رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان خبر داد:

افزایش۱۵/۵درصدی تولیدات کشاورزی در استان خوزستان

خورنا|احمدرضارستمی: کیخسرو چنگلوایی رئیس سازمان جهاد‌کشاوزی خوزستان در جلسه ای که به منظور تقدیر از مدیران جهاد کشاورزی شهرستانها برگزار شد اظهار داشت: در طی سالهای۹۲تا۹۵ مجموع تولیدات کشاورزی اعم از باغی، زراعی، دامی و شیلاتی نزدیک به ۱۵/۵ درصد افزایش داشته است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود توفیقات بخش کشاورزی را معلول حمایت‌های بی دریغ دولت از بخش کشاورزی خواند و با اشاره به دستاوردهای بخش کشاورزی، گفت: خودکفایی کشور در تولید گندم که هم‌اکنون توان صادرات سه‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم را داشته تثبیت شده ‌است و استان خوزستان جزء استان‌هایی است که مقدمات صادرات گندم آن فراهم گردیده است.

چنگلوایی در ادامه به رکورد تولید شکر نیز در استان اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون تولید شکر به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن بالغ شده یعنی به ضریب خوداتکایی ۷۴ درصد در تولید شکر رسیده‌ایم.

وی با بیان این مطلب که ارزش مواد غذایی وارداتی تنها ۱۰ درصد کل نیاز ما را تشکیل میدهد، تصریح کرد : این روند کاهشی واردات، باعث رشد بخش کشاورزی در سال ۱۳۹۵ به پنج و هفت دهم درصد شده است و سبب شده، در بعضی از بخش‌های دیگر که تثبیت و یا از نظر رشد، منفی بوده‌ایم، باعث بهبود رشد متوسط کشوری بشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه به عوامل دستیابی به این موفقیتها اشاره نمود و گفت: مهمترین عامل، توجه دولت به مسئله آب بود که ۱۰ میلیارد دلار به وزارت نیرو و جهادکشاورزی برای تأمین انتقال‌آب، مهار‌آب و درون مزرعه اختصاص داده شد که در طول تاریخ کشاورزی نظیر نداشته است.

چنگلوایی با بیان این مطلب که اولین سفر رئیس جمهور به خوزستان بوده اظهار داشت: اولین و مهمترین و همچنین بزرگترین مصوبه‌ای که در این سفر داشتند طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بوده و ۵/۱ میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی تصویب و ابلاغ شد و این مبلغ دقیقاٌ ۵/۱۹ برابر کل اعتبارات بلاعوضی بوده که ظرف ۵۰ سال گذشته برای بخش کشاورزی در زمینه آب و خاک داده شد. و لذا این مهم چه از حیث وسعت کار، تنوع کار، شمولیت آن بر کل‌استان، میزان اعتبار تخصیصی، سرعت در تخصیص‌ها، سرعت در انجام کار و سازمان کاری که تعریف شد واقعاً بی نظیر است.

رئیس سازمان در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تغییر و تحول پروژه ها از کارفرما به بهره‌بردار اصلی نیز اولین بار است که اتفاق افتاده است و مشابه این کار در استان سیستان و بلوچستان در ابعاد کمتری، یعنی ۴۰ هزار هکتار صورت گرفته است و ۲۲۰ هزار هکتار آبهای مرزی است.

وی با بیان این مطلب که تاکنون یکصد و ۳۵ هزار هکتار اراضی تحویل بهره‌بردار شده است تصریح نمود: در این دو پروژه بزرگ که حدوداً ۱۴ استان درگیر میباشند یک متر مربع هم هنوز نتوانسته‌اند اراضی را تحویل بهره بردار بدهند و این مبین همدلی و هماهنگی بین کل مجموعه می باشد و اگر کم و کاستی‌هایی هم این کار دارد باید به کمک یکدیگر آن را رفع کنیم.

چنگلوایی  با اشاره به رفع معارضین احتمالی گفت: در رابطه با تغییر و تحول پروژها مثل سابق همکاری مضاعفی را خواهیم داشت البته بعضی شهرستانها  بسیار خوب ورود نموده‌اند و بعضی از شهرستانها با شدت کمتری ورود داشته‌اند و امید است این اتفاق در تمامی شهرستانها بیفتد.

وی‌گفت: در خصوص ۱۱ هزار هکتار اراضی مابه‌التفاوت تا رسیدن به ۳۱۲هزار هکتار، جلسه‌ای تشکیل و در مورد آن تعیین تکلیف شود.

چنگلوایی افزود: با توجه به مجوز آبی که داده شده است یک هزار هکتار باغات می‌تواند به شهرستان لالی و در روستای هارکله آن اضافه گردد.که حدود یک‌هزار هکتار آبیاری تحت فشار باغات میباشد که ما نمونه آن را در استان نداریم که چنین سطح وسیعی را در بر گیرد. که انشاءا… در دستور کار قرار گیرد و شاهد شروع عملیات باشیم.

وی به فاز دوم طرح در نهم فروردین ۹۶ اشاره نمود و گفت: چندین مصوبه خوب در هیأت دولت برای استان خوزستان تصویب شد که دومصوبه مربوط به ریزگردها میباشد در واقع فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری که هر دو را موسسه دنبال میکند چه از نظر اعتباری و چه از نظر مجوزهایی که داده شد، مشکل خاصی در آن وجود ندارد و ۲۳۸هزار هکتار مانده ایلام و خوزستان قطعی شده است.انشاءا… در فاز دوم سعی شود از شروع کار ارتباط بیشتر باشد و اگر ضریب خطایی در فاز اول وجود داشته این ضریب خطا در فاز دوم به حداقل برسد.

رئیس سازمان افزود: هم اکنون که فصل برداشت گندم می باشد در جاهایی که طرح اجرا گردیده کیل‌گیری دقیق و واقعی و به صورت آزمایش رندم در چند مزرعه انجام شود و پیگیری آن‌هم توسط ترویج و معاونت برنامه‌ریزی صورت پذیرد.