حمایت‌ شهرداری بهبهان از سرمایه گذارهای خصوصی/‌ باندهای قدرت و جناحی بدنبال انتخاب شهردار هستند/ همه چیز درباره پروژه خیابان آیت الله وحید/ پیگیری برای ارتقای رتبه شهرداری بهبهان از ۹ به ۱۰

خورنا –خبرګزاری خورنا در راستای پوشش اخبار و رسالت خبری خود اقدام به انجام مصاحبه با مهندس دایی زاده سرپرست محترم شهرداری بهبهان نموده است که تقدیم می ګردد. در این برنامه آقایان مهندس پرهیزکار مسئول فضای سبز شهرداری و آقایان راهبر مدیر امورمالی و احسانی از واحد امور مالی نیز حضور داشتند و پاسخگوی برخی سوالات بودند.

س : برنامه های شهرداری برای ایجاد درآمد پایدار و خروج از بحران مالی چیست ؟

پ : ضمن سلام و عرض ادب خدمت شما و تشکر از اینکه این مصاحبه را ترتیب داده اید ، باید عرض کنم که شهرداری در حال حاضر درآمد پایدار ندارد و عمده درآمد شهرداری از محل اخذ عوارض است . و در بعضی موارد ارزش افزوده ای که از دولت دریافت می گردد که حکم دوپینگ برای مجموعه شهرداری است .هزینه های جاری شهرداری ماهانه مبلغی  حدود دو میلیارد و دویست میلیون تومان می باشد . که مبلغ بالایی است و فشار بسیاری بر شهرداری وارد می کند . اگر کانون های قدرت و تاثیر گذار فشارشان بر شهرداری کمتر گردد موازنه لازم بین هزینه و درآمد حاصل خواهد شد و با کاهش هزینه ها کارهای بسیاری انجام می گردد . افرادی که خارج از مجموعه شهرداری می باشند بدلیل عدم آشنایی با مجموعه و مشکلات موجود وعده هایی می دهند که قابل دستیابی نیست . و پس از نشستن بر منصب شهردار نمی توانند به وعده های خود جامه عمل بپوشانند.

چنانچه سرمایه گذار خصوصی وارد کار شود و همچنین پیکره شهرداری کوچک تر شود و بتوانیم به سرمایه این بخش تکیه کنیم در بخش های عمرانی و … می توان شاهد پیشرفت در شهر باشیم. ما با تکیه بر توان و تخصص نیروهای متعهد ، متخصص و شایسته خودمان و توزیع عادلانه فعالیت  هادر همه شهر می توانیم قدم های موثری در پیشرفت و توسعه شهر برداریم.

مردم الان شاهد هستند ، در مجموعه فضای سبز و پارک ها با همان نیروی انسانی موجود توانستیم طی مدت بیست روز کاری کنیم که طی دو سال صورت نگرفته بود .به نظر شما چه اتفاقی افتاده ؟ همان نیروی انسانی و همان امکانات است . ولی مدیریت صحیح و شایسته است که می تواند کار را بخوبی انجام داده و رضایت عمومی را در پی داشته باشد .پس برای افزایش درآمد شهرداری می بایست چیدمان نیروی انسانی بر اساس تخصص ،تعهد و شایستگی صورت گیرد و دوم اینکه مجموعه شهری وظایف محوله خود را بدرستی انجام دهند تا بار کاری بر شهرداری کاسته شود . بعنوان مثال در اعیاد و عزاداری ها و مناسبت ها فشار بسیاری بر شهرداری وارد می گردد که لازم است دیگر نهادهای مسئول هم همکاری لازم را در این زمینه داشته باشند .پس به نظر بنده اولین اقدام برای کسب درآمد ،کاهش هزینه هاست .

نظر بنده این است که در بحث مدیریت شهرداری گروه های تخصصی از نخبگان و دانشگاهیان در حوزه های مختلف شهرسازی ، عمرانی ، مدیریت و … بعنوان مشاورین اصلی همیاری لازم را به شهردار داشته باشند تا نتیجه مطلوب حاصل گردد . کما اینکه در شهرهای بزرگ شاهد هستیم که انتخاب شهردار با مشاوره این افراد با شورای شهر صورت می گیرد . ولی متاسفانه ما اینجا شاهد هستیم که باندهای قدرت و جناحی بدنبال انتخاب شهردار هستند که پس از انتخاب نیز با اعمال نفوذ قدرت تاثیر گذاری را از شهردار کم می نمایند . اینگونه است که عمده مشکلات ما تنظیف و فضای سبز می گردد که از جزئی ترین مسائل و خدمات در شهرداری می باشد .

