استاندارخوزستان در نشست‌ با انجمن اوتیسم استان:

ساخت اولین مرکز جامع مهارت‌آموزی کودکان اوتیسم در خوزستان/میزان شیوع پذیری اوتیسم در ماهشهر سریعاً مشخص شود

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در جلسه با اعضای هیات مدیره انجمن اوتیسم که در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در ابتدا جا دارد از تلاش و کوششی که شما عزیزان برای مسئله کودکان اوتیسم استان دارید تشکر کنم و علاوه بر آن نیز ما مسئولین هم باید سعی داشته باشیم اهتمامی بورزیم، برای اینکه شرایط زندگی معقول با فراهم کردن یک رفاه نسبی و ایجاد یک شرایط آموزشی مناسب برای این کودکان فراهم کنیم.

وی افزود: بالاخره این کودکان اوتیسم هم، اعضای این جامعه هستند و در درآمد سرانه مملکت، حق دارند٬ اما متاسفانه به اون اندازه که حق دارند، این حق به آنها داده نمیشود.

شریعتی گفت: سرانه مملکت به همه تعلق دارد، مال ۸۰ میلیون نفر مردم کشور است و همه به اندازه سهم خود در این سرانه حق دارند. اما متاسفانه می‌بینیم آنکسی که امکان دفاع از حق خود را ندارد، از این سرانه کمتر بهره‌مند میشود از این رو لازم است که تلاش داشته باشیم که انشاءالله به عدالت نزدیکتر شویم و سعی کنیم حقوق افراد معلول جامعه را به خوبی به آنها پرداخت کنیم.

استاندار خوزستان در زمینه مسائل و مباحث آموزشی کودکان اوتیسم گفت: با توجه یه اینکه برخی از این کودکان توانایی یادگیری و آموزش را دارند لزوم است که امکانات آموزشی را برای آنها به نحوه احسن فراهم کنیم و بعید میدانم که این تقاضای خیلی بزرگی باشد، که نخواهیم فراهم کنیم.

وی افزود: ولی یکسری دیگر از بچه‌های اوتیسم که نوع حادتری از این بیماری را دارند، نهایت تا حد دبستان کشش درس خواندن را دارند و توانائی رفتن به کلاسهای بالاتر را ندارند، براین اساس احتیاج است که یک مرکز مهارت‌آموزی برای آنها ایجاد کنیم، تا بتوانند حداقل آموزشهای اولیه و ابتدایی زندگی چون غذا خوردن و نظافت و غیره را یاد بگیرند.

شریعتی ادامه داد: بنابراین برای ساخت مرکز مهارت آموزی کودکان اوتیسم استان، باید، ابتدا طرح اولیه مرکز جامع مهارت‌‌آموزی اوتیسم تدوین و تمامی مسائل و موارد در این طرح دیده شود تا در حد بضاعت خوزستان، بتوانیم مرکز جامعی برای این بیماران ایجاد کنیم. البته لازم است که این مرکز دولتی و به بهزیستی وابسته باشد که بصورت اصولی و با برنامه با آنها کار شود.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه خانواده‌ها خیلی زود اوتیسم را در فرزندان خود تشخیص میدهند گفت: هر چند علائم این بیماری توسط خانواده معمولا زود تشخیص داده میشود، ولی به اشتباه فکر میکنند این کودکان به پیش فعالی مبتلا هستند و با گذشت زمان متوجه بیماری اوتیسم در فرزند خود می شوند و این یعنی غربالگری اوتیسم زودتر از موعد لازم در آموزش این بچه‌ها نقش چندانی را نخواهد داشت.

وی بیان کرد: بحث دندان‌پزشکی یکی از معضلات اصلی خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم است که مرتباً عنوان میکنند و خوشبختانه در این راستا دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای فراهم کردن شرایط لازم به منظور ارائه خدمات دندانپزشکی به بیماران اوتیسم اعلام آمادگی کرده است.

شریعتی ضمن بیان اینکه تعداد مراکز آموزشی کودکان اوتیسم در اهواز کم نیست، خبر داد: اکنون سومین مرکز آموزشی برای کودکان اوتیسم در حال احداث است.

استاندار خوزستان در مورد ساخت مرکز مهارت ‌افزایی برای کودکان مبتلا به اوتیسم حادتر، که توانایی آموزش ندارند و فقط تربیت پذیرند گفت: برای راه‌اندازی این مرکز، نیز مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفتند که می توانند یکی از زمین هایی که در اختیار دارند را با تغییر کاربری برای احداث مرکز مهارت افزایی مبتلایان به اوتیسم در اختیار ما قرار دهند که در ابتدا باید طرح اولیه این مرکز آماده شود.

وی افزود: سعی میکنیم پروژه راه اندازی مرکز مهارت افزایی را به صورت ۵۰ – ۵۰ با همکاری بنیاد برکت انجام دهیم تا در‌ حد بضاعت استان، یک مرکز جامع مهارت افزایی با در نظر گرفتن تمام مسائل و موارد لازم راه اندازی شود.

شریعتی در جواب دکتر مرمضی مدیر انجمن اوتیسم که درخواست داشتند این مرکز شبانه‌ روزی باشد گفت: بحث مهارت‌آموزی با مسئله نگهداری این کودکان فرق میکند و باید بخش‌ خصوصی تشویق شود برای نگهداری این کودکان که به عارضه حادتری از اوتیسم مبتلا هستند. زیرا مسئله نگهداری جزء سیاست‌های دولت نیست بلکه جزء سیاست‌های واگذاری به بخش خصوصی است.

استاندار خوزستان تاکید کرد: باید در استان به بیماری اوتیسم به عنوان یک بیماری خاص نگاه کنیم و توجهی ویژه به آن داشته باشیم.

وی خطاب به اداره نوسازی مدارس گفت: با توجه به اینکه دو مدرسه فعلی و مدرسه‌ای هم که اکنون در حال احداث است در یک طرف اهواز قرار دارند و تعادل جغرافیایی از نظر پراکندگی محل مدارس اوتیسم در سطح شهر اهواز وجود ندارد، بنابراین لازم است که یک برنامه ریزی شود که در سمت دیگر شهر اهواز مثل منطقه گلستان نیز یک مدرسه دیگر ساخته شود.

شریعتی ابراز کرد: اگر ماهشهر هم جزء شهرهای پُر شیوع اوتیسم است لازم است زودتر مشخص شود. زیرا در آنجا شورای راهبردی داریم و تمام پتروشیمی‌های آنجا هر ساله یک مبلغ اعتباری، قابل ملاحظه‌ای مثلا ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان را در صندوقی برای کمک به توسعه ماهشهر و بندر امام میگذارند. پس اگر در ماهشهر به خاطر شیوع اوتیسم چیزی نیاز است، اعلام شود تا من فرماندار و رئیس منطقه ویژه را موظف کنم که در شورای راهبردی شهرستان تصویب شود که بحث ارائه امکانات و خدمات به جامعه اوتیسم را پیگیری کنند.

استاندار خوزستان در پایان گفت: انشالله در پایان خرداد باید جلسه دومی داشته باشیم تا در آن جلسه تصمیمات و مصوباتی که در این جلسه مطرح شد، پیگیری کنیم و لازم است حتماً همه عزیزان حضور داشته باشند تا بتوانیم این مسائل را به سرانجام برسانیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *