قنبری: مشارکت اصلاح‌طلبان برای منافع ملی ضروری است

خورنا: داریوش قنبری با بیان اینکه “فضای جامعه به اندازه‌ای یخ است که احساس نمی‌شود در سال آینده در کشور انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد”، گفت: در فضای جامعه اینطور به نظر نمی‌رسد که کمتر از ۹ ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری در پیش است.

وی با بیان اینکه “تبلیغات انتخاباتی در قانون انتخابات، بازه زمانی خاص دارد”، خاطرنشان کرد: همیشه در کشور، ماه‌ها قبل از فرارسیدن فرجه قانونی، جنا‌ح‌های سیاسی، افکار و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کردند و معقول هم این است که مسائل و مشکلات کشور مرور شود و مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد تا جناح‌های مختلف راهکارهای خود را برای حل مسائل و معضلات مطرح کنند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه “در شرایط فعلی فضای جامعه خیلی سرد است و نه تنها اصلاح‌طلبان، بلکه اصولگرایان هم تحرک چندانی ندارند”، گفت: شاید بتوان گفت اصولگرایان همچنان خیالشان راحت است که قدرت را در اختیار دارند و نیاز چندانی نمی‌بینند که زود وارد گود انتخابات شوند.

قنبری با بیان این عقیده که “به نظر می‌رسد به نفع اصولگرایان است که فضا انتخاباتی نشود”، تصریح کرد: اگر فضا انتخاباتی شود شرایط روز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و با توجه به حاکمیت اصولگرایان طی چند سال گذشته، مدیریت آنها زیر سوال می‌رود؛ بنابراین شاید وارد نشدن اصولگرایان به مباحث انتخاباتی و سکوت آنها در شرایط فعلی به ضعف آنها در عملکردشان مربوط می‌شود که نتوانستند به خوبی کشور را طی هفت سال گذشته که مجلس و دولت را در اختیار داشته‌اند، اداره کنند پس شاید تمایل ندارند رقابت‌های انتخاباتی را زودتر شروع کنند.

وی با بیان اینکه “بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب با توجه به برخی محدودیت‌های ایجاد شده، تمایلی برای مشارکت در فرآیند سیاسی ندارند”، گفت: در شرایط فعلی اصلاح‌طلبان منتظر هستند که رقیب اصولگرا که قدرت را در دست دارد، ملایم‌تر رفتار کند، یعنی اجازه داده شود که اصلاح‌طلبان حقوق برابر داشته باشند و در شرایط برابر وارد رقابت‌های انتخاباتی شوند. می‌توان گفت دلیل سکوت برخی چهره‌های اصلاح‌طلب این است که شرایط را برای فعالیت خود مناسب نمی‌دانند.

قنبری با تاکید بر ضرورت فعالیت اصلاح‌طلبان در فرآیندهای سیاسی،‌ خاطرنشان کرد: مشارکت اصلاح‌طلبان برای مصالح نظام و منافع ملی مفید و ضروری است پس باید شرایطی فراهم شود که انتخابات دوقطبی شود و بازی تنها بین اصولگرایان نباشد و جریان‌های دیگر نیز در انتخابات مشارکت داشته باشند.

وی با انتقاد از برخی مشکلات و مسائل کشور بویژه در عرصه اقتصادی، ابراز عقیده کرد: برخی نابسامانی‌های اقتصادی که در کشور ایجاد شده، از جمله کاهش ارزش پول ملی و بی‌ثباتی قیمت ارز، از نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد پس باید زمینه‌ای فراهم شود که اصلاح‌طلبان به عرصه برگردند چون شایستگی‌های مدیریتی خود را زمانی که عهده‌دار اداره کشور بودند نشان دادند و آن زمان ارزش پول ملی تا حدود بسیار زیادی حفظ و تورم کنترل شد و وضعیت معشیتی طبقات متوسط و پایین بهبود پیدا کرد اما امروز شاهد مشکلات مختلفی در کشور هستیم.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد مردم رغبتی به مدیریتی که آزمون خود را پس داده است ندارند و دیدگاه‌های موجود نتوانسته است اقدامات چندان مفیدی انجام دهد. پس شاید به نفع اصولگرایان باشد که قدرت را واگذار کنند. آنها باید دلایل برخی ضعف‌ها و ناکامی‌ها را مطالعه کنند و به بازسازی خود بپردازند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه “مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و آزادی‌های سیاسی در داخل کشور سه مساله و بحث اساسی امروز است”، گفت: کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری باید مواضع خود را در این سه حوزه به شکل شفاف بیان کنند و برنامه‌های خود را برای حل معضلات موجود در این سه عرصه ارائه دهند.