علل افزایش شیب حوادث صنعت پتروشیمی در مردادماه بررسی می‌شود

خورنا: مدیر مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی (HSE )گفت: عمده حوادث فرایندی ۴۰ سال گذشته در صنعت پتروشیمی در مرداد ماه رخ داده است که علل افزایش شیب حوادث در این زمان در دست بررسی است.

به گزارش خورنا، به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر، قدرت‌الله نصیری در مراسمی که به مناسبت روز ملی ایمنی و آتش نشانی در ماهشهر با مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پتروشیمی، روسای HSE شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه و کارکنان ایمنی و آتش نشانی سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی حضور داشتند، مدیران عامل، روسای بهره برداری و روسای تعمیرات را افراد تاثیر گذار در حفظ ایمنی دانست و اظهار داشت: وقتی آمار حوادث صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۴۳ به بعد را بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود بیشتر از ۶۵ درصد حوادث منجر به فوت، سقوط از ارتفاع است و حوادث فرایندی تنها سه درصد را شامل می‌شود در صورتی که در سه سال گذشته، درصد عوامل فرایندی با افزایشی چشمگیر به ۳۰ درصد رسیده است و این زنگ خطری بزرگ است.

وی ادامه داد: اگر واحدهای مختلف به وظایف خود جامه عمل نپوشانند و انتظار داشته باشند واحد ایمنی به تنهایی مشکلات فرایندی، خطای تعمیرات، طراحی و غیره را اصلاح کنند، خطای بزرگی انجام داده‌اند.

نصیری خاطرنشان کرد: در پی ارزیابی‌ها و ممیزی ایمنی مجتمع‌های پتروشیمی توسط کارشناسان، شرایط ناایمن هر مجتمع برای مدیران عامل ارسال شده است که بخشی از آنها اصلاح شده است و مابقی آن بایستی با دقت و تمام و کمال اجرایی شود.

وی از تمام همکاران خود خواست تا با جدیت بیشتر در امر ایمنی و رعایت قوانین و استانداردهای آن اقدام کنند و نسبت به استفاده از امکانات ایمنی و تجهیزات حفاظت فردی در حوزه خود قصور نکنند.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط زیست شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران افزود: براساس آنالیز حوادث ۴۰ سال گذشته در صنعت پتروشیمی، عمده حوادث فرایندی در این صنعت در مرداد ماه رخ داده است که علل افزایش شیب حوادث در این زمان در دست بررسی است.

وی گفت: در برخی واحدها، ایمنی قاطعیت لازم را ندارد در صورتی که در بحث ایمنی، بهداشت و محیط زیست نباید ملاحظه هیچ دستگاه و فردی را نکنید، اطلاع رسانی کنید و در اجرای قوانین خود با کسی تعارف نداشته باشید.

وی افزود: ما هم به صورت کامل از شما حمایت می‌کنیم تا مانع از رخداد حوادث ناگوار شویم چرا که وظیفه ایمنی جلوگیری از وقوع حادثه است.

وی خطاب به فعالان عرصه ایمنی در پتروشیمی‌های ماهشهر گفت: انتظاری که از شما می‌رود این است که در هنگام تحویل پروژه‌ها، پیش راه اندازی و راه‌اندازی بازدیدهای منظمی از واحدهایی که قرار است تحویل گرفته شوند انجام دهید و مستندات ضمن مطالعه، کاملا تحویل گرفته شود.

نصیری تاکید کرد: به هر قیمت مانع از انجام کار ناایمن شوید، در صورتی که کار به صورت مهندسی و کارشناسی باشد ما از شما حمایت می‌کنیم.

وی گفت: تا پایان سال ۱۳۹۱ مجموعه الزامات زیست محیطی که در قالب ۹ جلد کتاب است، منتشر می‌شود که سه جلد از آن تا پایان مهر ماه در سطح شرکت ملی صنایع پتروشیمی توزیع خواهد شد.

نصیری گفت:به زودی بهره برداری از چندین طرح را در برنامه داریم که آغاز بهره برداری همیشه با مقداری ریسک همراه است که باید در این مقطع بیشترین ایمنی را رعایت کنیم.

وی افزود: ما تا پایان سال در صدد هستیم که فرماندهی حادثه را در مناطق با همکاری ستاد مدیریت بحران استقرار دهیم و نقش و وظایف هر کسی در حادثه مشخص شود.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • از بندرماهشهر بهتر علت حوادث رو از خود پرسنل بهره برداری و تعمیرات جویا شد نه از مدیران که بجای اینکه به مشکلات پرسنل رسیدگی کنن فقط فکر تولید هستن.