 

 س : برنامه های شهرداری برای حل معضل دستفروشان و سد معبر چیست ؟

پ: ما در فصل تابستان شاهد افزایش دست فروشان و شغل های فصلی هستیم که بعضاٌ ناشی از تعطیلی مدارس و گرمای تابستان می باشد . برای حل این معضل به فکر ایجاد محلی مناسب برای این عزیزان هستیم تا با استقرار این قشر در محل مناسب مشکل سد معبر که برای شهروندان بوجود می آید مرتفع گردد .نهادها و اداراتی که نیاز به محل برای ایجاد بازارچه برای عرضه محصولات و تولیدات خود دارند ، شهرداری این آمادگی را دارد تا مکان لازم را برای ایجاد این بازارچه ها در اختیار آنها قرار دهد .بعنوان مثال میراث فرهنگی افراد مستعد در زمینه ساخت صنایع دستی را معرفی نمایند تا محل مناسب برای آنها در پارک ها در نظر گرفته شود .دستگا های مسئول باید ضمن آموزش تخصصی افراد را مهیای ورود به بازار کار نمایند تا این افراد متخصص بتوانند زمینه ضمن اشتغال خود زمینه برای جذب چند نیروی کار دیگر را هم فرام آورند و از شغل های کاذب و بروز مشکلات شهری مانند ترافیک و سدمعبر جلوگیری شود .

بنده  و آقای مهندس پیدایش شاید هم نظر نبودیم ، ولی در حال حاضر امضا و اقدامات ایشان برای بنده محترم است . چنانه بنده در حال حاضر بتوانم بهتر از قبل کار کنم موفق می باشم . بنده دنبال مچ گیری نیستم .

 

س : یکی از پروژه های پرحاشیه در شهرداری خیابان آیت الله وحید می باشد . وضعیت این پروژه در حال حاضر چگونه می باشد ؟

پ: بنده خودم نیروی فنی هستم . و در زمان تائید این طرح در کمیسیون ماده ۵  عضو این کمیسیون بودم . چنانچه بنده بودم پروژه را بنحو دیگر انجام می دادم . بنده کاملاٌ معتقد به حضور سرمایه گذار هستم و استقبال می کنیم و  مورد حمایت ما خواهد بود . نه فقط در مورد خیابان آیت الله وحید . بلکه در پروژه های دیگر هم از حضور سرمایه گذاران استقبال می کنیم و تسهیلات ویژه به آنها اعطا می کنیم . اما نحوه ورود و ادامه فعالیت سرمایه گذاران بایستی حتماٌ در روال قانونی انجام شود تا از بروز مشکلات جلوگیری شود .

اشکلاتی که در پروژه خیابان آیت الله وحید وجود داشت اولاٌ این مورد بود که آگاهی لازم به مردم و اعضای محترم شورای شهر در خصوص این پروژه داده نشد که اهداف و ابعاد این پروژه چیست ، هدف از اجرای این پروژه بحث کنترل و کاهش ترافیک است یا با اهداف تجاری می باشد . صرفاٌ با نصب بنر در سطح شهر نمایی از این طرح برای مردم نمایش داده شد که نشان از یک بازار شیک و تجاری بود . در صورتی که زمانی که ما در کمیسیون ماده ۵ این طرح را تصویب نمودیم هدف از اجرای آن از لحاظ فنی یک خیابان جمع کننده و پخش کننده بود که با بدنه خدماتی قرار بود اجرا شود . هر چند که از جناب آقای غلامی به عنوان سرمایه گذار طرح تشکر می کنیم و طی تماسهایی که با ایشان داشتیم  از یشان دعوت نمودیم که طرح را ادامه دهند . ایشان برای اولین بار پا به عرصه ای گذاشتند که در بهبهان حرکت نویی بود و البته قبول داریم که در اجرای طرح ایراداتی بوده است.

