در جلسه شورای آب شرب و کشاورزی بخش مرکزی اهواز؛

نماینده مردم اهواز در مجلس: سازمان آب و برق خوزستان با این درآمد بالا چگونه از کمبود بودجه گله دارد

خورنا|احمدرضارستمی: در جلسه آب شرب و کشاورزی بخش مرکزی اهواز که در محل مهمانسرای شهید رجائی استانداری خوزستان برگزار شد، جواد کاظمی نسب الباجی، نماینده مردم اهواز، حمیدیه، باوی و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: بدلیل اینکه در حدود چهار دوره عضوء شورای بخش مرکزی اهواز بوده‌ام از قضایا و مسائل آنجا کاملاً مطلع هستم.

وی عنوان کرد: این مشکلات مربوط به آب این مناطق ربط به امروز دیروز ندارد بلکه ریشه در مدت زمان طولانی دارد، ولی سئوالی که دارم این است که مثلاً اگر دولتی نتوانست در گذشته انجام بدهد چرا ما هم‌اکنون این کار رو انجام نمی‌دهیم.

کاظمی نسب یادآوری کرد: بسیاری از پروژه‌های مربوط به این مسئله هم که چندین سال پول بیت‌المال در آن هزینه شده یا متروکه شده‌اند یا پول ادامه کار ندارند و یا متاسفانه فقط نام پروژه را یدک می‌کشند.

نماینده مردم اهواز در مجلس ادامه داد: نمی‌خواهم بگویم دلیل این مسائل، ضعف دست‌ اندرکاران است، بلکه کمبود اعتبارات را علت اصلی این مسئله قلمداد میکنم. ولی در کل می‌گویم آیا این حق روستاهای این مناطق است که در این فصل گرمای بیش از ۵۰ درجه، به این وضعیت بی‌آبی، سکونت کنند.

وی در ادامه اعلام کرد: متاسفانه در کنار زادگاه من الباجی، تاکنون چهار روستا به این دلایل ترک سکونت کرده‌ و در حاشیه اهواز نشسته‌اند و نیز انتظار داریم که بقیه روستا هم همین کار را انجام بدهند.

کاظمی نسب الباجی ضمن ابراز تأسف از این وضعیتی که بوجود آمده بیان کرد: در سال تولید و اشتغال به جای اینکه از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری کنیم، متاسفانه به مقدمات این مهاجرتها کمک کرده‌ایم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی در خطاب به اعضای جلسه گفت: تمامی این روستاهایی را که به اتفاق استاندار محترم خوزستان، بدلیل مشکلات آب شرب، از آنها بازدید بعمل آوردیم، در حاشیه رودهای دز و کرخه هستند پس بنابراین هیچ عقل سلیمی قبول نمی‌کند این روستاهای مجاور با این دو رودخانه بزرگ کشور که نهر شاوور را هم در نزدیکی دارند، فاقد آب شرب باشند.

وی با بیان اینکه در این بازدید استاندار و سایر مسئولین خود از نزدیک مشکلات مردم این مناطق را دیده‌اند، اظهار کرد: با کمال تأسف باید عرض کنم که کمبود آب در این مناطق چاره‌ای باقی نگذاشته که طرف روستایی با آب شربی، که بعضی وقتها آن را هم ندارد، تمام کارها و احتیاجات اولیه زندگی خود را انجام دهد و باید عرض کنم این خیلی برای نظام جمهوری اسلامی زیبنده نیست.

کاظمی نسب الباجی بیان داشت: انتظار ما براین است که آقای استاندار، معاونت عمرانی ایشان و مسئولین برنامه و بودجه استان در سال تولید و اشتعال همتی به خرج دهند که از طرح آبرسانی غدیر، مشکل آب این روستاهایی را که در حاشیه جاده اصلی اندیمشک است، را ساماندهی کنند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار شد: از آقای استاندار استدعا داریم که آب روستاهای مسیر حاشیه دز تامین و بر طبق قرار قبلی مشکل برق آنها نیز هم حل شود و همچنین خواهش داریم که شرایطی فراهم شود که از تاسیسات آب شرب روستای مراونه و قلعه سحر که پروژه‌اش تقریبا تکمیل است ما بتوانیم سریعا انشعاب آبی را از طرح غدیر به این روستاها منتقل کنیم. و در حال حاضر تا انجام شدن کار، برای اینکه بتوانیم این مردم عزیز را از این وضعیت خارج بکنیم دستور بدهید به این مناطق آبرسانی شود.

وی در مورد وضعیت نامنظمی که بر نهر شاوور حاکم است گفت: انشعابات خارج شده از این نهر به طرف مزارع واقعا بی‌نظمی دارد و علاوه بر آن دارای دریچه‌های خروجی بسیار نامنظمی است که آب خروجیش نیز غیر قابل تعیین است که این مسائل باعث شده نزدیک به ۱۶ روستای این منطقه نه آب شرب و نه آب کشاورزی مناسبی داشته باشند و حتی احشام آنها نیز به دلیل کمبود آب در مخاطره قرار بگیرند، بطوریکه یکی از اهالی آنجا، امسال نزدیک به ۱۵ رأس از دام‌های خود را تاکنون به دلیل کم آبی از دست داده است.

وی در ادامه با بیان اینکه این وضعیت زیبنده این استان زرخیز نیست، یادآور شد: آقای استاندار از حضرتعالی، دوستان برنامه و بودجه استان و سایر مسئولین متولی ذی‌ربط تقاضا داریم که بودجه لازم برای ساماندهی این مناطق را تامین بکنند تا انشاالله بتوانیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و یک عیدی هم به مردم شریف شهرستانهای اهواز، باوی، حمیدیه و کارون داده باشیم.

کاظمی الباجی نسب خطاب به آقای کریمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خوزستان گفت: با توجه به قولی که در بازدید اخیر از روستاهای غیزانیه داده بودید که مشکل آب این مناطق یکماهه حل می‌شود ولی هم‌اکنون بیش از دوماه است که اقدامی صورت نگرفته است، لذا انتظارمون اینست که حضرتعالی همت بکنید اگر نیاز به بودجه دارید اعلام بفرمایید اگه نیروی‌تان توانایی ندارد عوض بکنید، در هر صورت سعی کنید هر چه زودتر در این مسیر اقدام شود، زیرا این مردم به گردن نظام و انقلاب حق زیادی دارند که باید به هر طریقی تکریم و موجبات رفاه آنها فراهم شود.

نماینده مردم اهواز در پایان در جواب ادعای مطرح شده از سوی معاون، سازمان آب و برق خوزستان که کمبود اعتبار ۱/۵ میلیارد تومانی دلیل اصلی عدم ساماندهی دریچه‌های نهر لشکرآباد قید کرده گفت: نهر لشکر آباد مال امروز و دیروز نیست و از طرفی آب‌ بهایی هم که سازمان می‌گیرد، براساس نهرهای سنتی نیست بلکه براساس نهرهای مدرن آب بها از مردم می‌گیرد و نیز از کشاورز آب بها را قبل از کشت تحویل می‌گیرد، پس بنابراین چگونه سازمان با این منابع بودجه‌ای که دارد از کمبود اعتبارات در انجام وظایف خود گله‌مند است.