آتـــــــش به اختیار مردم قلعه تل در حوزه ی آب های زیر زمینی!! شکایت از سازمان آب و برق خوزستان

☫جمــــعی از شهــــــــــــروندان حوزه ی قلعه تل باغــــــــــملک بعلت وضعیت بحرانی آب های زیرزمینی و بی آبی روستاهای این منطقه ، با نوشتن نامه ای سرگشاده و جمع آوری امضا، از سازمان آب و برق خوزستان خواستار رسیدگی فوری به این معـــــــــــــضل شده اند؛

خورنا – به گزارش پایگاه خبری خورنا و به نقل از قلعه_نیوز؛ جمعی از شهروندان حوزه ی قلعه تل باغــــــــــملک بعلت وضعیت بحرانی آب های زیرزمینی و بی آبی روستاهای این منطقه ، با نوشتن نامه ای سرگشاده و جمع آوری امضا، از سازمان آب و برق خوزستان خواستار رسیدگی فوری به این معضل شده اند؛

متن نامه بدین شرح است

جناب آقای مهندس محمدرضا شمسایی مدیرعامل محترم سازمان آب و برق خوزستان

باسلام
موضوع : (آتش به اختیار زیست محیطی) وضعیت بحرانی آبخوان دشت قلعه تل

احتراما به استحضار می رساند از اواخر دهه ی ۸۰ طبق بررسی های میدانی کارشناسان و صاحب نظران از چاه های عمیق قلعه تل،قاطبه ی کارشناسان از وضعیت بحرانی آبهای زیر زمینی قلعه تل و لزوم قطع برداشت از آبخوان دشت قلعه تل سخن گفتند.

امروز در سال ۱۳۹۶ بعلت بی توجهی مسئولین به نظر کارشناسان و عدم مدیریت برداشت ها به نقطه ای رسیدیم که قنات هاو چشمه های قلعه تل خشک شده اند و سطح آبهای زیر زمینی از ۶۰ متر در دهه ی ۸۰ به ۳۰۰ متر در سال ۹۶رسیده است، که این آب نیز بعلت (ای سی نامتعارف)غیرقابل شرب است.

اکنون که این نامه تحریر می گردد روستاهای چشمه شیرین، چشمه گرگی، دره ی استل، باغملا، گله واری، پرسوراخ، کان گنجشکی، شاهرازن، بارانگرد، چاشنیدان، هلاهیجان با بی آبی مفرط روبرو شده اند تاکید می کنیم بی آبی نه کم آبی! و روزگار مردم سیاه و تار است.
همین دیروز یک زن برای برداشت آب از محلی خطرناک بعلت قطعی آب روستا در چشمه شیرین جان خود را از دست داد.سال گذشته ۳ همشهری ما مظلومانه برای رسیدن به آب در چاه خانگی شهید شدند!

ما مردم حوزه ی قلعه تل از حضرتعالی تقاضامندیم هرچه سریعتر در اقدامی جهادی وضعیت برداشت های بی حدو حساب، بالغ بر ۱۰۰ چاه عمیق در دشت قلعه تل را مشخص نمایید و تدبیری بیاندیشید.
و بعنوان متولی سازمان مذکور نه مسئول پیشامدن این فاجعه ،بیان بفرمایید چه دلیلی باعث گردیده است که در این دشت کوچک این تعداد بالای چاه عمیق مجوز حفر بگیرند؟

کدام منطق و قانون اجازه داد برای اشتغال کمتر از ۱۰۰ نفر با آینده و حیات نزدیک به ۲۰/۰۰۰ هزار نفر ساکن این منطقه بازی شود؟
به راستی که بهانه ی درد معیشت کشاورز برای اعطای مجوز حفر چاه، بزرگترین دروغ تاریخ است آنگاه که متوجه میشویم که ذینفعان این مجوزها تنها این تعداد قلیل بوده اند!!

امسال در منطقه ای که مردم آن آب خوردن ندارند هندوانه و برنج کاشته میشود که جنایتی در حق مردم تشنه است این کشت مربوط به ضعف سازمان جهاد کشاورزی برای عدم داشتن برنامه ی تغییر الگوی کشت می باشد

اما چرا سازمان آب و برق بر برداشت متعارف آب نظارت نداشته است؟
چرا از یک چاه عمیق چندین کیلومتر لوله گذاری میشود و زمین های خاج از محدوده ی طرح آبیاری می شوند؟
چرا از آب چاه طرح هایی با کارکرد غیر کشاورزی برای کشت هندوانه آب منتقل می شود؟
جایگاه نظارت سازمان آب و برق کجاست؟

در دشت قلعه تل و هلایجان طرح پایلوت تشکل آب بران در فروردین و اردیبهشت سال ۹۶ استقرار یافت اما دقیقا در کشت تابستانه با کاشت حجم عظیمی از هندوانه و شلتوک عملا این طرح شکست سنگینی خورد و نشان داد باید چاره ی دگر کرد

قطعا اگر این وضعیت مدیریت و کنترل نشود طبق گفته ی صاحب نظران در کمتر از یکسال آینده تنش های شدید اجتماعی در این حوزه بوجود خواهد آمد و آن روز است که هیچ نوش دارویی جسم بی جان قلعه تل و مردمانش را احیا نمی کند و روز خسران است و خودکرده را تدبیر نیست!

با سپاس مردم قلعه تل و حومه

ℹرونوشت:
✔استاندار محترم خوزستان
✔نماینده ی محترم شهرستان های ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی
✔امام جمعه ی محترم شهرستان باغملک
✔فرماندار محترم شهرستان باغملک
✔دادستان محترم شهرستان باغملک
✔آب منطقه ای منطقه ی شمال شرق خوزستان مستقر در ایذه