روایت مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اهواز از آتش‌سوزی گسترده در پاساژ رضوان

خورنا|احمدرضارستمی: مهندس امیر نجفی مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اعلام این خبر که پاساژ رضوان اهواز درآتش مواد سریع الاشتعال سوخت، در تشریح این خبر گفت: در مورخ ۹۶/۲/۲۱ راس ساعت ۱۳/۳۴ باتماس های مکرر کسبه وشهروندان به سامانه ۱۲۵ستاد فرماندهی سازمان آتش نشانی اهواز خبر رخداد آتش‌سوزی گسترده و شدیدی در پاساژ رضوان واقع در خیابان آزادگان جنب میدان شهدا اطلاع رسانی شد .
فرماندهی ۱۲۵ بلادرنگ تیمهای اطفاحریق امداد نجات را به استعداد چهار دستگاه به محل حادثه اعزام نمود.

مهندس نجفی گفت : آتش نشانان باتوجه به وضعیت ترافیکی مسیر تردد موفق شدند ۳ دقیقه و دقیقا” راس ساعت ۱۳/۳۷ به محل حادثه رسیدند .
طبق اعلام شهروندان و فرمانده تیم عملیاتی دود متساعد شده از حریق پاساژ از فاصله بسیار دور قابل رویت است .
نجفی در ادامه افزود ، آتش نشانان به محض ورود به محل حادثه، مشاهده نمودند که شعله‌های سرکش آتش از طبقه همکف ، راهروهای پاساژ ، طبقه اول و پشت بام درحال زبانه کشیدن به بیرون بوده اند .
فرمانده مجرب تیم اعزامی به محض ورود به صحنه حادثه همزمان به آغاز عملیات اطفا حریق ازطریق بیسیم از مرکز ۱۲۵ تقاضای نیروی پشتیبانی و کمکی مینماید.
مرکز ۱۲۵ نیز در یک اقدام مبنی بر تجربه کلیه ایستگاههای عملیاتی را درحالت آماده باش قرارداده و از ایستگاههای همجوار اقدام به اعزام تیمهای بیشتری به محل مینماید.
مدیر عامل سازمان آتش نشانی شهرداری اهواز گفت : همانگونه که شهروندان عزیز مطلع هستند این پاساژ مملو از موادی از قبیل استون، تیتر، ادکلن، اسپری‌های مختلف خوشبوکننده و صنعتی، انواع چسب ها و ابر، پنبه ولوازم تزئینات بود که همگی از بابت میزان اشتعال، جز مواد پرخطر و سریع الاشتعال بوده و متاسفانه هیچگونه ضوابط ایمنی در نگهداری و انبارداری دراین پاساژ رعایت نمی‌شده و همین امر موجب گردید که آتش سوزی بسیار سریع به تمام پاساژ و طبقات گسترش و سرایت نماید.
مهندس‌نجفی گفت: آتش‌نشانان مجهز به ملزومات فردی و تجهیزات تخصصی با تمام امکانات جانانه و مردانه از خیابانهای اطراف و پشت‌بام به دل حادثه زدند و تلاش نمودند تا ضمن کنترل و اطفا آتش از سرایت آن به سایر ساختمانهای همجوار جلوگیری نمایند.
عملیات اطفا حریق در ساعتی از ظهر که هوای در گرمترین زمان خود قرار دارد با آن لباسهای خیس و سنگین، حمل تجهیزات چنان کار را دشوار نموده بود که خیلی از آتش‌نشانان یا از ناحیه گردن و دست دچار سوختگی شده یا دستخوش گرمازدگی شدند .
مردم فهمیم و قدرشناس که از نزدیک شاهد ایثارگری آتش نشانان و فرزندان شهر خود بودند با آوردن آب، بستنی و نوشیدنی های خنک ازآنها تشکر و ایشان رامورد محبت صادقانه خود قرار میدادند .
درنهایت این حریق سخت پس از گذشت حدود پنج ساعت با رشادت آتش نشانان به پایان رسید .
این عملیات به لطف خدا تلفات جانی دربرنداشته.
دراین حادثه هشت آتش‌نشان و یکی از شهروندان عزیز مجروح و به بیمارستان اعزام گردیدند.
در طول عملیات اطفا حریق معاون محترم استاندار خوزستان، فرماندار اهواز، شهرداراهواز ، رئیس ستاد بحران استان و جمعی ازمسولین شهری با حضور خود، ضمن بازدیدمیدانی از محل حادثه از آتش‌نشانان حاضر در محل تقدیر و تفقد نمودند و موجب دلگرمی این مردان بی‌ادعا گردیدند.
مهندس موسوی شهردار کلانشهر اهواز پس ارزیابی وضعیت موجود، با کسبه و بازاریان دیدار کردند و اعلام نمود شهرداری اهواز جهت برطرف نمودن آمال شهروندان و کسبه محترم
کمافی السابق از هیچ کمک و همکاری دریغ نمی‌نماید .
این عملیات با استفاده از ۲۰ خودروی عملیاتی اطفاحریق، امدادنجات، تانکر آبرسان و پشتیبانی به همراه حدود۸۷ آتش‌نشان که برخی از آنان از افرادی بودند که درحالت استراحت بوده وبا شنیدن خبرآتش سوزی خود را به محل پاساژ رسانیده بودند به سرانجام رسید .
مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی اهواز در پایان اظهار داشت: جا دارد از تمام نیروهای امدادی و پرسنل سختکوش آتش نشانی شرکت نفت، شرکت فولاد خوزستان، هلال‌احمر ، اورژانس، پلیس، سازمان آب و فاضلاب، خدمات شهری شهرداری و سایر دستگاهها که کنار ما در به پایان رساندن این مهم تلاش و همکاری نمودند، صمیمانه تشکرو قدردانی مینماییم .
سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز آماده است تا بصورت رایگان مشاور ایمنی شما شهروندان عزیز باشد .
از کسبه محترم اماکن تجاری استدعا داریم با توجه به آغاز گرما و استفاده از وسایل سرمایشی پرمصرف با بکارگیری و استفاده از نیروهای متخصص و مجرب از ایمنی کنتور برق ، فیوزها و سیم کشی اماکن تجاری خود اطمینان حاصل نمایند.