در حاشیه حوادث اخیر بازار: بازی را به رسانه‌های بیگانه واگذار نکنید

خورنا: عصرایران نوشت: روز چهارشنبه، همزمان با وقوع برخی ناآرامی ها در بازار تهران و خیابان فردوسی (مرکز صرافان) برخی مسوولان از جمله یکی از فرماندهان محترم ناجا در گفت و گو با رسانه ها، تصریح کردند که بازار باز است و هیچ ناآرامی وجود ندارد. او در توجیه جمعیت ملتهب بازار گفت که همواره جمعیتی شناور در بازار وجود دارند و …(نقل به مضمون).

البته در حسن نیت این مقام انتظامی و سایر مسوولانی که اخبار این چنینی از رویدادهای بازار را ارائه می دادند تردیدی نیست چه آن که در وضعیت کنونی ، که اقتصاد کشور حال و روز چندان مساعدی ندارد ، نفع عمومی در حفظ آرامش و اجتناب از تنش است و تنها کسانی از متشنج شدن اوضاع بهره مند می شوند که منافع مالی و اهداف سیاسی خود را در التهاب زایی جست و جو می کنند و در این میان ، مردم هیچ نفعی نمی برند کما این که در افزایش جهشی قیمت ارز ، تنها کسانی سود بردند که به رانت ارزی دسترسی دارند.

اما آیا این روش اطلاع رسانی، در راستای آرامش بخشی است یا آن که در نهایت به نقض غرض منتهی می شود؟ نکته مهمی که به نظر می رسد برخی مسوولان اساساً اهمیتی بدان نمی دهند، “اعتماد‌زدایی به سرعت برق” است که به دلیل ناآگاهی آنان از مقوله تخصصی اطلاع رسانی است.

بار دیگر ماجرا را مرور کنید: بازار تهران و نقاط محدودی از شهر در همان حوالی برای ساعاتی دچار تنش و تجمع می شود و بازار تعطیل می شود ولی برخی مسوولان، ولو با نیت خیر، رسماً اعلام می کنند که بازار باز است و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است!

فرض را بر این بگذاریم که مردم این سخنان رسمی را باور می کنند، ولی ادامه قصه را بخوانید:

– فردای آن روز، تشکل های رسمی بازار که حامی نظام هم هستند، مانند جامعه اسلامی اصناف و بازاریان، بیانیه می دهد و به تعطیلی کشاندن بازار را محکوم می کند و تصریح می دارد که عاملان این اقدام شناسایی و مجازات می شوند.

– شورای اصناف نیز در بیانیه جداگانه ای ضمن اعلام همبستگی با نظام، تحرکات اخیر در بازار را در راستای اهداف استکبار می داند و از اصناف می‌خواهد روز شنبه، کار خود در بازار را از سر بگیرند.

– در همان حال خبر می رسد که روسای اتحادیه های صنفی در جلسه ای با حضور نمایندگان بسیج اصناف توافق کردند تا از صبح شنبه بازار با حضور نیروهای امنیتی بازگشایی شود.

– در نهایت نیز حبیب الله عسگراولادی، دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری با اشاره به اعتراض بازاریان می گوید: اعتراض دیروز بازاریان، علیه روش ناپسندی است که امروز رونق کسب و کار را از کشور گرفته، لذا فریاد و اعتراض دیروز بازاریان باید مورد توجه رئیس جمهور، قوه قضاییه و مجلس قرار گیرد… .

حال مسوولان محترم خود را جای مردم بگذارند؛ آیا در مواجهه با این ماجرا، با خود نمی گویند که اگر حرف فلان مقام رسمی در خصوص این که همه جا آرام است و بازار هم تعطیل نیست، واقعیت داشته، پس خبرهای بعدی چیست؟ اگر هیچ تجمع و تنشی نبوده، پس مجامع و انجمن های صنفی معتمد نظام در بازار، چه چیزی را محکوم کردند و دبیرکل جبهه پیروان خط امام و رهبری، از کدام اعتراض سخن گفته که باید مورد توجه قوا قرار گیرد و نیز، اگر بازار تعطیل نشده، تصمیم برای بازگشایی آن در روز شنبه یعنی چه؟!

طبیعتاً مردم وقتی این خبرهای بعدی را می شنوند ، هم متوجه می شوند که در بازار خبرهایی بوده که منجر به تعطیلی آن شده است و هم ، اعتمادشان را به خبرهایی که از سوی مسوولان اعلام می شود از دست می دهند به ویژه آن که رسانه های داخلی نیز در چنین مواردی محدودیت جدی دارند و بدین ترتیب رسانه های بیگانه صحنه دار می شوند و ماجرا را با یک کلاغ و چهل کلاغ خاص خودشان روایت می کنند.

این روش، باعث می شود عرصه اطلاع رسانی، از سوی مسوولان دلسوز داخلی، دو دستی تقدیم رسانه های بیگانه شود زیرا خود مسوولان که سعی در کتمان می کنند و رسانه های داخلی هم که با محدودیت مواجه شده اند. آیا خدمتی بزرگ تر از این می شود به رسانه های ضد نظام کرد و مردم را کرور کرور به سمت شان روانه ساخت؟ هرگز!

مسوولان بدانند که هیچ چیز همانند صداقت، مردم را همراه و همدل نمی‌کند و این، نکته ای است که بزرگان دین هم بدان تصریح داشته‌اند: “النجاه فی الصدق”.