در دومین جلسه از شورای سلامت و امنیت غذایی استانداری

استاندار خوزستان: مشکل اصلی در حوزه سلامت استان، مشکل فرهنگی است/ شهرداری اهواز، شهر را در حالت بلاتکلیفی رها کرده است

خورنا|احمدرضارستمی: در دومین جلسه کارگروه شورای سلامت و امنیت غذایی استان٬ دکتر غلامرضا سریعتی استاندار خوزستان گفت:همانطور که استحضار دارید یکی از متولیان اصلی حوزه سلامت در شهرها، حوزه شهرداری‌ها است که دستگاه متولی و ایجاد کننده، سلامت عمومی در جامعه می‌باشند.

وی افزود: در این راستا سیستم بهداشت و درمان و دانشگاهها به عنوان پاسدارهای حوزه سلامت باید بر دستگاههای مجری سلامت، یعنی شهرداری‌ها و شرکت‌های آب و فاضلاب نظارت داشته و گزارشات لازمه را ارائه دهند.

شریعتی با بیان اینکه مشکل اصلی در حوزه بهداشت استان، مشکل فرهنگی است توضیح داد:تا زمانی که انتظار از شهرداری‌ها فقط کارهای عمرانی باشد، سلامت جامعه به عنوان یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها مهجور می‌ماند. یعنی آنقدر که در نگاه ما، آسفالت یک خیابان مهم است داشتن یک کشتارگاه بهداشتی و صنعتی، آب آشامیدنی و فاضلاب مهم نیست و توجهی به این مسائل نکرده و آن‌ها را بعنوان وظیفه یک شهرداری تلقی نمی‌کنیم. غافل از اینکه یک خطا در این مسائل می‌تواند باعث ایجاد یک آسیب اجتماع‍ی جدی و شهری را دچار بحران بکند.

استاندار خوزستان ادامه داد: باید در این مسئله نگاه را عوض و از شهرداری‌‌ها تمام وظایف آن‌ها مطالبه کنیم. وظیفه اصلی شهرداری‌ها در حوزه سلامت است یعنی شهرداری باید شرایطی را فراهم کند تا محیط زندگی مردم از یک وضیعت حتی‌امکان سالم برخوردار باشد. زیرا وقتی مردم یک شهر در صورت مسائل بهداشتی ضعیف به بیماری مبتلا می‌شوند، آن همه پل، زیر گذر و رو‌گذر دیگر هیج فایده‌ای برای آنها نخواهد داشت.

شریعتی ضمن بیان اینکه فرمانداران، دامپزشکی و محیط زیست در مسائل بهداشتی استان باید سخت‌گیری لازم را داشته باشند، عنوان کرد: متاسفانه چیزی که هم‌اکنون احساس می‌شود این است که در حوزه سلامت کم توجهی‌هایی بسیاری وجود دارد. از اینرو لازم است در این حوزه وقت و توجهات افزون‌تری داشته باشند و با مردم مسائل و اقدامات خود را بلاواسطه در میان بگذارند و نظر خواهی کنند، تا بتوانند از این طریق، مقدمات مطالبگری را در مردم افزایش دهند.

استاندار خوزستان تصریح کرد: لازم است مسئولین اگر شرایط بهداشتی را در شهری تغییر دادند، گزارش اقدامات خود را شفاف به مردم ارائه دهند. مثلا عنوان کنند این مواد غذایی که الان مورد استفاده است شرایط قبلی آن چگونه بوده و اکنون به چه صورتی است. چنین اقدامی برای شما باید مانند یک ارزش باشد زیرا متوجه شدن مردم و در جریان قرار گرفتن آنها از امور باعث تغییر الگوها و ارزش‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه شورای سلامت، بیشتر وظیفه سیاست‌گذاری و ایجاد محرکه لازم برای حل مسائل مهم‌ حوزه بهداشت و سلامت استان را بر عهده دارد گفت: برخی از مسائل چون مشکل سگهای ولگرد، درخت کنوکارپوس، بیماری وبا و التور جزء مشکلات هر ساله هستند و باید بطور مداوم پیگیری قرار بگیرند و نباید بدین صورت به این شورا نگریسته شود که تصمیم‌گیری‌ها در آن موقتی و مصوبات آن تا شش ماه بعد بی‌اثر می‌شود.‌

