در جلسه کارگروه حفاظت کیفی رودخانه کارون؛

کارت زرد استاندار خوزستان به دستگاه‌های اجرایی کم کار/ مجبورم کنید کارت قرمز هم می‌دهم

خورنا|احمدرضارستمی: در چهل و چهارمین جلسه کارگروه حفاظت کیفی رودخانه کارون که در مهمانسرای استانداری خوزستان برگزار شد، دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان گفت: مدیریت تولید و در سطح بالاتر آن یعنی اداره سیستم جامعه و استان باید توسط شوراهای حاکمیتی صورت بگیرد و گرنه اگر قرار بر بخشی‌نگری و توجه هر کس به بخش خودش باشد، آنچه نتیجه حاصل خواهد شد، پدید آمدن وضعیتی نامتوازن و پر هرج و مرج است، که هر کس قصورات و اشتباهات خود را به گردن دیگری می‌اندازد.

وی با بیان اینکه پایه‌ اصلی تشکیل کارگروه شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون براساس کارهای فرابخشی است خاطر نشان کرد: متاسفانه در اکثر دستگاه‌های استانی کارهای فرابخشی کمتر انجام می‌شود و بیشتر دستگاهها در انجام کارها بخشی‌نگر هستند که بر این‌ اساس لازم است اگر بدنبال حفظ منابع آبی و حفاظت از رودخانه‌‌ها و خاک استان می‌باشیم، در چهارچوب یک کار فرابخشی و فرادستگاهی حرکت کنیم .

*دستگاه‌هایی که در استان کم کاری می‌کنند باید در مورد آنها تصمیم گیری کنم*

شریعتی ضمن اشاره به کم کاری برخی از دستگاه‌ها در انجام وظایف محوله یادآوری کرد: در شرایط تنش آبی در حوزه‌های مارون و زهره که نخیلات شادگان را تحت تاثیر قرار داده و آب دریافتی مورد نیازشان از این حوزه‌ها بسیار کم شده است، متاسفانه از فرمانداران گرفته تا دستگاهای ذی‌ربط به هیچ‌عنوان از برداشت بی‌رویه آب از بالادست این حوزه‌ها ممانعت به عمل نیاوردند و تا من ورود مستقیم به مسئله نکردم این مسئله ساماندهی پیدا نکرد.

استاندار خوزستان ادامه داد: این قبیل مسائل نشان می‌دهد که برخی دستگاه‌ها از وظیفه و کار خود اصلی سرباز می‌زنند و همراه و همپای استانداری فعالیت نمی‌کنند و باعث می‌شوند، واحدهای ستادی استان و معاونت‌های استانداری که باید کار نظارتی و سیاست‌گذاری فقط داشته باشند، همیشه مجبور به ورود مستقیم به مسائل اجرایی شوند، تا کاری انجام بشود.

وی در ادامه با بیان اینکه این مسائل وقت زیادی را از استاندار و معاونت‌هایش به هدر می‌دهد، هشدار داد: اگر بنا باشد دستگاه‌های اجرایی در راستا اهداف مدیریت استان نباشند در آنصورت مدیریت استان هم مجبور به گرفتن تصمیمات دیگری در مورد این دستگا‌ه‌های کم‌ کار می‌شود.

*اداره کل شیلات خوزستان در رفتار و عملکردش تجدید نظر کند*

شریعتی به اعضای کار گروه حفاظت کیفی رودخانه کارون تذکر داد: در این جلسه اگر تصمیمی گرفته شود، که مخالف یا مخالفینی داشت، باید فرد مخالف در همین شوراء بتواند اعضای جلسه را قانع کنند که این تصمیم اشتباه است و گرنه در صورت تصویب، دیگر همه موظف به اجرای بی‌چون و چرای آن هستند.

استاندار خوزستان با انتقاد از اداره شیلات که در مقابل برخی مصوبات کارگروه مقاومت می‌کند گفت: این مسئله به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست و همه باید مکلف به اجرای تصمیمات شورا باشند و نباید در این امر تخطی صورت پذیرد پس شیلات باید در رفتار و عملکردش تجدیدنظر کند.

