در جلسه شورای اداری خوزستان:

معاون اول رئیس جمهور: اختصاص ۱۱هزار میلیارد تومان برای طرح های آب‌ ، برق و فاضلاب خوزستان/ هیچ دستگاه امنیتی و انتظامی نباید بی هیچ دلیلی فعال‌ بخش خصوصی را دستگیر کند

خورنا|احمدرضارستمی: دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور شامگاه چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶ در جلسه شورای اداری خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری برگزار شد اظهار کرد: خدا را سپاس میگویم که بار دیگر توفیقی نصیبم شد تا در خدمت مردم بزرگوار و مدیران پرتلاش و زحمت‌کش استان خوزستان باشم .
استان خوزستان برای همه دولتها و ملت ایران استانی بسیار مهم از هر جهاتی میباشد و این استان مایه افتخار هر ایرانی است که بخواهد به ایرانی بودن خود افتخار کند.

وی افزود: در دوران جمهوری اسلامی مردم خوزستان و تمام ایران با ثبت رشادتهایی در طول جنگ تحمیلی نشان دادند که خوزستان قلب ایران است و باید به طور جدی از آن حفاظت و حراست کرد.

جهانگیری با بیان اینکه خوزستان کانون توسعه ایران است گفت: همه میدانیم به هر بخش توسعه‌ای و اقتصادی کشور مانند کشاورزی، صنعت نفت، صنعت آب و برق و کُل صنایع، پتروشیمی، مرز، بنادر و غیره که بخواهیم نگاه کنیم نقطه اصلی و کلید این نگاه در استان خوزستان است.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: استانی مانند خوزستان با این همه افتخارات و ویژگیها حتما باید کارکرد ملی داشته باشد و به مسائل و مشکلات آن هم در سطح ملی توجه شود.

جهانگیری ضمن بیان اینکه در این جلسه سخنان خود را در دو بخش، مسائل کشوری و بحث خوزستان عنوان میکند در ابتدا راجع به مسائل کشور گفت: ما در سال جاری مسئله انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراههای اسلامی را داریم که حضور مردم در آن بسیار پر اهمیت و تعیین کننده است.

وی تصریح کرد: دنیا دچار تغییراتی بسیار بزرگی شده است. اتفاقاتی در آمریکا با روی کار آمدن رئیس جمهور جدید افتاده است و مسائلی در اروپا به وقوع پیوسته و یا حرف‌هایی که امروز گروه تندرویی در سطح بین اللمل میزند که از آن میتوان بوی توطئه‌های گسترده‌ای برای خودمان استشمام کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به حساسیتی که امروزه در منطقه وجود دارد اذعان داشت: مسائلی که در عراق، سوریه، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و یمن در حال گذشتن است این هشدار را به ما میدهد که باید از نظام و کشورمان خیلی با تدبیر و عقلانیت حفاظت کنیم.

جهانگیری گفت: بدون تردید اتفاقاتی که در گروه های تکفیری منطقه ما رخ داده هدف اصلی اش ناامن کردن ایران بود که به فضل الهی و با هوشیاری مردم و تلاش نیروهای اطلاعاتی و امنیتی کشور و تدبیر رهبری، امروز بی تردید ایران کانون امنیت منطقه است.

معاون‌اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: شکرگزاری این نعمت و مقابله با توطئه‌های گسترده‌ای که امروز در منطقه ما در حال وقوع است بدلیل حضور بسیار به موقع مردم در صحنه میباشد. همانطور که در گذشته نیز چنین بوده و حضور مردم برطرف کننده بسیاری از توطئه‌های علیه نظام و کشور بوده‌ است.

وی با اشاره به انتخابات سرنوشت ساز آینده کشور و حساسیت‌ های منطقه‌ای و بین‌الملی که در نگاه به انتخابات ایران وجود دارد اظهار‌کرد: وظیفه همه نخبگان، صاحب نظران کشور و احاد ملت است که تمام تلاش خود را برای برپایی یک انتخابات پرشور و با حضور حداکثری همه مردم و جناح‌ها و گروه‌ها فراهم کنند.

جهانگیری گفت: یقیناً به ما به عنوان مسئولین و جریانات سیاسی کشور این تکلیف مضاعف وجود دارد که مردم را به آینده نظامشان بدبین نکنیم. این کشور درست است که مشکلاتی دارد که همه به آن واقف هستیم ولی نباید با پرداختن به این مشکلات زمینه دلسردی مردم را فراهم کنیم.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: ایران کشور بزرگی است بعضی‌ها چون خود کوچک هستند میخواهند ایران را نیز کوچک کنند و میخواهند کلاس ایران را حد کلاس فهم خود بیاورند و وقتی که راجع به ایران صحبت میکنند، انگار در مورد یک کشور عقب مانده کوچک که قادر به حل و فصل مشکلات خود نیست و در گوشه ای از دنیا قرار گرفته است حرف می‌زنند‌.