شریعتی افزود: این مصوبات شورای سلامت استان باید مداوم در مدنظر باشند. و اصلا انتظار نیست که با یک بار تصمیم گیری در این شورا مسئله‌ای همچون معضل حساسیت‌های فصلی گیاه کنو‌کارپوس به صورت قطعی حل و ساماندهی شود، بلکه باید همیشه این مورد و دیگر مواردی از این دست چون سگهای ولگرد، بیماری وبا و التور در جلسات شورای سلامت استان مرتبا پیگیری و مطرح شود.

استاندار خوزستان گفت:‌ متاسفانه در بعضی از شهرها بدلیل اینکه شورای شهر قدیم در اواخر عمر خود می‌باشد، این شهرها تقریبا حالت نیمه تعطیل به خود گرفته‌اند و این وضعیت باعث شده شهرداران از وظایف اصلی خود سرباز بزنند. بنابراین لازم است، شما اعضای شورا سلامت به همراه فرمانداران به عنوان دستگاه متولی با این مسئله نظارت و برخورد لازم در ساماندهی آن به عمل آورید.

وی خاطر نشان کرد: اگر شهرها همینطور به حال خود رها شده و در این زمینه اقدام صورت نگیرد دو تا سه ماه دیگر با اولین بارش باران شاهد شروع دوباره بیماری التور و مشکلات خاص آن خواهیم بود. پس لازم است شهرداری‌ها در این مهم پای کار بیایند و اول و در رأس همه شهرداری اهواز که بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر پوشش می‌دهد که عملا شهر را در حالت بلاتکلیفی قرار داده است، باید به این مسئله ورود جدی داشته باشد.

شریعتی با توصیه به شهرداری‌ها و شوراها که تا آخرین لحظه متعهد به انجام کارها و وظایف خود باشند، اظهار کرد: بالاخره در این زمینه ابزار قانونی لازم در دست دستگاههای متولی، استانداری و فرمانداری وجود دارد و حتما باید از این ابزارها در این امر استفاده شود.

استاندار خوزستان یادآوری کرد: موضوع سگهای ولگرد، گیاه کنوکارپوس و بحث بیماری التور اگر مشکل آنها در استان هنوز باقی‌مانده و حل نشده‌، علت آن این است که شهرهای دارای مشکل متولی ندارند. هم‌اکنون به تمامی فرمانداران و دستگاههای متولی استان تاکید می‌کنم، تا زمان روی کار آمدن شورای شهر جدید و تعیین شهردار باید این مشکلات در استان ساماندهی و به انجام برسند.

وی عنوان کرد: اگر برخی از کارهای جزئی در استان بخوبی انجام نمی‌گیرد، دلیلش به خاطر تعارفاتی است که ما در برخورد با هم داریم . در صورتی که در حوزه خدمت به مردم باید از این تعارفات کاسته و کار‌ها را به صورت جدی دنبال کنیم.‌

شریعتی بیان کرد: وجود اعتبار و پول به تنهایی تضمین کننده انجام کارها نیست .بلکه انجام کارها علاوه بر اعتبار مناسب به نوعی پشتکار، مداومت و پیگیری هم نیاز دارد که این موارد در کنار هم باعث انجام کارها می‌شود.

استاندار خوزستان در پایان گفت: لازم است که از این پس تا پایان سال، جلسات شورای سلامت استان با فاصله نزدیکتری نسبت به هم برگزار شود یعنی به جای جلسات ماهانه، این جلسات هر بیست روز یکبار تشکیل بشود و همچنین نباید هیچ دستور کار جدیدی در شورا تا انجام تمامی کارها و مصوبات سال گذشته مطرح شود.