رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تشریح کرد:

عملکرد دولت در حوزه صنعت، معدن و تجارت در استان خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان، مهندس حسن زاده در مورد عملکرد دولت یازدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت گفت: برای پرداختن به عملکرد دولت در حوزه تولید و صنعت ابتدا باید مقدماتی در این رابطه گفته شود. دولت تدبیر و امید وارث وضعیتی شد، که تحریمهای حداکثری و فشار بی‌حد ناشی از آن را صنعتگران ما در حال تحمل آن بودند.

وی در مورد وضعیت واحدهای تولیدی استان خوزستان در فاصله زمانی پس از جنگ تحمیلی تا اتخاذ تحریم‌های ظالمانه بر ضد کشور یادآوری کرد: واحد‌های تولیدی که در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ راه‌اندازی شدند، در شرایط پس از جنگ شروع به تولید به منظور رفع نیازهای داخلی نمودند.شرایط خاص استان‌خوزستان و رشد چشمگیر حوزه‌های پتروشیمی، فولاد و نیشکر باعث شد که دهها طرح در این رابطه و به منظور رفع نیازهای این واحدهای بزرگ در زمینه تولید قطعات و تجهیزات راه‌اندازی شود، که این طرح‌ها توانستند، نیازهای مهم این بخش را مرتفع سازند. ولی متأسفانه تحریمها باعث شدند که تکنولوژی‌های جدید وارد کشور نشوند و از اینرو رقابت در این حوزه ها بسیار سخت شد.

حسن زاده ادامه داد: کمبود منابع مورد نیاز و عدم پاسخگویی سیستم بانکی به نیازهای واحدهای تولیدی در زمینه‌های سرمایه در گردش و بازسازی و نوسازی از یکطرف و کمبود منابع در حوزه‌های بالادستی نفت و حفاری، واحدهای کوچک و متوسط را که اسیب پذیری بیشتری داشتند را دچار مشکلات بیشتری مینمود و اینگونه واحدها نتوانستند با ظرفیت کامل کار کرده و در نتیجه فضای بسیار سختی بر تولید مستولی شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: شرایط آنروز حاکم بر تولید، جدا از فضای کلی جامعه نبوده و عدم اطمینان از ثبات کشور و تحریمهای ظالمانه علیه کشور فضای کسب و کار را بیش از سایر بخشها دچار مشکل نمود و این مسئله باعث شد، در چنین فضایی رغبت به سرمایه گذاری در داخل کشور بسیار کم شود.

وی بیان کرد: دولت جدید پس از اجرای برجام توانست، یک فضای امید و نشاطی را در جامعه ایجاد نموده و همچنین، تمایل به کسب و کار و نیز سرمایه گذاری را در کشور و در استان خوزستان رونق بخشد که ماحصل آن، باعث سرعت عمل در راه‌اندازی چندین طرح متوسط و بزرگ در استان شد، تا جاییکه در چنین فضایی که هنوز رکود حاکم بر کسب و کار کامل بر طرف نشده، در استان خوزستان در سال ۹۵ بیش از ۱۷۰ واحد تولیدی به بهره برداری رسیده که سرمایه گذاری انجام شده در این حوزه قریب به ۲۸۰۰ میلیارد تومان بوده که در نیمه دوم سال ۹۵ به بهره برداری رسیدند.

حسن زاده عنوان کرد: از میان این طرحها طرح روغن‌کشی خلیج فارس در بندر امام خمینی(ره) و سرعت بخشیدن به سایر طرحهای موجود و توسعه آنها و نیز راه‌اندازی بزرگترین سایت مخازن ذخیره غلات و دانه های روغنی به ظرفیت بیش از دو هزار تن و همچنین راه‌اندازی چند طرح فولادی بخش خصوصی در اهواز و دزفول با تکنولوژی بسیار پیشرفته و اقدام در به نتیجه رساندن طرح توسعه فولاد دزفول و طرح توسعه روغن به ظرفیت حدود پنج هزار تن در دزفول، آماده شدن فولاد شادگان که از طرحهای هشت گانه فولاد کشور بوده که در پایان اردیبهشت تولید خود را اغاز خواهد نمود و نیز راه‌اندازی چندین فروشگاه بزرگ و هایپرمارکت و فروشگاه زنجیره ای در استان همه و همه نشان از رغبت سرمایه گذاری در کشور و استان می باشد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با اشاره به پالایشگاه بزرگ گاز بیدبلند خلیج‌فارس افزود: روند تکمیلی این پالایشگاه با سرمایه‌گذاری حدود سه هزار میلیارد تومان با سرعت ادامه دارد و پیش بینی میشود، در نیمه دوم سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده و مواد اولیه بسیاری از واحدهای نیازمند به گاز را تامین کند.

وی اظهار کرد: همچنین پیش بینی می‌شود، طرح‌هایی که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند، تا پایان سال۹۶ با حجم سرمایه گذاری حدود چهار هزار میلیارد تومان به بهره برداری خواهند رسید. در این میان چندین طرح پالایشگاهی در دزفول و مسجدسلیمان مقدمات خود را انجام دادند و تامین خوراک شدند و به زودی عملیات اجرایی را شروع خواهند کرد که در این رابطه پتروشیمی مسجد سلیمان که از طرحهای بزرگ منطقه اسیا میباشد در زمره طرحهایی می‌باشد که از پیشرفت مناسبی برخوردار است.

حسن زاده در پایان اضافه کرد: چند طرح نیروگاهی نیز در استان درحال انجام است و همچنین طرح ۵۵۰ هزار هکتاری معروف به طرح مقام معظم رهبری، که از بزرگترین طرحهای اجرایی در حوزه کشاورزی است و میتواند استان و صنعت کشاورزی را متحول کند نیز در حال طی کردن روند اجرای خود میباشد.