 

س: با توجه به حواشی که این طرح داشته و برای سرمایه گذار هم ایجاد شده ، ادامه حضور سرمایه گذاران در پروژه های شهری را چگونه ارزیابی می کنید و چه توصیه هایی در این خصوص دارید ؟

پ : چنانچه ما بخواهیم به روشی مانند خیابان آیت الله وحید اقدام نماییم ، مورد تایید ما نیست . قبلاٌ هم عرض کردم ، ما از سرمایه گذار حمایت می کنیم و برای آنها تسهیلات ویژه در نظر می گیریم . ولی کار بایستی بطور قانونی انجام شود و مقدمات و اسناد آن مسیر قانونی را طی نموده و اخذ گردد . بدین روش سرمایه گذار هم در امنیت کامل و در زمان سریع پروژه را انجام داده و سود لازم را کسب می نماید . جناب آقای غلامی بعنوان سرمایه گذار طرح خیابان آیت الله وحید می توانستند بیشترین استفاده را از بافت قدیم داشته باشند . شهرداری می توانست با توجه به قرار گرفتن این طرح در محدوده بافت سنتی و قدیم شهر از سرمایه گذار سود ۳۰ درصد را هم اخذ نکند . و بجای آن برای ایجاد درآمد پایدار شهرداری در چند نقطه شهر طرح های دیگر اجر ا نماید. به عنوان مثال در حوزه هایی مثل بازیافت زباله یا ، راه اندازی کارخانه آسفالت شهرداری و ساماندهی ورودی های شهرستان و ….  ولی متاسفانه با اخذ این مبالغ کارهایی مثل پرداخت حقوق صورت گرفت .

 

س: دریافتی شهرداری از سرمایه گذار پروژه خیابان آیت الله وحید تا کنون به چه میزان بوده ؟

پ : جناب آقای احسانی مدیر اسبق امور مالی شهرداری بهبهان در این خصوص فرمودند : تا کنون مبلغی حدود ۵ میلیارد تومان از سرمایه گذار دریافت شده است و تعداد چند چک به مبلغ حدود ۵ میلیارد تومان که قرار بود امسال وصول شوند ولی این چک ها وصول نشده اند .

 

س : آیا مشخص است که این مبالغ تحت چه عنوان از پیمانکار اخذ شده اند ؟

پ : بایستی قرارداد کاملاٌ بررسی شود و قرار بر این شده که طی گزارشی از سوی امورمالی شهرداری ریز مبالغ دریافتی به شورای محترم شهر ارائه شود . هدف ما از اعلام نمودن مبلغ ، صرفاٌ شفاف نمودن روند اجرای کار می باشد و قصد جبهه گیری در برابر کسی نداریم. در جلسه ای که در فرمانداری با حضور سرمایه گذار طرح بود به ایشان عرض کردیم که شما مبالغی به شهرداری پرداخت کرده اید . از ایشان خواستیم که بیایند و طرح را دنبال کنند . ولی گفتیم که کار به روال قبلی انجام نخواهد شد . شهرداری برای شما مسیر را مشخص خواهد نمود و کار بصورت کاملاٌ قانونی دنبال خواهد شد . ما مطمئنیم که مسیر فعلی حتماٌ به بن بست خواهد رسید ، چون مسیر قانونی کار طی نشده و مرتباٌ کار تعطیل خواهد شد. ولی ما روال قانونی را طی خواهیم کرد و کار را در مسیر قانونی به سرمایه گذار برای اجرا تحویل خواهیم نمود .

 

س: با توجه به قرار گرفتن پروژه در بافت قدیم و وجود بناهای سنتی و تاریخی ، چه تمهیداتی برای حفظ این بناها اندیشده شده است ؟

پ : با توجه به اینکه نقشه بافت قدیم ما هنوز تصویب نشده بود مخالفت هایی بر این طرح وجود داشت که مربوط به همین موضوع بود . فلذا اداره میراث ایراداتی که به طرح داشت در این خصوص بود . جناب مهندس پیدایش برای تسریع در اجرای طرح از جناب آقای صفوت سرپرست نمایندگی میراث فرهنگی خوزستان در بهبهان در چند بند موافقتی در این خصوص اخذ نمودند . ولی سازمان مسکن و شهرسازی ایرادی که داشتند این بوده که بایستی موافقت اداره کل میراث در طرح اخذ گردد. ما اگر بخواهیم طرحی را در شهر خصوصاٌ در بافت مرکزی شهر که بافت تاریخی و سنتی شهر هم می باشد اجرایی کنیم بایستی در وهله اول بحث حفاظت و حراست از بناهای تاریخی و سنتی را مدنظر داشته باشیم. چنانچه مجبور به ایجاد ابنیه جدید هم باشیم باید با معماری سنتی و تیپ و ساختار تاریخی این بناها ایجاد گردند تا هویت تاریخی و سنتی حفظ گردد. بنابراین نقشه پروژه باید تناسب کامل با بافت قدیم و سنتی داشته باشد .

