مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در نشست خبری با مطبوعات:

وضعیت فعلی موزه هنرهای تجسمی معاصر بسیار اسفناک است

خورنا|احمدرضارستمی: در نشستی خبری که به مناسبت هفته گرافیک در تالار اجتماعات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد، محمد جوروند مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان اظهار کرد: خلق هنر حاصل زایش در یک لحظه آنی است و هنرمند حتی در انزوا نیز می تواند ماحصل شهود درونی خود را شکوفا کند که در این راستا هنرهای تجسمی و هنر گرافیک نیز از این تعریف تبعیت می کنند.

وی ضمن اشاره به وجود هنرمندانی در خوزستان که با داشتن دو دهه سابقه فعالیت در حوزه هنرهای تجسمی ولی متاسفانه مهجور مانده‌اند گفت: ما در استان هنرمندان گرافیست بسیاری داریم که می‌توانند، تجارب ارزندهٔ خود را به هنرمندان نوپای این رشته اندیشه‌ای منتقل کنند. از اینرو برای حمایت و ایجاد زمینه بیشتر برای فعالیت این هنرمندان در خوزستان راه‌اندازی انجمن گرافیک در اهواز و شهرستان‌های استان به‌ طور جدی پیگیری می‌شود.

جوروند در ادامه ضمن اشاره به برپایی نمایشگاه هفته گرافیک در خوزستان گفت: این رویداد فرصتی مناسبی است برای شناخت بهتر و بیشتر هنرمندانی که بصورت ناشناخته در خانه یا دفاتر خود به فعالیت های گرافیکی می پردازند .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ابراز کرد: از اینرو نمایشگاه هفته گرافیک اهواز که به کوشش و همت هنرمندان گرافیک و انجمن هنرهای تجسمی برنامه‌ریزی شده است، از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ خوزستان حمایت خواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: نمایشگاه هفته گرافیک همزمان با سراسر کشور، در شهرهای اهواز، شوشتر، شوش، دزفول و آبادان نیز برگزار خواهد شد.

جوروند خاطرنشان کرد: از مهترین اهداف این رویداد را میتوان در برقراری یک تعامل سازنده ببن هنرمندان پیشکسوت با جوانان فعال در این عرصه برای انتقال تجارب از نسل قدیم به جدید، ارتباط بین هنرمندان گرافیکی شهرستانهای مختلف استان با یکدیگر و همچنین شناسایی گرافیست‌های ناشناخته در گوشه و کنار استان دانست.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان با اشاره به آخرین وضعیت موزه هنرهای معاصر اهواز بیان کرد: خوشبختانه با حمایت استاندار خوزستان و پیگیری‌های اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان برای بازپس‌گیری موزه اقدامات خوبی انجام شده و برای این موضوع، وکیل هم اختیار کرده‌ایم و امیدواریم کارها تا به سرانجام رسیدن قضیه به خوبی پیش رود.

‌وی ضمن ابراز گلایه از وضعیت کنونی موزه هنرهای تجسمی معاصر اهواز گفت: درحالی که موزه هنرهای معاصر اهواز باید خانه هنرمندان هنرهای تجسمی و محل برپایی نمایشگاه‌های هنری و عرضه آثار هنرمندان باشد، اما متاسفانه شرایط کنونی آن برای استفاده هنرمندان به هیچ عنوان مهیا نیست.

جوروند افزود: طی بازدید اخیری که معاون هنری اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان از موزه داشته است، و بنا بر آنچه که برای ما تعریف کرد، و نیز مشاهده عکس‌‌هایی که از این مکان گرفته شده، در اینجا جا دارد به هنرمندان تسلیت گفت. زیرا آنچه در این تصاویر مشاهده میشود حاکی از این است که وضعیت موزه بسیار اسفناک و اندوه‌بار است و این عکس‌ها خیانت محض بخش خصوصی را به تصویر می‌کشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان اضافه کرد: کارهایی که هم اینک در موزه در حال انجام است، علاوه بر این که تخلف از قرارداد محسوب می‌شود، جرم نیز میباشد. زیرا آویزان کردن لباس روی نرده‌های داخلی موزه اصلاً قابل تحمل نیست و بهره‌برداران فعلی موزه باید برای این کارهای ناپسند جوابگو باشد.

وی بیان کرد: برپایی نمایشگاه گرافیک اهواز در مکانی بغیر از موزهٔ هنرهای تجسمی معاصر، نوعی اعتراض به واگذاری موزه به بخش خصوصی است و درصددیم که با برگزاری نمایشگاه در ساختمانی که اسپانسر خصوصی در اختیار انجمن طراحان گرافیک قرار داده، اعتراضمان را به واگذاری موزه هنرهای تجسمی معاصر اهواز به بخش خصوصی اعلام کنیم.

جوروند در پایان این نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ، یاد و خاطره سهیلا شولی طراح و هنرمند ماهشهری را گرامی داشت و درگذشت نابهنگام این هنرمند فقید را به جامعه هنری خوزستان تسلیت گفت.