کاپیتان نفت آبادان: ماندگاریمان قبل از هفته‌های پایان لیگ قطعی می‌شود

خورنا : شاید در چند سال اخیر فوتبال آبادان بازیکن‌های هرز رفته و نابود شده را بسیار دیده باشد، هستند در این میان البته فوتبالیست‌هایی که با انتخاب صحیح مسیر و پیشرفت گواهی دادند زندگی فوتبال این دیار را.
به گزارش خورنا و به نقل از فارس، امید شریفی‌نسب را با وجود خروج از آبادان و توپ زدن در مقطعی ۸ ساله در تیم‌های غیرآبادانی نمی‌توان انکار کرد، نمی‌شود کوچ امید را بر وی خرده گرفت وقتی بسیاری از همبازیان او در آبادان امروز از آنچه که در میدان فوتبال به نمایش می‌گذاشتند «هیچ» را خاطره دارند.

* فارس: چه شد که امید شریفی‌نسب جوان ترجیح داد آبادان را ترک کند؟
* شریفی‌نسب: جدایی من از صنعت علیرغم میل باطنی‌ام بود، مرا به فولاد فروختند و باشگاه نفت از این انتقال در آن سال ۶۰ میلیون سود کرد. البته خدا را شکر در فولاد سالهای خوبی را پشت سر گذاشتم. ۴ سال حضور در فولاد که قهرمانی ایران و شرکت در جام باشگاههای آسیا را نیز در آن روزها تجربه کردم.

* فارس: ولی فولاد درست یکسال بعد از آسیایی شدن به دسته‌ی پایین‌تر لیگ ایران سقوط کرد.
* شریفی‌نسب: همان سال من از فولاد جدا شده و به سایپا ملحق شده بودم، در سایپا هم همانند فولاد هم قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کردم و هم حضور در باشگاه‌های آسیا.

* فارس: در حالی دوباره به آبادان برگشتی که عده‌ای می‌گفتند، امید شریفی‌نسب در محفلی از عدم بازگشت به فوتبال زادگاهش تا ۴۰ سالگی سخن گفته.
* شریفی‌نسب: به هیچ‌وجه چنین چیزی صحت ندارد، یک نفر که هیچ وقت با من رابطه‌‌ی خوبی نداشت این شایعه را دهان به دهان کرد ولی من هیچوقت جوابش را ندادم زیرا معتقدم هر کس می‌تواند عقیده و ایده‌‌ای داشته باشد، به نظر من آن فردی در جامعه ورزش، هنرمند است که با نظرات مخالف هم خوب برخورد کند.

* فارس: پس چرا در چند سال گذشته به صنعت‌نفت برنگشتی؟
* شریفی‌نسب: شاید اگر صنعت‌نفت ۳ فصل قبل هم لیگ‌برتری می‌شد به تیم شهرم برمی‌گشتم، من هیچ‌وقت در لیگ یک بازی نمی‌کنم، از فوتبال خداحافظی می‌کنم ولی به خاطر پول در دسته‌ی اول توپ نمی‌زنم.

* فارس: فکر نمی‌کنی با این عقیده، اسباب رنجش دوستان و همبازیانت که در لیگ یک توپ زده و می‌زنند را فراهم کنی‌؟
* شریفی‌نسب: شاید آنها کار درست را انجام می‌دهند ولی من حتی اگر بهترین پیشنهاد را از دسته‌ی یک داشته باشم قبول نمی‌کنم.

* فارس: داستان بازگشتت به صنعت‌نفت هم با حاشیه‌هایی همراه بود.
* شریفی‌نسب: بعد از هشت سال بر می‌گشتم. از ۲۳ سالگی برای فوتبال به آبادان نیامده بودم. اردوی سایپا در ترکیه برپا شده بود که باشگاه صنعت‌نفت از طریق حسن هوری با من مذاکره کرد، آنها گفتند نتوانستند بازیکن‌های مورد نظر را جذب کرده و با مشکل مواجه شده‌اند. مسئولان سایپا و شخص محمد مایلی‌کهن در ابتدای کار مخالفت کردند ولی با اصرار من با دریافت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان رضایتنامه‌ام را صادر کردند.

* فارس: امید شریفی‌نسب در این نقل و انتقال به لحاظ مالی سود کرد؟
* شریفی‌نسب: شاید اگر سایپا آن ۱۰۰ میلیون را نمی‌گرفت سود می‌کردم ولی با وجود کسر این مبلغ نزدیک به ۲۰ میلیون تومان کمتر از سایپا دریافت کردم، البته این مشکلی بود که خودم ایجاد کرده و بعد از ثبت قرارداد سفید با سایپا این دردسر را ایجاد کردم.

