شهرداری اهواز ادعای شرکت آبفای اهواز را تکذیب کرد

خورنا|احمدرضارستمی: پنج شنبه گذشته درپی سقوط کودک سه‌ساله‌ای در یکی از کانال‌های دفع آب‌های سطحی در خیابانی مجاور مجموعه اداره‌کل منابع طبیعی اهواز که متاسفانه منجر به مرگ این کودک معصوم شد، مابین شهرداری و آبفای اهواز بر سر اینکه مالکیت این کانال کدام اداره می‌باشد اختلافاتی ایجاد شده بطوری پس از گذشت کمتر از یکروز از این حادثه دلخراش، آبفای اهواز با صدور اطلاعیه‌ای این کانال را متعلق به شهرداری اهواز دانسته و دستگاه مربوطه را در این رویداد غم انگیز به دلیل سهل‌انگاری مسئول دانسته و شرکت مطبوعش را از هرگونه اتهام سهل انگاری مبرا خواند. بلافاصله پس از انتشار این اطلاعیه در فضاهای رسمی، شهرداری اهواز نیز با رد موارد ذکر شده در اطلاعیه آبفای‌اهواز، در جواب تکذیبیه‌ای به شرح زیر صادر کرد:
شهرداری‌اهواز ضمن اعلام تاسف فراوان از حادثه پیش آمده و اظهار همدردی با خانواده داغدیده اعلام میدارد: برخلاف تبلیغات گسترده شرکت آب و فاضلاب اهواز در فضای مجازی و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت خویش، کلیه جوانب این امر مورد بررسی قرار گرفته و ادعای شرکت آبفای اهواز مبنی بر اینکه این کانال مربوط به شهرداری اهواز و جهت دفع آب‌های سطحی منطقه می باشد قویا تکذیب میگرد. زیرا به موجب قانون تاسیس شرکت‌های آب و فاضلاب و طبق ماده ۴ و تبصره‌های ذیل آن در سال ۷۱، کلیه‌ی تاسیسات، کانالها و ایستگاههای پمپاژ شهرداری که جهت دفع آب و فاضلاب استفاده می‌شود به شرکت آبفای شهرستان اهواز تحویل داده شد و هرگونه تاسیساتی از شهرداری اهواز که جهت انتقال فاضلاب استفاده می‌شود، بهره‌برداری و مدیریت آن نیز به عهده‌ی شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز است. بر این‌اساس
کانال مذکور نیز در سال ۷۶ و جهت تقویت فاضلاب ایستگاه پمپاژ پل روگذر علوی احداث گردید و قریب به ۲۰ سال است که شرکت مذکور، فاضلاب را در آن پمپاژ می کند. در همین راستا همکاری شهرداری اهواز با شرکت آب و فاضلاب در چند سال اخیر نیز استمرار داشته کما اینکه فاضلاب چندین خیابان کوی فرهنگیان و شهرک اندیشه با مصوبه شورای اسلامی شهر اهواز توسط شهرداری اهواز احداث و به شرکت آبفای اهواز تحویل داده شد. در نتیجه شهرداری اهواز در خصوص عدم درپوش گذاری یا برداشتن درب های منهول های مناطق بسیاری از شهر اهواز که خطر سقوط شهروندان در آن محتمل است مکاتبات متعددی با شرکت آب و فاضلاب شهرستان اهواز انجام داده است .
باید اعلام کرد اگر این کانال مربوط به دفع آب های سطحی بود، قطعا هیچ مشکلی برای کودک فوت شده بوجود نمی‌آمد. زیرا با توجه به عدم بارندگی در ماههای اخیر و گرمای ۵۰ درجه شهر اهواز، قطره ای آب سطحی در این کانال جاری نبوده درنتیجه با قاطعیت اعلام میشود متولی این کانال شرکت آب و فاضلاب اهواز است و وظیفه کنترل آن نیز برعهده این شرکت می باشد.
امید است دستگاه مذکور به جای سر پوش نهادن بر روی ضعف عملکرد خود و فرافکنی در این زمینه، در جهت رفع مشکلات مشابه پیش‌آمده گام برداشته تا از حوادث احتمالی در آینده جلوگیری شود.
روابط عمومی شهرداری منطقه چهار اهواز