در حاشیه بازدید از متروی اهواز؛

استاندار خوزستان: کندی پروژه مترو اهواز به هیچ عنوان قابل قبول نیست/ نفر اول اجرایی استان بودن به معنی اجازه دخالت در هر کاری نیست

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در شامگاه شنبه هفدهم تیر ماه در حاشیه بازدید از پروژه قطار شهری اهواز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پروژه قطار شهری اهواز که متاسفانه از اردیبهشت سال ۹۴ به کلی تعطیل شده بود، با پیگیری‌ و فشارهای مکرر از سال گذشته دوباره با تامین اعتبارات مناسب، توانستیم آن را راه‌اندازی کنیم.

«پروژه مترو اهواز به کندی جلو می‌رود»

وی افزود: همانطور که الان از نزدیک مشاهده کردید، ریل گذاری‌های مترو شروع شده است و کار اگر چه روند حرکتی کُندی دارد ولی به هر صورت در حال انجام شدن است که البته این روند کند حرکتی به هیچ عنوان قابل قبول استانداری و شهرداری نیست پیمانکار قول داده است که با اتخاذ تمهیداتی سرعت کار را بالاتر ببرد.

شریعتی تصریح کرد: در سال گذشته قرار بر این داشتیم که تا پایان آذرماه، فاز نخست پروژه را که شامل ریل‌گذاری‌ها و برقکاری ریل‌ها بود به پایان رسد ولی متاسفانه با تعطیلی پروژه به مدت یک سال این امر محقق نشد.

«در سال‌جاری ۶۸ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه مترو اهواز پیش بینی شده است»

استاندار خوزستان در مورد میزان اعتبارات در نظر گرفته شده برای این پروژه گفت: اعتباری که تا الان وظیفه ما بوده تامین شده است که این اعتبارات شامل یک مبلغ ۳۲ میلیاردی و نیز یک اعتبار ۵۷ میلیارد تومانی دیگر از بودجه سال ۹۵ است که در حال آماده کردن آن هستیم. همچنین برای سال ۹۶ هم ۶۸ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه پیش بینی شده است.

وی افزود: علاوه بر مبالغ ذکر شده، یک ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکتی را هم چاپ کرده‌ و در اختیار آنها قرار داده‌ایم. یعنی می‌توان گفت تاکنون پول یا اوراق قابل ملاحظه‌ای را برای ساماندهی و به نتیجه رسیدن این پروژه از طرف استانداری فراهم شده است. البته لازم به ذکر است که قبلا این اعتبارات و کمکها فراهم نبوده و مسائل و مشکلاتی هم در فراهم کردن آنها وجود داشته است. ولی ما با وجود تمامی این مشکلات و کمبودات، وظیفه خود را در این زمینه تاکنون به نحو احسن انجام داده‌ایم.

«مذاکره با چینی‌ها برای راه‌اندازی فاز دوم پروژه قطار شهری اهواز»

شریعتی اظهار کرد: البته دلایلی که پیمانکار در مورد کندی حرکت پروژه ذکر می‌کند، مخصوصا آنجا که تعطیلی و توقف بیش از یکسال پروژه را به عنوان عامل پایین بودن سرعت کار ذکر می‌کند تا حدی برای ما منطقی و قابل پذیرش است که البته با این وجود انتظار داریم در ادامه به تدریج پیشرفت کار شتاب بیشتری به خود بگیرد.

استاندار خوزستان در ادامه یادآوری کرد: البته لازم است که معاونت عمرانی استانداری از طریق مذاکره با وزارت کشور از همین الان به تدریج پیگیر تأمین واگن‌های مترو باشد، تا هنگام اتمام فاز اول بهره‌برداری از قطار شهری معطل واگن نباشیم.

وی خبر داد: هم‌اکنون مذاکراتی با شرکت‌های چینی و دیگر شرکت‌های متقاضی همکاری در امر راه‌اندازی خط دوم پروژه قطار شهری در حال انجام است که در حال حاضر این مسئله در امور حقوقی شهرداری در حال بررسی می‌باشد. انشاالله سعی داریم که به محض رفع موانع و اشکالات قرارداد، این فاز را هم به سمت جلو به پیش ببریم.

«فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز تا ابتدای سال ۹۷ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد»

شریعتی ادامه داد: اما فعلا دغدغه و تمرکز اصلی خود را بر روی فاز اول مترو قرار داده‌ایم که هر چه سریعتر این فاز انجام بشود و بعد انشالله در ادامه فاز اول، که به سمت فلکه ساعت می‌رود، تونل دوم آن هم کم کم زده می‌شود، تا در نهایت کار پروژه قطار شهری اهواز به سرانجام خود نزدیک شود.