* فارس: با این حال مایلی‌کهن همواره از لطف سایپا به شریفی‌نسب و صنعت‌نفت در آن مقطع سخن گفت.
* شریفی نسب: به هر حال آخر فصل نقل و انتقالات بود و سایپا نتوانست بازیکن جایگزین مرا جذب کند.

* فارس: نخستین سال بازگشت امید شریفی نسب به صنعت‌نفت.
* شریفی‌نسب: انگیزه، بدن‌های آماده و هماهنگی بازیکنانی که در لیگ دسته‌ اول کنار هم کار کرده بودند باعث شد که در ابتدای فصل امتیازات خوبی را کسب کنیم ولی نباید از این واقعیت بگذریم که در مسابقاتی مثل شاهین و سایپا شانس هم با صنعت‌نفت یار بود. در کل فکر می‌کنم با آن شرایط، جایگاه نهمی برای صنعت‌نفت مناسب بود.

* فارس: ولی همین تیم اگر تفاوت کمی نتیجه‌گیری مسابقات داخل و خارج از خانه را از بین می‌برد جایگاه بهتری را در اختیار نمی‌گرفت؟
* شریفی‌نسب: سعی می‌کردیم ولی توان لازم را نداشتیم.

* فارس: تغییر و تحولات انتهای فصل سال گذشته.
* شریفی‌نسب: رئیس پالایشگاه تغییر کرد و تغییرات کلی ایجاد شد ولی مهمترین مشکل سال گذشته ما مالی بود، معضلی که در فوتبال امروزی برای هر مجموعه‌ای ایجاد دردسر می‌کند.

* فارس: مشکلات مالی تا جایی رسیده بود که شنیده می‌شد شما و حسن هوری در مقطعی به تیم کمک مالی می‌کردید این موضوع را تأیید می‌کنید؟
* شریفی‌نسب: بله. هوری اتومبیل خود را فروخت و خود من برای اهدای پاداش به بازیکن‌ها به مجموعه کمک مالی کردم.

* فارس: لیگ امسال…
* شریفی‌نسب: دوره‌ی بدنسازی خوبی داشتیم به غیر از مسابقه مقابل فجر که فشار بازی بر روی چمن مصنوعی رشت بر آن تأثیر گذاشت در بقیه‌ی بازی‌ها خوب ظاهر شدیم. بازی با سپاهان چهره‌ی یک تیم شکست خورده را نداشتیم و بازی با مس هم حریف حرفی برای گفتن نداشت.

* فارس: از بازی مس گفتید، فکر می‌کنید شعار علیه مجموعه و سرمربی از جایی خط داده شده بودند؟
* شریفی‌نسب: نمی‌توانم در خصوص موضوعی که اطلاع دقیق ندارم نظر قاطع دهم. مطمئناً این مسئله حالت طبیعی نداشت ولی آرزو می‌کنم چنین اتفاقی دیگر هیچوقت در ورزشگاه، تختی تکرار نشود، چشم امید ما به سکوهاست، تیم همیشه منتظر تشویق آنهاست. مردم فهیم و تماشاگران دانای ما نباید بگذارند تا دیگران بگویند آبادانی‌ها به هیچکس رحم نمی‌کنند.

* فارس: بعد از گذشت سالها دوباره در مقابل تیمی قرار گرفتی که با آن برای نخستین بار قهرمانی در لیگ برتر را تجربه کردی.
* شریفی‌نسب: حتی تماشاگران تیم فوتبال فولاد نیز بعد از اتمام بازی با برقراری تماس‌های تلفنی از برتری تیم فوتبال صنعت نفت آبادان در شب مسابقه با تیم محبوبشان گفتند، نباید از حمایت همه جانبه تماشاگران صنعت نفت در هفته ششم به سادگی عبور کرد، تشویق نود دقیقه‌ای آنها و احترام به هواداران کم شمار تیم فولاد، فرهنگ بالای تماشاگران آبادانی را نشان داد.

* فارس: یک بازی سخت خارج از خانه و ملوانی که در حالت میزبانی سخت امتیاز می‌دهد.
* شریفی‌نسب: حریف دست و پا بسته‌ای برای حریف گیلانی نبوده و اگر بارندگی نباشد بازی خوبی را انجام می‌دهیم، هر احتمالی در فوتبال ممکن بوده و با وجود اینکه می‌دانیم تیم فوتبال ملوان بندر انزلی در زمین خود حریف سختی برای تمام تیم‌ها به شمار می‌رود برای کسب امتیازات کامل به گیلان می‌رویم.

* فارس: پایان لیگ را برای صنعت نفت چطور ترسیم می‌کنی؟
* شریفی‌نسب: مطمئن باشید قبل از شروع هفته‌های پایانی، وضعیت ماندگاری‌مان را مشخص می‌کنیم، ولی این موضوع هم وابستگی زیادی به حمایت تماشاگران دارد. تیم ما با وجود جذب بازیکنان جدید مسابقه به مسابقه بهتر می‌شود.