 

س: برنامه شهرداری برای کنترل و کاهش ترافیک شهری خصوصاٌ در هسته مرکزی شهر چیست ؟

پ: برنامه شهرداری این است که با مسیر دهی به مشاغل صنوف اصلی را در مناطق مختلف شهری تقسیم نمائیم تا بار ترافیکی در هسته مرکزی شهر کاهش داده شود . بعنوان مثال در حال حاضر صنف لوازم برقی و روشنائی در خیابان شهید گرامی و یا صنف لوازم خانگی در خیابان شهید پیروز مسیر دهی شده اند . با اینکار دسترسی مردم به این بازارها تسهیل گشته و در وقت و هزینه مردم نیز صرفه جوئی خواهد شد .

مورد بعدی که برای کاهش بار ترافیکی هسته مرکزی بنده در نظر دارم و ممکن است مخالفینی هم داشته باشد ، در مسیر تقاطع شهید مراحل تا میدان بسیج بصورت زمانی فقط مسیر ویژه تاکسی اعلام گردد . و برای سهولت از دوچرخه و یا وسایل نقلیه عمومی در مسیر استفاده گردد . بازاریان و کسبه هم در تایم مشخص نسبت به تخلیه و بارگیری اجناس خود اقدام نمایند . چنانچه تحقیق کنید مطابق طرح تفضیلی بیشترین معابر شهری در سطح استان متعلق به بهبهان می باشد . بایستی برنامه هایی برای افزایش آگاهی عمومی با علائم و تابلوهای راهنمایی داشته باشیم .

تعداد هشت دستگاه دوربین ثبت تخلف خریداری شده که قرار است بنا به تصمیم شورای ترافیک شهرستان بزودی در میادین و تقاطع های پر تردد شهر نصب و راه اندازی شود .این دوربین ها نیاز به اپراتور نداشته و بطور اتوماتیک تخلفات رانندگی را ثبت و قبض جریمه صادر می گردد .

 

س : دو پروژه تحت عنوان احداث ساختمان جدید شهرداری و روگذر تقاطع شهید مراحل توسط خیر ، در زمان شهردار قبل کلنگ زنی شدند . وضعیت این پروژه ها در حال حاضر چگونه می باشند ؟

پ : پروژه وقتی تعریف می گردد  باید اسناد و مدارک و قرارداد داشته باشند تا چنانچه مدیریت تغییر کند ، مدیریت جدید بر اساس اسناد و مدارک کار را ادامه نمایند . در خصوص پروژه های مورد بحث هیچگونه پرونده مطالعاتی که از سوی مشاور باشد  و یا قرارداد ، پرونده و یا سندی وجود ندارد که الان ما بتوانیم کار را بر اساس آن پیگیری نمائیم . و فقط در حد یک صحبتی بوده است که الان ما نمی توانیم آن را پیگیری نمائیم .

 

س : شهرداری برای استفاده از ظرفیت سمن ها و گروه های مردمی و همکاری بیشتر با آن ها چه برنامه هایی دارد ؟

پ: در حال حاضر هم ارتباط خوب و نزدیکی با گروه های مردمی و سمن ها داریم و برنامه های خوبی مشترکاٌ انجام شده است . قطعاٌ از توانایی این گروه ها که بصورت خودجوش و داوطلبانه در جهت پیشرفت شهر گام برمی دارند استفاده خواهیم نمود و حاضر به همکاری هرچه بیشتر با آنها هستیم . باید به نحوی فعالیت ها و کار سمن ها و گروه ها پوشش خبری داده شود تا تاثیر گذاری لازم خود را در جامعه داشته باشد .

