اتحادیه اروپا برای گام دیگری علیه ایران آماده می‌شود

خورنا: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که اتحادیه اروپا قصد دارد واردات گاز از ایران را به عنوان بخشی از تدابیر جدید برای افزایش فشار علیه ایران درباره برنامه هسته‌یی این کشور ممنوع کند.

بنا بر این گزارش، دیپلمات‌های دولت‌های عضو اتحادیه اروپا تدوین بسته جدید تحریم‌ها علیه ایران با هدف تصویب رسمی آن در نشست وزیران امور خارجه در تاریخ ۱۵ اکتبر در لوکزامبورگ را آغاز کرده‌اند.

دیپلمات‌ها گفتند که اواخر چهارشنبه دولت‌ها به توافقی مقدماتی برای ممنوعیت واردات گاز از ایران رسیدند که این اولین اقدامی است که در این بسته به تایید رسیده و شامل پیشنهادات مرتبط با امور مالی و انرژی است.

دیپلمات دیگری که خواست نامش فاش نشود، گفت: درباره گاز توافق وجود دارد. دیپلمات دیگری نیز گفت: دولت‌های بزرگ ، آلمان، انگیس، فرانسه، از آن حمایت می‌کنند.

بر اساس این گزارش دولت‌های اروپایی و آمریکا به دنبال راههای جدیدی برای تحت فشار گذاشتن ایران برای عقب نشینی از برنامه هسته‌یی خود هستند. تحریم‌های کنونی سرمایه گذاری در بخش گاز ایران را شامل می‌شود اما به طور مشخص واردات را غیر قانونی اعلام نمی‌کند.

منابع اتحادیه اروپا گفتند که هرگونه گاز ایران که به اروپا می‌رسد از ترکیه عبور می‌کند که آن را با گاز آذربایجان ترکیب و منتقل می‌کند.

یونان و بلغارستان دو کشوری هستند که در جایگاه اول دریافت گاز از طریق ترکیه قرار دارند. یک دیپلمات گفت که جزییات درباره اینکه این اقدام بر آنها چه تاثیری خواهد گذاشت باید مشخص شود.

وی گفت: باید بر روی مدالیته‌هایی کار شود.

تحلیلگران و منابع صنعتی می‌گویند که تشخیص کمیت ترکیب گاز غیر ممکن خواهد بود. یک منبع صنعتی که خواست نامش فاش نشود گفت: ممکن است شرایطی داشته باشید که در آن یک مولکول گاز ایران به اروپا برسد.

دیپلمات‌های اتحادیه اروپا گفتند که این خطر وجود دارد که برنامه های اتحادیه برای تشدید تحریم‌ها ترکیه را که نقش مهمی در آرمان‌های کمیسیون اروپایی برای متنوع ساختن منابع تامین گاز دارد، ناراحت کند.

یکی از منابع گفت که در هر حال ممکن است ترکیه این ممنوعیت را نادیده بگیرد.

به گزارش ایسنا، وی گفت: دو امکان وجود دارد. اینکه ترکیه این کار را انجام دهد یا اینکه در سکوت به واردات ادامه دهد.