وزیر جهاد کشاورزی: ۳۰ هزار هکتار از مناطق فوق بحرانی خوزستان در فاز دوم طرح مقابله با ریزگرد‌ها نهالکاری شود.

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر محمود حاجتی وزیر جهاد کشاورزی در مورد آخرین عملکرد‌ها و اقدامات انجام شده در طرح مقابله با ریزگرد‌ها در استان خوزستان گفت: در مرحله نخست طرح که با رسیدن فصل گرما به پایان رسیده است تاکنون در حدود چهار هزار و ۷۰۰ هکتار از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان به زیر کشت گیاهان و درختان مقاوم در برابر ریزگرد رفته است و همچنین کانال آبی با طولی برابر ۴۴ کیلومتر و ظرفیت انتقال ۲۰ متر مکعب آب در ثانیه نیز طی این مدت احداث شده است.

وی با بیان اینکه ۷۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکی در این طرح اجرا شده افزود: پس از انجام طرح مطالعاتی که در این زمینه صورت پذیرفت، منطقه فوق بحرانی طرح از ۴۲هزار هکتار به ۶۲ هزار هکتار افزایش پیدا کرد.

حجتی خبر داد: از نیمه دوم آبان ماه با توجه به کاهش دمای هوا در استان، کار نهال‌کاری بار دیگر از سر گرفته خواهد شد. که براین اساس قرار است ۳۰ هزار هکتار دیگر علاوه بر این ۶۲ هزار هکتار، نهالکاری شود.

وزیر جهاد کشاورزی در مورد مشکلات که در طرح نهالکاری وجود دارد توضیح داد: بدلیل ناپایداری که در خاک این منطقه وجود دارد لازم است که قبل از اقدام به نهال‌کاری در خاک این منطقه آب‌اندازی صورت گیرد تا امکان کاشت و رشد نهال میسر گردد به همین منظور احداث نهالستانی برای پشتیبانی از این طرح در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه در انجام این طرح استفاده از مشارکت‌های‌ محلی و منطقه‌ای در اولویت است اظهار کرد: اجرای کامل این طرح بدون مشارکت مردم این منطقه و نیروهای محلی، بسیج سازندگی، پیمانکاران و تشکلات مردم نهاد، میسر نیست.

حجتی تصریح کرد: این منطقه منشاء ریزگردهای داخلی است که اهواز را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. کاشت این نهال‌ها می‌تواند به منزله بادشکن و تله ماسه‌ای عمل کند .

وزیر جهاد کشاورزی گفت: نهال‌کاری در این ۶۲ هزار هکتار در افق دو تا سه ساله انجام می‌گیرد و انشاالله انجام این عملیات می‌تواند ضمن مقابله با ریزگردها، باعث ‌شود تا چند سال آینده این مناطق به تفرجگاهی برای مردم استان تبدیل شود.