در جلسه شورای فرهنگ عمومی خوزستان؛

امام جمعه موقت اهواز: آتش به اختیار به معنای مقابله با دولت و وزارت ارشاد نیست

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان خوزستان حجت الاسلام حسن‌زاده امام جمعه موقت اهواز گفت: تعبیر آتش به اختیار را که مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان عنوان کرد، در عین حالی که جدید بود ولی از لحاظ محتوایی، جدید نبود و از قبل هم انجام می‌شد. بطور مثال فعالیت گروه های جهادی و تیم های پزشکی به مناطق محروم، مؤسسات خیریه، صندوق‌های قرض الحسنه، فعالیت طلبه‌ها و روحانیون در مساجد و موارد دیگر از این دست همه از موارد آتش به اختیار هستند که به صورت خودجوش و بدون هیچ ابلاغی انجام می‌شوند.

وی با بیان اینکه فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص مسائل فرهنگی بوده، نه سیاسی خاطر نشان کرد: به هیچ عنوان صحیح نیست که کسی بخواهد از این فرمایش، برداشت‌های سیاسی بکند، چون اصل و اساس اصلی این ماجرا حمایت از فعالیت‌های خودجوش است.

حسن‌زاده عنوان کرد: آتش به اختیار، مقابله با دولت و وزارت ارشاد نیست بلکه کمک به مجموعه‌های فرهنگی کشور است.

امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: ما اصلا در کشور فرماندهی واحدی در مسئله فرهنگی نداریم چون علاوه بر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجموعه های فرهنگی دیگری هم در حال فعالیت هستند، که گاهاً تأثیرگذاری بیشتری هم در زمینه فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارند.

وی بیان کرد: کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در طی سال‌های گذشته در سطح کشور نمونه و اول شده‌اند. از اینرو لازم است که این کانون‌هاحمایت و تقویت بشوند.

حسن زاده با بیان اینکه باید مردم ما در سراسر کشور و بخصوص خوزستان احساس شخصیت بکنند، اظهار کرد: بحث امید به آینده و داشتن روحیه پرنشاط از جمله مواردی است که نیاز به توجه جدی دارد. متاسفانه مدتی است هر چه از خوزستان به مرکز و جاهای دیگر مخابره می شود همه منفی است مثل ریزگردها، قطعی برق، انتقال آب، نزاع دسته جمعی و غیره

امام جمعه موقت اهواز افزود: استاندار قبلی تردد خودروهای پلاک اروندی را در استان آزاد اعلام کرد که این از جمله مواردی است که به مردم احساس شخصیت بخشید. البته شاید همه امکان خرید آن را نداشته باشند ولی باعث شد مردم به صورت جمعی احساس شخصیت پیدا بکنند.

وی ادامه داد: در موارد دیگر هم مثل قطعی برق که همه بسیج شدند و حتی حرکت‌های نمایشی مثل شستن مقره‌ها نیز انجام دادند و در مسئله ریزگردها و حضور همه جانبه مردم و مسئولین نیز به همین منوال. این موارد هم باعث خوشحالی و شخصیت دادن به مردم شد.

حسن زاده، اظهار کرد: دولت یازدهم برای اولین بار طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را اجرایی کرد و با این کار به مردم نشان داد که برای داشته‌های مردم احترام قائل است.

امام جمعه موقت اهواز با تاکید بر اینکه در بحث فرهنگی نمی‌توانیم سلبی برخورد کنیم، یادآور شد: ما نمی‌توانیم با ممنوعیت ماهواره مشکل را حل کنیم، یا در بحث فضای مجازی فیلتر کردن اصلا راه حل مناسبی نمی‌باشد، ما باید در این خصوص به صورت ایجابی کار کنیم.

وی افزود: اکنون دشمن به صورت خواسته یا ناخواسته فرهنگ‌هایی را ایجاد می‌کند که برخی از آنها با فرهنگ ما به هیچ عنوان همخوانی ندارد بنابراین لازم است که برای دفع آنها کارهای ایجابی انجام داد.

حسن زاده گفت: علی‌رغم اینکه خوزستان ظرفیت بسیار بالایی در بخش گردشگری دارد ولی بخوبی از آن استفاده نمی‌شود. طی چند سال اخیر فضای سبز در استان جهش خوبی پیدا کرده و مشاهده می‌کنیم که مردم برای تفریح به جاده ساحلی می‌آیند و این می‌تواند بهترین جایگزین به جای ماهواره باشد. زیرا هر چه بگوییم ماهواره خوب نیست اما جایگزینی برای آن نداشته باشیم اثربخشی ندارد.

امام جمعه موقت اهواز عنوان داشت: نقاط مختلف خوزستان دارای ظرفیت‌های بالقوه‌ای برای انواع گردشگری‌های مذهبی، تاریخی، طبیعی، جنگ و دفاع مقدس است که باید به این قسمت‌ها رسیدگی و به مسائل رفاهی و عمرانی و زیر ساختی آن‌ها توجه شود. بطور مثال شاهزاده عبدالله باغملک بهترین فضای تفریحی و زیارتی را دارد که مردم زیادی به خاطر آب و هوای بسیار خوب آن به این منطقه می‌روند ولی متأسفانه اصلا از لحاظ راه و جاده دسترسی، وضعیت مطلوبی ندارد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر گردشگری استان خوب معرفی و از ظرفیت آن به درستی استفاده شود، بی‌شک می‌تواند در ایجاد اشتغال مردم منطقه مثمر ثمر باشد. زیرا صنعت و کشاورزی مدرن نمی‌تواند شغل ایجاد کند ولی در بخش خدمات می‌توان به این مهم دست یافت.

حسن زاده بیان کرد: مردم خوزستان به یک مهربانی نیاز دارند تا بفهمند استان درجه چندم کشور نیستند و رسیدن به این مهم هم با شعار میسر نمی‌شود، زیرا هر چه جمله امام(ره)را تکرار کنیم که خوزستان دین خود را به سلام ادا کرد و نیز صد مرتبه درباره خرمشهر صحبت کنیم ولی به وضعیت موجود توجهی نشود فایده ندارد.

امام جمعه موقت اهواز گفت: لازمه ایجاد امید در بین مردم استان کار عملی کردن است و انجام این کارها هم به وجود همدلی و صمیمیت در بین مسئولان نیاز دارد. پس از هم ایراد گرفتن و سیاست مچ گیری به ضرر مردم و به آنها آسیب می‌رساند.

وی در پایان با بیان اینکه توسعه نامتوازن اصلی‌ترین مشکل خوزستان است، اظهار کرد:امیدواریم که این جلسات شورای فرهنگ عمومی بتواند خروجی‌های خوبی را داشته باشد بطوریکه برای مردم قابل لمس و مشاهده باشد.