وی تصریح کرد: برخلاف دیدگاه این جماعت ایران کشوری با فرصتهای فراوان است که در سایه این فرصتهایش و نیز تدبیر و درایت مدیریتی که امروز حاکم بر کشور حاکم است میتواند به توسعه بالا و همه جانبه ای دست یابد.

دکتر جهانگیری بیان داشت: ما قطعاً در زمینه مسائل اقتصادی مشکلاتی داریم ولی کدام کشور است که این مشکلات را ندارد، همانطور که همه کشورها از جمله آمریکا و چین که اقتصاد آنها در دنیا جزء برترین هاست مشکلات اقتصادی دارند ما نیز با مشکلاتی روبرو هستیم که میتوانیم با راهکارهای مناسب برای حل کردن آنها اقدام کنیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سال گذشته که سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل بود گفت: در شروع این سال گفته شد شما اگر بتوانید ۶هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط را دوباره راه‌اندازی کنید کار خیلی بزرگی را کرده‌اید ولی در مقابل در آخر سال گذشته دولت توانست با سرافرازی ۲۳ هزار واحد صنعتی را که موفق شده بودند از تسهیلات پرداختی دولت استفاده کنند دوباره به تولید بازگرداند و این واحدها توانستند تولیدات خود را در بازارهای داخلی و بصورت صادرات ارائه کنند و سبب افزایش اشتغالزایی یا تثبیت اشتغال‌ خود شوند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته نظام بانکی با وجود همه مشکلاتی که داشت برای تسریع در این امر پای کار آمد افزود: یکی دیگر از هدفگذاری‌های سال قبل، ۲۰ درصد افزایش صادرات غیر نفتی بود که در آخر سال ۳۳.۸ درصد افزایش صادرات از نظر کمی را رقم زدیم و نیز طرحهای بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی که پنج هزار و ۴۰۰ طرح بودند را بدون کم و کاستی همه را تکمیل و به بهره برداری رساندیم .

جهانگیری با اشاره به اقدامات مفیدی که در دولت تدبیر و امید در بحث خودکفایی گندم صورت گرفت و باعث بهبودی وضعیت معیشتی کشاورزان شد اظهار داشت: در سال ۹۵ به جای دومیلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم که در سال ۹۱ از کشاورز خریداری شده بود ما توانستیم با اقدامات جهادی که توسط وزارت جهادکشاورزی صورت گرفت یازده و نیم میلیون تن گندم خریداری کنیم.
بعضی‌ها فکر میکنند کمک کردن به مردم این است که برویم یک پولی در خانه به آنها بدهیم البته اگر جایی لازم باشد به برخی اقشار کمک‌های نقدی به صورت محترمانه و شرافتمندانه هم باید انجام شود. اما دولت به جای کمک از طریق پرداخت نقدی با راهکارهایی همچون افزایش خرید گندم با قیمت مناسب از گندمکاران و افزایش پرداختی به آنها، به معیشت و درآمد آنها کمک میکند.

معاون اول رئیس جمهور در تشریح اقدامات صورت گرفته در بخش انرژی (نفت و گاز)عنوان داشت: در زمان ریاست جمهوری آقای خاتمی که در دولت بودم میزان برداشت ما از پارس جنوبی تا سال ۸۴ با قطر مساوی بود ولی متاسفانه در سال ۹۲ که دولت را تحویل گرفتیم قطری ها بیش از دو برابر ما از پارس جنوبی برداشت میکردند . در سال ۹۵ توانستیم به قطر برسیم و انشالله در سال ۹۶ بیش از قطر برداشت میکنیم.

وی ادامه داد: بعضی ها فکر میکنند اگر پول یک ملت غارت شد یعنی اینکه حتما یک بابک زنجانی به عنوان غارتگر باید وجود داشته باشد، ولی درست است که او غارت کرده ولی بدتر از آن این است که بعلت بیعرضگی کارهایی را ما انجام ندهیم و یک کسانی از این ضعف ما سوء استفاده کنند و بیایند منافع ملت را بردارند و ببرند بعد افتخار هم بکنیم که ما خیلی انقلابی هستیم. باید به این جماعت گفت که انقلابی گری این است که در سال ۹۲ در غرب کارون که ۶۰الی ۷۰هزار بشکه نفت برداشت میشد امسال در این میادین مشترک با همت مسئولین دولت ۲۸۰هزار بشکه نفت برداشت میشود.

جهانگیری ضمن بیان ابتکار جالبی که امسال در بحث گاز‌ رسانی به روستاها اتفاق افتاده است گفت: در گاز رسانی به روستاها مدیران با ابتکار جالبی از محل صرفه‌جویی در مصرف، چند هزار روستا را گاز رسانی کردند بدون اینکه حتی ریالی هم از دولت بگیرند .

