در پاسخ به ادعای کذب یکی از کاندید‌های ریاست جمهوری؛

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی‌ خوزستان: مدتهاست محصولی روی زمین نمی‌ماند

خورنا|احمدرضارستمی: در جریان سفرهای تبلیغاتی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری به استان خوزستان و مطرح کردن ادعاهای کذبی مبنی بر باقی ماندن محصول کشاورزان بر زمین،
رئیس روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی خوزستان اینچنین پاسخ داد:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در پاسخ به سخنان یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری اسلامی در مسجد ارشاد اهواز در تاریخ ۹۶/۲/۱۹
قبل از پاسخ به مطالب کذب ذکر شده توسط آقای کاندیدا در خصوص باقی ماندن محصول کشاورزان استان خوزستان برروی زمین، لازم است به ایشان به عنوان کسی که خود را در معرض قضاوت آحاد رأی دهندگان به منظور کسب جایگاه ریاست جمهوری قرار داده‌اند تذکر داده و یادآوری میکنم، که برادر عزیز معمولاً افراد آگاه و تحصیل کرده در خصوص مسائلی که در آن تخصصی ندارند یا اظهار نظر نمی‌کنند و یا پیش از اظهار نظر از کارشناسان خبره مشورت می‌گیرند، طبعاً شما هم از نظرات مشاورین هم استانی و احتمالاً متخصص کشاورزی بهره گرفته و سخنی برای خوشایند و احتمالاً جلب آرای کشاورزان بیان نمودید. ولی متاسفانه این موضوع نه تنها رأیی برای شما نتوانست جلب کند بلکه میزان درایت شما را حداقل در انتخاب مشاورین زیر سوال برد، چرا که مشاور کشاورزی شما هر کس که باشد یا با ارائه اطلاعات غلط قصد تخریب شما را دارد یا اینکه همچون خود حضرتعالی با بخش کشاورزی خصوصاً در استان خوزستان کاملاً بیگانه می‌باشد، که در هر دو صورت نباید چنین مشاوری را انتخاب می‌نمودید و فلذا شما با این وضعیت شایسته‌ی ریاست جمهوری نیستید.
و اما پاسخ سخن کذب شما مبنی بر باقی ماندن محصول کشاورزان در استان خوزستان بر روی زمین؛ برای اطلاع جنابعالی و تنویر افکار عمومی لازم است به عرض برسانم که در کشاورزی مبتنی بر علم و آگاهی که به آنان نام کشاورزی پایدار نیز اطلاق می گردد، الگوی کشت از جایگاهی رفیع برخوردار است در الگوی کشت علمی برای پایداری تولید علاوه بر عوامل فنی از جمله تناوب کشت به عوامل اقتصادی نیز اهمیت داده می شود.
سازمان جهادکشاورزی همواره با تعریف الگوی کشت و توزیع شهرستانی و دهستانی و حتی پیشنهاد به تک تک کشاورزان به دنبال اجرای کشاورزی پایدار و به دنبال آن پیشگیری از باقی ماندن محصول بر روی زمین بوده است. موضوعی که متاسفانه در سال‌های نه چندان دور خصوصاً در دولتهای نهم و دهم شاهد آن بودیم. بدیهی است برای کسانی که تخصصی در این زمینه ندارند (همچون مشاورین صدرالاشاره جنابعالی) ایراد وارد کنند که باقی ماندن محصول به روی زمین چه ربطی به دولت‌های گذشته دارد که در اینجا باید به اطلاع برسانم که حذف برخی از انواع محصولات کشاورزی از چرخه‌ی تناوب زراعی در استان از جمله چغندر قند (به دنبال تعطیلی کارخانه های قند در استان) باعث برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا خصوصاً در تولید محصولات سبزی و صیفی در استان خوزستان شد ولی خوشبختانه در دولت یازدهم با تدبیر و برای بازگرداندن امید به دل کشاورزان استان نه تنها چغندر قند مجدداً به چرخه تناوب زراعی استان بازگشت، بلکه محصولات دیگری همچون کلزا، سویا، آفتابگردان و… با حمایت های دولت در چرخه تناوب زراعی استان گنجانده شدند، تا علاوه بر کمک به پایداری تولید از نظر فنی، مانع برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و به دنبال آن افزایش های وحشتناک قیمت یک محصول و یا کاهش های اسفبار قیمت یک محصول دیگر شود.
دولت تدبیر و امید به این تدبیر برای حفظ سرمایه و شأن کشاورزان نیز بسنده نکرد و با اعمال سیاست‌های قیمت تضمینی برای برخی از محصولات و همچنین خرید تضمینی برای محصولاتی همچون سیب زمینی و پیاز و گوجه فرنگی سالهاست که مانع ضرر و زیان کشاورزان، مانع از بین رفتن سرمایه‌ی کشاورزان، مانع تضییع حقوق کشاورزان و کنترل علمی و منطقی بازار شد و برای خرید گوجه فرنگی به هیچ یک از هموطنان نیز آدرس جعلی نداد!!!
شایان ذکر است که در استان خوزستان فقط طی سال زراعی ۹۵-۱۳۹۴ بیش از ۵/۲ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به صورت قیمت تضمینی و یا خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شد و مبلغ مربوطه نیز حداکثر در فاصله‌ی یک هفته به حساب کشاورزان واریز شد.
که از آن جمله به خرید تضمینی ۴/۱ میلیون تن گندم، خرید تضمینی ۳۵۰ هزار تن چغندر قند، قیمت تضمینی ذرت دانه‌ای با استفاده از مکانیزم بورس به میزان ۳۴۰ هزار تن، خرید تضمینی گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز به میزان ۱۵۰ هزار تن، و بسیاری دیگر را می توان برشمرد.
جنابعالی از سخنرانی انتخاباتی در دور قبل تا سخنرانی انتخاباتی روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در مسجد ارشاد از حال و روز کشاورزان خصوصاً کشاورزان خوزستانی بی اطلاع بودید و صد البته مشاورین شما هم بی‌اطلاع بودند.

اگر دفعه ی بعد به خوزستان آمدید مواظب حرف‌هایتان باشید چرا که کشاورزان خوزستان از حافظه خوبی برخوردارند و فراموش نمی‌کنند که در ایامی که کشور از بهترین وضعیت درآمدهای ارزی برخوردار بود، دوستان شما بزرگترین طرح کشاورزی استان و تاریخ کشور را در انتظار اعتبارات قطره چکانی قرار دادند و پس از آن در ایام خدمتگزاری دولت یازدهم و در زمانی که درآمدهای ارزی کشور به پایین ترین حد خود تنزل کرده بود. دولت تدبیر و امید علیرغم روبرو بودن با کوهی از مشکلات اقتصادی بیشترین تخصیص اعتبار را به طرح ۵۵۰ هزار هکتاری توسعه کشاورزی خوزستان موسوم به طرح مقام معظم رهبری (مدظله) دادند و باعث رویش جوانه‌های امید در دل کشاورزی استان خوزستان شد.
در پایان توصیه می کنم از مشاورین کشاورزی‌تان بخواهید در خصوص موضوعاتی همچون الگوی کشت، کشاورزی پایدار، قیمت تضمینی و خرید تضمینی مطالعه کنند و حداقل برای سخنرانیهای آتی به شما اطلاعات صحیح بدهند.