 

س : با توجه به اعتصاب مکرر کارگران در خصوص حل مشکلات این عزیزان از قبیل حقوق های معوق و بیمه چه برنامه ای مد نظر شهرداری می باشد ؟

پ: این موارد همه میراثی است که از قبل به یادگار مانده و الان ما بار مشکلات قبل را به دوش می کشیم . بنده در دوره های مختلف بعنوان سرپرست حضور داشته ام و یکی از مهمترین برنامه هایی که داشته ام ایجاد انگیزه برای کارکنان و پرسنل بوده است . پرسنل وقتی انگیزه کافی داشته باشند به بهترین شکل کار را انجام خواهند داد. پیمانکار تنظیف بابت کارکرد از مهرماه تا پایان اسفند ماه سال گذشته مبلغ یک میلیارد و سیصد و چهل میلیون تومان دریافتی داشته است . و در حال حاضر نیز بابت کاکرد امسال تا پایان خردادماه مبلغ یک میلیارد و شصت میلیون تومان دریافت نموده است . حال شاهد هستیم که پیمانکار نسبت به پرداخت حقوق کارگران کوتاهی نموده است . طی مدت گذشته حدود شش بار به پیمانکار اخطار داده ایم  و با دستگاه های مختلف شهرستان و فرمانداری و شورای شهر در این خصوص صحبت شده است . قرارداد پیمانکار در حال حاضر آماده لغو می باشد . ولی به جهت اینکه به کارگران لطمه و آسیبی وارد نگردد فعلاٌ به همکاری با پیمانکار ادامه خواهیم داد .قرارداد پیمانکار فعلی تا ابتدای شهریور ماه می باشد . آگهی برای انتخاب پیمانکار جدید زده شده است . وابستگی پیمانکاران به افراد خاص باعث شده که قدرت عمل از مسئول گرفته شود .

 

س : برنامه های شما برای افزایش سلامت جامعه چه می باشد ؟

پ : از ابتدای شروع بکار در دوره جدید سرپرستی تعداد سی دستگاه دوچرخه خریداری نمودیم . همچنین قرار است دو دستگاه کانکس بعنوان ایستگاه برای این منظور جانمایی گردد . که در همین ایام قرار است به بهره برداری برسد .

 

س: شهرداری برای حضور و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران طرح و برنامه آماده ای دارد ؟

پ : طرح های بسیاری داریم از قبیل بازیافت زباله ، پارکینگ طبقاتی ، بازارچه ها و مجموعه های تجاری خاص که قبلاٌ هم عرض نمودم صنوف مشخص را در این بازارچه ها مسیر دهی نمائیم و همچنین مجموعه های فرهنگی با کارکرد های مختلف . ما حاضر به همکاری با سرمایه گذاران محترم هستیم و برای آنها تسهیلات مناسب هم در نظر داریم  . در بافت قدیم و حتی پارک ها حاضر به همکاری با سرمایه گذار می باشیم . در بحث پارکینگ ماشین آلات سنگین هم حاضر به همکاری با سرمایه گذار  می باشیم .

 

س : با توجه به فرسودگی ناوگان شهرداری و هزینه های بسیار تعمیر و نگهداری ماشین آلات برای حل آن چه اقدامی نموده اید ؟

پ: از ابتدای دوره سرپرستی فعلی خدمت جناب آقای دکتر شریعتی استاندار محترم خوزستان رسیدم و طی نامه ای از ایشان درخواست خرید ماشین آلات جدید نمودم که منابع مالی آن نیز از محل طلبکاری ما از کمیسیون ماده ۷۷ می باشد که مبلغ آن نیز حدود چهار میلیارد تومان می باشد . بر همین اساس در حال حاضر موافقت جناب استاندار اخذ گردیده و  به جناب آقای هاشمی معاونت خود دستور داده اند که خودروهای راهسازی شامل لودر ، گریدر ، کمپرسی ، آب پاش ، و همچنین آمبولانس و چنددستگاه ماشین آتش نشانی  از خودروهای اروندی خریداری شوند . در حال حاضر ما بایستی پیش پرداخت را واریز کنیم تا خودروهای مذکور خریداری به ناوگان ما ملحق شوند .

 

س: طی سنوات قبل اتوبوس هایی به شهرداری تحویل شد که با توجه به وضعیت معابر شهری بلا استفاده می باشند . شهرداری برای آنها چه برنامه ای دارد ؟

پ : تعداد ۸ دستگاه اتوبوس بلا استفاده داریم که طی رایزنی هایی که در ابتدای کار در تهران با جناب آقای مهندس جعفرپور معاون محترم سازمان همیاری های کل کشور داشته ام به بهبهان سفری داشتند و طی دو روز حضور در بهبهان توافقاتی با ایشان صورت پذیرفت و قرار شد که تعداد ۸ دستگاه اتوبوس مذکور به  سازمان پس داده شود و بجای آن تعداد ۲۵ دستگاه خودرو ون تحویل گرفته شود . که امیدواریم تا یک ماه آینده این کار صورت پذیرد .

