جزئیات طرح after school از زبان سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان

خورنا-احمدرضارستمی:  در ارتباط با طرح‌ها و اقداماتی که اداره ‌کل امور اجتماعی استانداری در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی برای دانش‌آموزان مناطق حاشیه‌ای و محروم استان در نظر گرفته محمد صادق کریمی‌کیا سرپرست این اداره کل گفت: اواخر سال ۹۵ توانستیم در حوزه مقابله با آسیب‌های اجتماعی بویژه در مناطق حاشیه‌نشین، موفق به جذب اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان از شورای اجتماعی کشور برای استان خوزستان بویژه شهر اهواز شویم.

وی تصریح کرد: از این مقدار اعتبار تاکنون نزدیک به ۹۳ تا ۹۴ درصد به دستگاههای اجرایی و ۷ الی ۸ درصد هم به سازمانهای مردم‌نهاد در حوزه آسیب‌های اجتماعی برای انجام اقدامات و خدمات در مناطق حاشیه‌ای واگذار شده است.

کریمی‌کیا افزود: در استان خوزستان این کار به تازگی استارت خورده و تاکنون ۲۵ درصد اعتبارات آن نیز به دستگا‌ه‌ها ابلاغ شده است و همچنین در این برنامه هم تاکنون ۶۰ سازمان مردم‌نهاد برای ارتقاء فرهنگی و اجتماعی مناطق حاشیه‌ای بسیج شده‌اند.

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان عنوان کرد: یکی از طرح‌های ویژه‌ای که در این راستا، برای اولین بار در کشور براساس الگوی کشورهای توسعه یافته دریافت کرده‌ایم یک برنامه فوق‌العاده‌‌ای بنام after school (بعد از مدرسه) است که از همین اعتبارات ۱۵ میلیاردی برای آن بودجه در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: در این طرح قرار بر اینست که مدارس در فصل تابستان، به یک پایگاه اجتماعی و فرهنگی تبدیل و سازمان‌های مردم نهاد نیز با هماهنگی آموزش و پرورش در آنجا مستقر شوند. براین‌اساس تعدادی از مدارس مناطق حاشیه‌‌‌ای را برای این کار انتخاب کرده‌ایم که در فیلد اجرایی این مدارس، تقریباً در حدود ۱۵ سازمان مردم نهاد قرار است، فعالیت داشته باشند.

کریمی‌کیا بیان کرد : در این طرح ذکر شده، میخواهیم شاخصه‌هایی همچون بهداشت و درمان، فرهنگ عمومی، حقوق شهروندی و نیز بحث‌های آموزشی و ورزشی در این مناطق محروم و حاشیه نشین را ارتقاء دهیم.

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان گفت: هدف اصلی این طرح نگه داشتن دانش‌آموزان این مناطق به بهانه‌های مختلف در مدارس برای ارائه آموزشهای خاص اجتماعی، مذهبی، ورزشی، فرهنگی و غیره در فصل تابستان است.

وی افزود: در حال حاضر با این اعتبار محدود توانایی پوشش تمامی مدارس استان نیست بلکه فعلا سعی داریم که از مدارس حاشیه‌ای اهواز در این طرح استفاده کنیم و براین اساس ۲۰ مدرسه را در اهواز به صورت پایلوت انتخاب می‌کنیم.

کریمی‌کیا با بیان اینکه، طرح after school توسط دفتر امور اجتماعی معاونت سیاسی استان طراحی شده، توضیح داد: طرح مذکور برای اولین بار است که در کشور اجراء می‌شود و این برنامه‌ای است که از کشور توسعه یافته‌ سوئد دریافت کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در کشور سوئد براساس این طرح در ایام مدارس بچه‌ها تا پاسی از شب در مدارس نگه داشته می‌شوند و نحوه نگهداشت آنها هم به این صورت است که برنامه‌های فوق‌العاده‌ای برای دانش‌آموران چه در حوزهای فرهنگی، هنری، ورزشی، اجتماعی، حقوق‌شهروندی و قانون‌گرایی وغیره برای آنها بصورت مداوم و مرتب برنامه‌ریزی می‌کنند که دیگر بچه‌ها رغبتی برای رفتن به خانه نداشته باشد.

کریمی کیا ضمن بیان این مطلب که در اهواز و شهرستان کارون ۱۷ منطقه حاشیه نشین وجود دارد گفت: بجز برنامه after school، برنامه و طرح‌های دیگری از جمله برنامه استعدادیابی کودکان و نوجوانان در مدارس، یا همان طرح سیصد را نیز داریم که براساس این طرح به مدارس مختلف رجوع می‌شود تا سیصد دانش‌آموز با استعداد و نخبه را شناسایی کنیم.

سرپرست اداره‌کل امور اجتماعی استانداری خوزستان ادامه داد: برنامه دیگر که کار اجرایی آن را از سال گذشته شروع کرده‌ایم، تسهیل‌گری اجتماعی است که براساس آن سه منطقه حاشیه نشین اهواز شناسایی شدند.

وی افزود: شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل و بحث شناسایی خانوارهای دارای ناامنی غذایی نیز از دیگر برنامه‌ها می‌باشند که بیشتر توسط سازمانهای مردم نهاد به انجام می‌رسند.

کریمی‌کیا در پایان افزود: بخش دیگر برنامه ها مربوط به ادارات میشود، که اداراتی چون کانون پرورش فکری، اداره کل ارشاد، و غیره نیز دارای برنامه‌هایی در این راستا می‌باشند که برای اجراء از اعتبارات ما و آن ۱۵ میلیاردی که داریم تغذیه می‌شوند.