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه سال ۹۵ سال درخشانی برای اقتصاد کشور بود در ادامه اذعان کرد: مشکل عمده مدیران این است که خوب نمیتوانند به مردم در مورد عملکردهایشان توضیح دهند که در این راستا وظیفه نخبگان و صاحبنظران کشور این است که در این مورد کمک کنند که اقدامات دولت بهتر به مردم اطلاعرسانی شود.

وی بیان داشت: بزرگترین چالشی که در سال ۹۶ با آن روبرو هستیم معزل بیکاری هست که این مشکل در طی سنوات مختلف گذشته تبدیل به یک چالش بزرگ در کشور شده است. در فاصله سالهای ۸۴ تا ۹۲ بر طبق آمار رسمی مرکز آمار میزان شغل ایجاد شده صفر بوده است یعنی در بین این سالها هیچ شغل جدیدی ایجاد نشده است.

جهانگیری ضمن اشاره به این مطلب که برای رفع معزل بیکاری باید همه پای کار بیایند اظهار کرد: در دوسال گذشته متوسط کسانی که جویای کار بودند سالی یک میلیون و ۲۰۰هزار نفر بوده که اکثرا”تحصیلکرده میباشند و ما موظف به فراهم کردن شغل مناسبی در شأن تحصیلی آنها هستیم از طرفی دیگر برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید در سال ۹۶ باید به بخش خصوصی هم به طور جدی احترام گذاشته شود و امنیت آن تضمین شود. هیچ دستگاه امنیتی و انتظامی حق ندارد بدون هیچ دلیلی فعال بخش خصوصی را دستگیر بکند. دستگاه قضایی باید برای خودش در این مسئله احساس مسئولیت کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به پدیده ریزگردها در استان خوزستان یادآوری کرد: مردم استان خوزستان سال گذشته رنج و ناراحتی فراوانی از پدیده ریزگردها متحمل شدند و قطع آب و برق در برخی مقاطع به این مشکلات افزود که باید از مردم بخاطر صبر و تحمل در مقابل این مشکلات قدردانی کنیم و هرچه برای این مردم صبور و عزیز تلاش کنیم باز هم کم است.

وی ضمن اشاره به اقدامات و برنامه‌‌های دولت برای مقابله با ریزگردها گفت: پس از سفر ریاست محترم جمهور به خوزستان ایشان دستور دادند که مصوبه خوبی برای حل مسائل خوزستان تهیه شود. این مصوبه که اکنون امضاء و ابلاغ شده است، در بند یک آن یازده هزار میلیارد تومان برای طرح‌های آب و برق و فاضلاب استان خوزستان اختصاص داده شده است .

جهانگیری افزود: در ارتباط با آب رسانی روستایی در بند پنجم این مصوبه، ۱۵۰ میلیارد تومان سالانه به استان خوزستان تخصیص داده میشود که سالانه هم تکرار میشود.

معاون اول رئیس جمهور در بحث ساماندهی رودخانه کارون بیان داشت: در جلسه شورای عالی آب یکی از مسائلی که مطرح کردیم این بود که کارون از این وضعیت باید بیرون بیاید و مقرر شد ساماندهی رود کارون نیز در طول برنامه ششم با جدیت دنبال شود و کارخانه هایی که پساب و فاضلاب آنها به کارون وارد میشود موظف شده اند که در برنامه زمان بندی مشخص این وضعیت را اصلاح کنند.

وی با بیان اینکه طرح احیاء ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی استانهای خوزستان و ایلام در سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۴ به استان خوزستان به تصویب رسید در ادامه به گزارش خورنا گفت: تا سال ۹۲ فقط ۶۰هزار هکتار از این اراضی به زیر کشت رفت اما هیچکس این کم کاری را زیر سوال نمی برد. هم اکنون با تلاش های دولت تدبیر و امید ۲۵۰ هزار هکتار از این اراضی احیاء شده و عده ای انتقاد می کنند که چرا دولت همه ۵۵۰ هزار هکتار را اجرا نکرده است. بیان این انتقادات بسیار بی انصافی است در عوض باید قدردان این مدیران باشیم که کارههای مانده از سال‌های قبل را انجام میدهند.

جهانگیری در پایان گفت: برای مردم آبادان و خرمشهر که دغدغه ای برای عضویت در منطقه آزاد را داشتند باید بگوییم بالاخره در این یکماه تصمیمات خوبی گرفته شد و فکر میکنم رضایت کاملی از این تصمیمات داشته باشند. راجع کارخانه قند دزفول هم توافق کردیم که ده میلیارد تومان حداکثر تا هفته آینده پرداخت شود تا انشالله کارخانه قند اینجا هم درست شود.