 

س: چه اقداماتی در خصوص ارتقای رتبه شهرداری بهبهان در نظر دارید ؟

پ : در مدت اخیر پیگیری های بسیاری برای ارتقای شهرداری از رتبه ۹ به رتبه ۱۰ انجام داده ایم و استاندار محترم جناب دکتر شریعتی هم مساعدت لازم را در این خصوص داشته اند . شهرداری بهبهان ظرفیت و پتانسیل لازم و کافی برای ارتقا به رتبه ۱۰ را داراست . مکاتبات لازم نیز در این خصوص صورت گرفته و در سفر اخیر در تهران با پیگیری های زیاد قرار شد که طی هفته آتی تفریق بودجه  ومدارک لازم را به تهران ببریم .

در صورتی که ارتقای رتبه شهرداری صورت پذیرد  چارت شهرداری تغییر خواهد نمود و شهرداری به مناطق یک و دو تقسیم می گردد . و یک شهردار مرکزی و دو شهردار مناطق خواهیم داشت . اعتبارات عمرانی دریافتی ما از استان هم افزایش خواهد یافت . در حال حاضر اعتبارات عمرانی دریافتی ما حدود هشتصد میلیون بوده که در صورت ارتقا به رتبه ده این رقم حدود هشت میلیارد خواهد بود .

 

س: سال گذشته مقدار قیر رایگانی جهت آسفالت معابر شهری به شهرداری تحویل شد . ولی متاسفانه روند آسفالت متوقف شد . علت این امر چه بوده و برنامه شهرداری برای ادامه چه می باشد ؟

پ : مقدار ۲۲۵۰ تن قیر رایگان با مساعدت جناب استاندار به شهرداری تحویل شد و این امر در زمان شهردار قبل صورت پذیرفت . ما می توانستیم به بهترین شکل از این قیر استفاده نمائیم . شهرداری بابت هر تن پخت آسفالت به پیمانکار تولید آسفالت مبلغ چهل هزار تومان پرداخت می نموده. شهرداری طی نامه به شورا تقاضای شروع مجدد عملیات آسفالت را کرده و نامه به کمیسون تطبیق هم ارسال شده و طی هفته آتی عملیات آسفالت از سر گرفته خواهد شد . البته نکته مهمی که وجود دارد نامه اخیری است که به شهرداری رسیده مبنی بر شروع مجدد عملیات حفاری فاضلاب که با این وجود مشکل جدی در بحث آسفالت معابر خواهیم داشت . حتی نقاطی که تازه آسفالت نموده ایم هم برای بحث فاضلاب حفاری خواهند شد .

 

س: شهرداری در خصوص جمع آوری متکدیان چه برنامه ای دارد ؟

پ: در این خصوص جلسات متعددی با حضور سازمانها و ادارات مسئول در فرمانداری برگزار شده و لازم است که ادارات مسئول هر کس سهم خود را در این خصوص به طور کامل ایفا نماید . این مسئله بایستی بصورت مشارکتی دستگاه های ذیربط حل شود .  وظیفه ما جمع آوری سد معبر می باشد . ولی باید دستگاه و محل مشخص برای تحویل نیز معرفی شود .

 

س: برنامه شهرداری برای تغییر وضعیت پرسنل چیست ؟

پ: ما در حال حاضر تعدادی کارمندان قراردادی در شهرداری داریم که قرارداد آنها بصورت کارگر بسته شده است . بعنوان مثال فردی با مدرک لیسانس حدود ۱۵ سال است که مشغول بکار است و قرارداد ایشان کارگر فضای سبز بسته شده است . در حال حاضر با پیگیری و مساعدت شخص استاندار محترم قرار شده است که پرونده پرسنل بررسی و مقدمات تغییر وضعیت آنها صورت پذیرد . که مطمئنیم این امر بزودی حل خواهد شد . ضمن اینکه در صورتی که شهرداری ارتقای رتبه داده شود نیز قابلیت جذب و استخدام پرسنل را خواهیم داشت و نیروهای روزمزد فعلی را هم می توان با این امکان جذب و سازماندهی نمود .