استاندار خوزستان در جواب اینکه وعده افتتاح فاز اول مترو را چه زمانی می‌دهید گفت: فعلا وعده‌ای در این زمینه نمی‌توان داد. زیرا قبلا پیمانکار قرار‌ها و قولهایی برای اتمام پروژه داده بودند که متاسفانه به علت مشکلات ناخواسته‌ای که بوجود آمد، خلف وعده شد. پس به این دلیل نمی‌شود زمان قطعی را برای آن اعلام کرد. ولی امیدواریم که انشالله تا پایان سال جاری یا اوایل سال ۹۷ فاز اول خط یک پروژه قطار شهری اهواز مورد بهره برداری قرار بگیرد.

وی در مورد علت طولانی شدن اجرای پروژه قطار شهری اهواز در مقایسه با پروژه‌های مشابه در شهرهای دیگر توضیح داد: بر طبق گزارشاتی که در این مورد داده شد، اکثر شهرهایی که قطار شهری در آن به بهره‌برداری رسیده، مترو آنها با یک تونل بوده در حالی که اهواز جزء محدود شهرهایی است که دو تونل در پروژه قطار شهری آن حفر می‌شود و بالطبع این مسئله کار را سخت‌تر و گسترده‌تر می‌کند و از طرف دیگر اهواز از لحاظ شرایط آب‌های زیر زمینی و بافت خاک هم با جاهای دیگر تفاوت دارد. اما همه اینها دلیل براین نمی‌شود که ما کم کاری احتمالی شرکت انجام دهنده کار(کیسون) را هم نادیده بگیریم

«در مورد حقوق م‍ردم مراعات هیچکس را هم نم‍ی‌ک‍نم»

شریعتی خاطر نشان کرد: مطلب مهم و دارای اهمیت در این مورد این است که باید در این طرح وقت و تمرکز لازم را بگذاریم تا بیش از این طولانی نشود. بحمدالله مسئولین ذی‌ربط استانداری و شهرداری در این مورد اهتمام و وقت لازم را برای انجام این پروژه گذاشته‌اند. خود من در این خصوص برای اینکه یخ‌های این پروژه آب شود و از حالت تعطیلی که در آن بوجود آمده، رهایی یابد، چندین‌بار آقای نوبخت را برای مشاهده وضعیت مترو اهواز آوردم و الا این پروژه را با وجود اینهمه اختلافات شدید و بحث‌هایی که بود هیچکس فکر نمیکرد، روزی دوباره به حرکت در بیاید.

استاندار خوزستان در جواب انتقاد به استانداری که بیش از حد در مورد شرکت کیسون(شرکت متولی انجام پروژه) مراعات می‌کند، گفت: من به هیچ عنوان مسئول تصمیم‌گیری‌هایی که قبل از من شده، نیستم و شخصا در مورد حقوق م‍ردم مراعات هیچکس را هم نم‍ی‌ک‍نم، چون حق ندارم موجب تضییع حقوق مردم شوم. من در تمامی تصمیم‌گیری‌ها ابتدا اولویت‌ها را در نظر میگیرم و منافع و معایب هر وضعیتی را برای مردم استان بررسی و بعد تصمیم گیری میکنم.

«نفر اول اجرایی استان بودن به معنی اجازه دخالت در هر کاری نیست»

وی در مورد چگونگی ساماندهی وضعیت کارگران مترو اهواز که به مدت یازده ماه حقوق دریافت نکرده‌اند، اظهار کرد: هر کاری سازکارهای قانونی خود را دارد و این کارگران باید از طریق راههای قانونی حق خود را از پیمانکار شرکت مطالبه کنند.
و من نمی‌توانم بغیر از توصیه‌ها و تاکیدات به پیمانکار طور دیگری در این مسئله دخالت کنم، زیرا درست است که من نفر اول اجرایی استان هستم ولی این مسئله به معنی این نیست که اجازه دارم در هر کاری که دوست دارم دخالت کنم.

شریعتی در پایان ابراز امیدواری کرد: با گشایشی که هم‌اکنون در کار پروژه مترو اهواز بوجود آمده و همچنین با توجه به پولی که در اختیار پیمانکار آن قرار داده شده است انشاالله این مسئله هم حل خواهد شد