وی عنوان کرد: بر طبق دستور رئیس‌جمهور تمام پروژه‌های اجرایی باید پیوست زیست محیطی داشته باشند، یعنی وقتی محیط زیست پروژه‌ای را تائید زیست محیطی نمی‌کند، نباید به نحوی عمل شود که دستگاه‌های دیگر هم نظر کارشناسی محیط‌زیست را اجراء نکنند و مجال برای افرادی مهیاء شود که از محل این اختلاف، اعمال غیر قانونی را انجام دهند.

شریعتی تصریح کرد: تمامی دستگاه‌های اجرایی استان باید متعهد به همکاری در فعالیت‌های بین‌ بخشی باشند و در این شوراء هم باید دستگاه‌ها در اجرای تصمیمات مصوب شده، هماهنگ و متحد باشند و اگر دیده می‌شود این هماهنگی و همکاری‌ها فراهم نمی‌شود باید علت را در ضعف مدیریتی که در دستگاه‌های استان وجود دارد، جستجو کرد.

*تصمیمات و مصوبات جلسات نباید تنها بر روی کاغذ باشند*

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه برخی دستور کارهای جلسات قبل شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون هنوز به اجراء در نیامده‌اند، خاطر نشان کرد: این روند به هیچ عنوان قابل قبول نیست و همه موظف به انجام تصمیمات مصوبه در شورا هستند. معاونت عمرانی ضروری است مصوبات شوراها را در جهت عملیاتی شدن پیگیری کند.

وی با بیان اینکه استانداری باید خود در ابتدا به مصوباتش احترام بگذارد تا دستگاه‌های اجرایی هم از آنها تبعیت کنند عنوان کرد: حفاظت کیفی رودخانه کارون یک امر حاکمیتی است و نباید تصمیمات و مصوبات اتخاذ شده در مورد آن، تنها بر روی کاغذ باشد چون کیفیت ضعیف آب کارون مشکلی بزرگی است که مرتب مردم در مورد آن به ما تذکر می‌دهند پس لازم است که برنامه‌ها و تصمیمات کارشناسی شده در این امر سریع‌تر اجرایی شود.

*نخیلات شادگان وضعیت نگران کننده‌ای دارند*

شریعتی در مورد وضعیت نخیلات شادگان گفت: در سفری که برای بازدید به شادگان رفتم مشاهده نمودم که نخیلات آنجا علی‌رغم محصول خوبی که امسال داشتند، وضعیت خوبی نگران کننده‌ای دارند و در معرض خطر نابودی به علت گرفتاری در مسئله خشکسالی و کمبود آب هستند. اگر ادعا داریم مدافع تولید هستیم باید به وضعیت نخیلات استان که همانند نفت، پتروشیمی، فولاد از منابع تولید ثروت استان هستند، حفاظت و پاسداری کنیم.

استاندار خوزستان ادامه داد: در رابطه با ساماندهی و آبرسانی به این نخیلات، دستگاه‌های اجرایی چون آب و برق، جهاد کشاورزی و حتی فرمانداران شهرستانها نیز مسئولند و اگر در این قضیه کوتاهی بخرج دهند مقصر اصلی به حساب می‌آیند. پس لازم است که خیلی جدی در این مسئله ورود داشته باشند، تا وضعیت آنها رضایت بخش شود.

* آبرسانی نخیلات شادگان از طریق کانال محیط زیست*

وی در مورد کانال محیط زیست که آب را از رودخانه کارون به تالاب شادگان می‌رساند، توضیح داد: این کانال تعهدی بود که ساخت آن را آقای شمسایی مدیرکل آب و برق خوزستان به خانم ابتکار و به خود من داده بود و لازم است که هر چه سریعتر کار ساخت آن به اتمام برسد

شریعتی تصریح کرد : برای ساخت این کانال ۹ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که پنج میلیارد آن قرار است، از محل ماده ۱۰ و ۱۲ کمیته بحران مصوب و به سازمان آب و برق خوزستان ابلاغ شود و بقیه آن هم باید توسط سازمان آب و برق تامین شود.