 

س: حضرتعالی بعنوان سرپرست فعلی شهرداری چه اقدامی برای حسابرسی از شهرداری در برنامه دارید ؟

پ: حسابرسی می بایست همه ساله صورت پذیرد . در زمان شهردار اسبق حسابرس آورده شد . که حسابهای مالی مربوط به سالهای ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ حسابرسی گردند . ولی ایشان کار را ناتمام رها نموده و رفتند . حال قرار است از ایشان مجدد دعوت شود که یا کار خود را به اتمام رسانند و گزارش دهند و در صورت عدم همکاری اعلام نمایند .

 

س: میزان بدهی شهرداری در حال حاضر چه مبلغی می باشد ؟

پ : در حال حاضر امور مالی در حال بررسی و تهیه گزارش در این خصوص می باشد .

جناب آقای راهبر مسئول فعلی امور مالی در این خصوص فرمودند : گمانه زنی ما در خصوص میزان بدهی شهرداری مبلغی حدود ۴۵ میلیارد تومان می باشد که رقم دقیق آن پس از جمع بندی ها مشخص می گردد و گزارش به شورای محترم شهر ارسال خواهد شد . بخشی از بدهی های شهرداری مربوط به پیمانکاران شهرداری است که به تناوب پرداخت می گردند . بخش دیگر بدهی های شهرداری مربوط به غرامت املاک است که شهرداری املاک را تصاحب نموده و مالکین شاکی شده و حکم دارند و از شهرداری طلبکار می باشند . که طی توافق و صورتجلسه فی مابین مبالغ این عزیزان نیز به تناوب پرداخت می شود . یکی از بزرگترین طلبکاران از شهرداری سازمان تامین اجتماعی می باشد با مبلغی حدود ۸ میلیارد تومان . که هفته گذشته  هم حکم گرفته و تمامی حسابهای ما را مسدود کرده و کل موجودی حساب های شهرداری را برداشت نمودند . زمانی این موارد قابل حل خواهد بود که شهرداری به ثبات مالی لازم برسد . در اینصورت می توان با قسط بندی بدهی آن را بازپرداخت نمود . در زمان شهردار اسبق تعهدات بسیاری در خصوص بازپرداخت بدهی داده شد که به آنها عمل نشد و همین امر باعث شد که تامین اجتماعی حساب ها را مسدود نمایند . ما آمار و گزارش دقیق حساب ها را به شورای محترم شهر اعلام خواهیم نمود و رسانه ها می توانند این گزارش را از طریق شورای محترم پیگیری نمایند .

 

س: با توجه به رکود حاکم بر بخش مسکن و اینکه عمده درآمد شهرداری در حال حاضر تکیه بر عوارض دارد ، برنامه شهرداری برای اخذ عوارض و ارائه مشوقات در این خصوص چیست ؟

پ : برنامه ما ایجاد اشتراک برای شهروندان بوده تا بر طیق اشتراک خود عوارض را پرداخت نمایند . شهرداری در نظر دارد وصول عوارض رابصورت الکترونیکی ساماندهی نموده و اخذ گردند. تا ضمن سهولت در پرداخت و صرفه جویی در وقت و هزینه مردم از مراجعات مردمی به شهرداری در این خصوص نیز کاسته شود .یکی از  برنامه های بنده کاهش میزان عوارضات دریافتی می باشد و با اینکار دریافت مستمر عوارض از مردم را خواهیم داشت .

 

س: یکی از طرح های که شهرداری داشت بحث G.I.S  بوده. این طرح در حال حاضر در چه مرحله ای می باشد و ادامه این طرح را چگونه ارزیابی می کنید ؟

پ : قرارداد این طرح با معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران اهواز بوده که در حال حاضر مدت قرارداد به اتمام رسیده است . ولی پیمانکار به تعهدات خود در این خصوص عمل ننموده اند . قرار است طی هفته آتی جلسه ای با حضور جناب آقای حاجی دولو معاونت پژوهشی دانشگاه شهید چمران در این خصوص برگزار و مسائل و مشکلات طرح بررسی گردد.

