مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان؛

استان‌خوزستان برای ششمین سال پیاپی مقام اول خرید گندم در کشور را بدست آورد

خورنا|احمدرضارستمی: در دومین جلسه شورای کشاورزی استان خوزستان که روز یکشنبه هفتم خرداد‌ماه در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد، کیخسرو چنگلوایی مدیرکل جهاد کشاورزی خوزستان اظهار داشت: با وجود میزان خشکسالی شدید و کاهش شدید بارندگی در سال زارعی گذشته در استان که براساس آمار‌های هواشناسی در ۵۰ سال اخیر بیسابقه بوده، خوشبختانه یک میلیون و ۳۴۰ هزار تن گندم از کشاورزان خوزستان خریداری شده است.

وی ادامه داد: خوزستان امسال بار دیگر توانست، برای ششمین سال پیاپی در خرید گندم مقام اول کشور را کسب کند و انشاالله در سال آینده هم با خریدی بالاتر از این میزان از کشاورزان بتوانیم، رکورد جدیدی را برای استان خوزستان بدست آوریم.

چنگلویی با بیان اینکه گندم یک محصول فوق استراتژیک کشور می‌باشد عنوان کرد: حدود ۸۰ هزار بهره‌بردار گندم در خوزستان وجود دارد. همچنین در بُعد خانوار نیز ۴۰۰ هزار نفر در خوزستان به‌طور مستقیم و غیر مستقیم در زمینه گندم مشغول فعالیت هستند و در کل میتوان گفت ۱۷ درصد از جمعیت ۴/۵ میلیونی استان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم از گندم امرار معاش می‌کنند.

مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان با اعلام این آمار که ۴۲درصد الگوی کشت استان مربوط به گندم می باشد ابراز کرد: از لحاظ گردش مالی و اقتصادی میتوان گفت که محصول گندم معادل دو هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان در اقتصاد استان و بنوعی در اقتصاد کشور نقش دارد .

وی خاطرنشان کرد: بیش از ۱۲ درصد خرید تضمینی گندم در سطح کشور  مربوط به استان خوزستان می باشد و این در حالی است که مجموعاً در حدود هفت درصد، سطح زیر کشت آبی و دیم کشور را داریم

وی مشکلاتی از جمله سرمازدگی در برخی از مناطق خوزستان و مسأله ریزگردها را از دیگر عواملی دانست که بطور مستقیم به محصولات کشاورزی استان در سال زراعی ۹۵-۹۶ خسارت وارد کرده است و در ادامه با توجه به مشکلات آبی به وجود آمده در دو حوزه مارون و زهره گفت: امیدواریم که با نوبت بندی آب، همه مردم مناطق حوضه مارون و زهره بتوانند، بطور یکسان از آب مصرفی بهره مند شوند.

چنگلوایی با اشاره به ظرفیت بالای استان خوزستان در کشت چغندرقند، اظهار داشت: بعد از هشت سال که کشت چغندر قند در استان متوقف شده بود، در سال ۹۲ مجدداً کشت چغندر با دو هزار و یکصد هکتار شروع گردید که در سال گذشته سطح زیر کشت آن، به ۱۰ هزار و ۲۰۰ هکتار یعنی پنج برابر افزایش یافته است و این نشان‌دهنده ظرفیت بالای استان در کشت چغندر است.

مدیرکل جهادکشاورزی خوزستان خبر داد: با توجه به اهمیت مصرف بهینه آب اوایل امسال در حدود ۴۰ میلیارد تومان از طرف دولت بعنوان کمک بلاعوض جهت اجرای آبیاری تحت فشار به استان اختصاص داده شد که علاوه بر این مبلغ در حدود ۱۰ میلیارد تومان دیگر نیز درخواست شد که هم‌اکنون این مبلغ نیز جذب شده است.

وی در پایان افزود: با استقبال خوبی که در دو ماه اخیر از این طرح شده، هفت هزار و ۶۰۰ هکتار زیر پوشش آبیاری تحت فشار رفته است این در حالیست که در ۲۲ سال گذشته متوسط اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار در استان چیزی معادل یک هزار و ۳۵۰ هکتار بوده است.