استاندار خوزستان افزود: پروژه کانال محیط زیست یکساله است و لازم است سریعاً در مورد ساخت آن اقدامات لازم انجام و پیمانکار آن مشخص شود تا اینکار به انجام رسد. زیرا این کانال به دلیل نقشی که می‌تواند در تصریح آبرسانی به شادگان داشته باشد، نخیلات آنجا را احیا و از نابودی آنها جلوگیری می‌کند.

*معاونت عمرانی استانداری در اختلاف بین اداره شیلات و سازمان آب و برق ورود کند*

وی درباره اختلافاتی که بین سازمان آب و برق و اداره شیلات در خصوص کارگا‌ه‌های پرورش‌ماهی بوجود آمده است دستور داد: در این مورد لازم است هر چه سریعتر معاونت عمرانی جلسه‌ای بین دو دستگاه مورد اختلاف با حضور جهاد کشاورزی و دکتر قمشی بعنوان نماینده من برگزار کند و هر چه سریعتر تصمیات لازم و کارشناسی در این زمینه گرفته و عملیاتی شود که این تصمیمات لازم اجرا و هیچ‌کس هم نباید از آنها تخطی کند

شریعتی افزود: اداره کل شیلات نیز باید پرورش دهندگان را به سمت ساخت حوضچه‌های بتنی تشویق کند و استانداری هم برای ایجاد انگیزه بیشتر در بین پرورش دهندگان برای بتنی کردن حوضچه‌های خود که می‌تواند در مصرف آب صرفه‌جویی و تولید را بیشتر ‌کند، از طریق بسته‌های حمایت از تولید و اشتغال، اعتباراتی را به این حوزه اختصاص می‌دهد.

*افتتاح تصفیه‌خانه اهواز در شهریورماه یا هفته دولت/دستگاه‌های استانی در امر ساماندهی وضعیت آب و فاضلاب عزم جدی ندارند*

استاندار خوزستان با اعلام این خبر که پروژه تصفیه خانه شرق اهواز تا اوایل شهریور یا هفته دولت افتتاح می‌شود، اظهار کرد: باید هر چه سریعتر آب و فاضلاب اهواز و آب و فاضلاب استان و حتی دانشگاه علوم پزشکی بعنوان متولی این کار، در این زمینه هر چه سریعتر دست به کار شوند. زیرا دولت برای حل مسئله آب شرب و فاضلاب خوزستان بطور کامل هم‌اکنون پای کار آمده و نسبت به انجام آن اهتمام ویژه دارد که در این رابطه باید اعتراف کنم که عزم و توجهی که در سازمان برنامه و بودجه کشور برای ساماندهی آب و فاضلاب استان می‌بینم متاسفانه در دستگاههای استان دیده نمی‌شود.

وی در خطاب به آب و فاضلاب اهواز گفت: اگر پروژه اصلاح آب و فاضلاب سر موعد به سرانجام نرسد مقصر اصلی شما هستید و در اینجا به دانشگاه علوم پزشکی هم اعلام میکنم که لازم است در این زمینه پیگیری کامل داشته و به آب و فاضلاب اهواز سخت بگیرد و اگر قبلا بهانه می‌آوردند که اعتبار نیست امسال به هیچ عنوان نمی‌توانند این بهانه را داشته باشند، زیرا امسال اعتبار به اندازه کافی موجود است. پس باید کار را به نحو احسن دنبال و مناقصات آن را نیز برپا کنند.

شریعتی در پایان در مورد میزان رقم اعتباراتی که برای آب و فاضلاب اهواز تدارک دیده شده است گفت: سهم اعتباری اهواز برای اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب ۹۰۰ میلیارد تومان است که در طول سه سال باید هزینه شود که این مبلغ غیر از اصلاح شبکه‌های آب اهواز است که اعتبار برای اصلاح شبکه آب نیز سالانه ۳۰۰ میلیارد تومان بصورت جدا است

«هرگونه کپی برداری با ذکر منبع بلا مانع است»