نماینده مردم اهواز در مجلس : خوزستان با دو قاتل تغییر اقلیم از بیرون و سوء مدیریت از داخل مواجه است

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر همایون یوسفی نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در جلسه علنی روز یکشنبه یازده تیر‌ماه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی به وزارت نیرو در خصوص مسائل محیط زیستی و تغییر اقلیم در ایران و خوزستان عنوان داشت: امروزه به نظر میرسد که بزرگترین مسئله ایران نه حقوق بشر است و نه اقتصاد و نه چیز دیگری، بلکه تغییر اقلیم باید بزرگترین و جدی‌ترین مسئله ایران تلقی شود.

«سوء مدیریت در منابع آب و سرزمین عامل درونی گرمای شدید خوزستان است»

وی با بیان اینکه اکنون تغییرات اقلیمی از سوی جنوب‌غرب و استان خوزستان در حال ورود به کشور است، هشدار داد: ادامه این روند در آینده نه چندان دور کل فلات ایران را فرا خواهد گرفت، با این تفاوت که فلات ایران به علت کم آبی نسبت به استان خوزستان از تاثیرات بیشتری از تغییر اقلیم متاثر خواهد بود.

یوسفی در مورد علل گرمای شدید خوزستان تصریح داشت: مشکل گرمای شدید خوزستان بجز عامل بیرونی که همان تغییر اقلیم است، یک عامل درونی هم دارد، که آنهم سوء مدیریت منابع آب و مدیریت سرزمین است. کشاورزی بی‌رویه و سدسازی گسترده و نابودی هور‌ها و از بین رفتن پوشش گیاهی و بهره‌کشی بیش از حد از جلگه خوزستان، آن هم بدون توجه به ظرفیت‌های محدود طبیعی و توسعه شهرها در دهه‌های اخیر، تقریبا چیزی از جنگل‌ها و مراتع این استان را باقی نگذاشته است.

«باید توانایی مردم را در مقابله با تغییرات محیطی و اقلیمی بالاتر برد»

عضو کمیسیون بهداشت مجلس در ادامه یادآوری کرد: در خوزستان تا همین ۸۰ سال قبل در بیشه‌هایش شیر و در جنگل‌هایش گوزن زرد زندگی می‌کرد. اینها را که تغییر اقلیم از بین نبرده است. امروز نه حیاتی وحشی باقی مانده و نه آن جنگلها و مراتع باقی مانده‌ است و از آن همه آب و رودخانه‌های حیاتی چیزی باقی نمانده است. بطور مثال جریان آب رودخانه کرخه به یک پنجم کاهش یافته و امروزه هیچکدام وجود ندارند که عامل آن هم فقط وزارت نیرو است.

وی خاطر نشان کرد: امروزه خوزستان با دو قاتل از بیرون و درون مواجه است، تغییر اقلیم از بیرون و سوء مدیریت‌ از داخل، و اگر نتوانیم رطوبت خاک را تأمین کنیم، گرمای هوا باز هم شدیدتر خواهد شد. از سوی دیگر باید توانایی مردم را در مقابله با تغییرات محیطی و اقلیمی بالاتر برد.

«موسسه آرمان منشاء مشکلات بزرگ برای مردم خوزستان»

یوسفی گفت: در کشورهایی مثل قطر گرمایش هوا تاثیری در معیشت مردم ندارد، چون معیشت مردم از راههای دیگر تأمین می‌شود، ولی در ایران و خوزستان معیشت مردم به منابع طبیعی گره خورده است و لذا این وابستگی می‌تواند منشاء تحولات عظیم اجتماعی همچون مهاجرت نخبگان شود. لذا تقاضای عاجل در خصوص تامین حق آبه‌های خوزستان و کنترل کانونهای گردوغبار و تأمین پوشش گیاهی مناسب برای استان جهت مقابله با پدیده گرمایش را داریم.

نماینده مردم اهواز در مجلس در تذکر دیگر در این جلسه خطاب به وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی عنوان داشت: موسسه آرمان در خوزستان با حدود ۱۴۰ هزار سپرده و ۶۳ درصد از کل سپرده‌‌گذاران منشاء مشکلات بزرگی برای مردم استان خوزستان شده است و لذا ضمن تذکر به وزیر محترم اقتصاد و بانک مرکزی تقاضای تسریع در باز پرداخت اصل و سود سپرده‌های سپرده گذاران محترم را دارم.‌