 

س : در خصوص حفاظت و نگهداری و توسعه تفرج گاه های حاشیه شهر و رودخانه مارون و نظارت بر عملکرد پیمانکاران چه برنامه ای دارید ؟

پ : جناب آقای مهندس پرهیزکار مسئول محترم فضای سبز شهرداری در این خصوص فرمودند : در محدوده پل مارون فضای سبز و شهربازی متعلق به شهرداری می باشد که طی قرارداد به پیمانکار واگذار گردیده است و حفاظت و نگهداری از آن ها برعهده پیمانکار می باشد . در خصوص مابقی اماکن ایجاد شده در حوزه اختیارات منابع طبیعی و وزارت نیرو می باشد که اخیراٌ هم نامه ای در این خصوص به شهرداری رسیده است .در خصوص پارک خارستان نیز قرارداد با حناب آقای شیرالی داریم  که این قرارداد رو به تمام می باشد و ایشان تمایل به ادامه کار بصورت قرارداد چند ساله دارند.

 

س : برنامه های شهرداری برای بهبود فضای سبز و توسعه و تجهیز پارک ها چیست ؟

پ : جناب آقای مهندس پرهیزکار مسئول محترم فضای سبز شهرداری در این خصوص فرمودند : کلیه مساحت ۹۰ هکتاری فضاهای سبز شهر به پیمانکار واگذار گردیده است . طی نامه ای از شورای محترم شهر درخواست شده که قرارداد پیمانکارانی که تا کنون در پارک ها بوده اند از نگهداری به ریالی تغییر داده شود که در شورا به تصویب رسیده و به کمیسیون تطبیق ارجاع شده است .

مهندس پرهیزکار در ادامه فرمودند : در حال حاضر با موافقت جناب آقای مهندس دائی زاده سرپرست محترم شهرداری برای هماهنگی بیشتر و سرعت بیشتر کار واحدهای زیباسازی و فضای سبز بصورت موقت تلفیق شده اند . بر اساس تجارب قبل نسبت به تجهیز و بهسازی پارک ها بصورت هدفمند اقدام نمودیم . و دسته بندی پارک ها بر اساس سلامت و تندرستی ، کودکان ، بانوان ، جوانان ، پارک سالمندان در دستور کار قرار گرفت . بر اساس همین هدف گذاری تجهیز پارک ها به وسایل مورد نیاز  در حال انجام می باشد . فعالیت های در دست اقدام در پارک ها به شرح ذیل می باشد :

احیا فضای سبز ، ترمیم سیستم آبیاری ، هرس درختان ، نصب سطل های زباله ، نصب نیمکت ، نصب ست های جدید اسباب بازی که در دو نوع فلزی و پلیمری خریداری شده اند و آماده نصب هستند . نصب ست های جدید ورزشی به تعداد ده ست ده تکه که خریداری و در حال نصب می باشند . تعمیر سیستم روشنایی پارک ها . پاکسازی ، رنگ آمیزی و تعمیر حوضچه ها و آب نماهای موجود در پارک ها و بهسازی باندهای پیاده روی و …. می باشد. تعمیر اساسی ایستگاه های پمپاژ و آبیاری بطور کامل صورت گرفت . در بحث فرم دهی هرس درختان جهت زیباسازی به پیمانکار برنامه و دستورات لازم داده شده است . در حال حاضر در پارک قائم موارد ذکر شده صورت گرفته و در حال فعالیت در پارک شاهد می باشیم . تجهیز پارک ها به سرویس های بهداشتی در برنامه قرار دارد توالت فرنگی ویژه معلولین در برنامه می باشد . از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه زیباسازی نصب دو دستگاه ساعت میدانیی بزرگ می باشد که خریداری شده و قرار است در میدان میرزا شوقی و تقاطع شهید منتظری با شهید پیروز نصب شوند . تعداد دوازده آب نمای جدید خریداری شده و در محل های مناسب نصب خواهد شد . دو المان نوری جدید که طراحی و در میدان هلال احمر و شهید محسنی نصب شده اند . چند دستگاه فواره طبقاتی که خریداری شده و در محل های مناسب نصب و راه اندازی خواهند شد .

از دیگر اقدامات حوزه زیباسازی و فضای سبز که در برنامه داریم تجهیز و بهسازی فضای سبز حاشیه بانک تجارت میدان بید بلند می باشد . ضمن اینکه در آینده نزدیک اولین ایستگاه ویژه تاکسی که مجهز به سایبان و دیگر امکانات می باشد در همین محل اجرا خواهد شد .

 

خبرنگار : پدرام کسائی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *