اظهارات معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور در مورد میزان شیوع و تلفات بیماری تب کریمه کنگو در خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر شکراله سلمان‌زاده معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز و رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: بیماری تب کریمه کنگو بیماری بومی‌ استان خوزستان است که با گرم شدن هوا انتقال این بیماری بیشتر می‌شود.

وی افزود: این بیماری به شکلی است که اگر از سوی مردم مراقبت‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است شاهد انتقال و شیوع آن باشیم.

سلمان‌زاده در مورد وضعیت شیوع این بیماری در استان خوزستان گفت: همه ساله در استان خوزستان شاهد چند مورد از بیماری تب کریمه کنگو هستیم. در سال گذشته نیز هفت مورد از این بیماری در استان خوزستان گزارش شد که خوشبختانه با درمان به موقع، هیچ کدام از آنها منجر به مرگ نشد.

معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز ض‍م‍ن رَد ش‍ای‍ع‍ه مرگ یک روستایی مبتلاء به بیماری تب‌کنگو در بیمارستان رازی اهواز گفت: برخلاف شایعات مطرح شده در فضای مجازی و براساس بررسی‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد این فرد به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا نیست، بلکه تب وی به جهت بیماری دیگری است. زیرا خونریزی که یکی از علائم بیماری مذکور است در وی دیده نشده است.

رئیس مرکز بهداشت استان خوزستان با بیان اینکه راه انتقال این بیماری از دو طریق می‌باشد تصریح کرد: راه اول انتقال این بیماری از طریق گزش کَنه‌ای می‌باشد که با حیوانات در تماس است که در ادامه اگر این کنه، با انسان تماس پیدا کند و فرد را مورد گزش قرار دهد، می‌تواند بیماری را از حیوان آلوده به انسان منتقل کند. دومین راه مصرف گوشت حیوان آلوده است که می‌تواند موجب انتقال بیماری به انسان شود.

دکتر سلمان‌زاده در پایان توصیه کرد: مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری گوشت مصرفی خود را از مراکز و فروشگاه‌های معتبری تهیه نمایند که گوشت‌های عرضه شده در آن مهر سازمان دامپزشکی را داشته باشد و نیز افراد فعلا تا عادی شدن شرایط از ذبح دام خودداری و در صورت داشتن نذری می توانند لاشه ذبح شده بهداشتی را از کشتارگاه‌ها تهیه کنند و نیز لازم است که محل زندگی افرادی که از دام‌ها مراقبت می‌کنند در فاصله مناسبی نسبت به دام‌ها قرار داشته باشد.