احمدی‌نژاد: یک نهاد نظارتی از ما خواسته بود قیمت ارز را بالا ببریم

خورنا: استقرار نظم جدید در جهان نیازمند تعریف جهانی از انسان است

محمود احمدی‌نژاد امروز سه شنبه در ابتدای کنفرانس خبری با رسانه های داخلی و خارجی با اشاره به شرایط امروز جهان و ایران گفت: امروز جهان در آستانه تحولات بزرگی است و جامعه بشری از یک دوره آماده ورود به دوره دیگر می‌شود و همه مناسبات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در حال تغییر و تحول است.

وی با تاکید بر اینکه ملت ایران نقش مهمی در مدیریت این تحولات دارد گفت: در طول چند هزار سال راه ملت ایران با تکیه بر عدالت و دوستی بین انسان‌ها بوده و و ملت ما بر این اصول تکیه داشته و به دنبال عزت و پیشرفت برای همه ملتها بوده است.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ وقتی عدالت بر پا شود همه فاصله‌ها فخرها و کینه‌ها برطرف شده و فضائل انسانی به کمال خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه حرکت ملت ایران به سمت قله‌های پیشرفت با سرعت بالایی است، گفت:‌ هر روز اخبار زیادی از پیشرفت‌های ملت ایران در عرصه‌های علمی و فناوری منتشر می‌شود، باید به سمتی برویم که دیگر اخباری از مشکلات و محرومیت‌ها منتشر نشود.

احمدی نژاد برگزاری اجلاس سران عدم تعهد و سفر به مجمع عمومی سازمان ملل را به عنوان دو رخداد مهم در روزهای اخیر خواند و گفت: اجلاس عدم تعهد با حضور ۱۲۰ کشور برگزار شد و کشورهای عضو برای استقرار نظم جدید و مشترک جهانی به وفاق دست یافتند و ادبیات جدیدی تولید شد که یار و یاور ملت‌ها برای استقرار نظم جدید است.

وی ادامه داد: نمایندگان ملت ایران با سرافرازی و هوشمندی در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل شرکت کردند و پیام ملت ایران را به گوش جهانیان رساندند.

احمدی نژاد تصریح کرد: جهت استقرار نظم جدید جهانی باید تعریف جهانی از انسان و ارتباطات بین‌المللی ایجاد شود ، ملت ایران در این راستا پیشگام است.

وی ادامه داد: بدخواهان ملت ایران قریب ۶۰ سال است که به طور مستقیم در برابر ملت ایران قرار گرفتند و در هر مقطعی از زمان فشارهایی را به ملت ایران وارد می‌کنند تا علاوه بر چپاول ملت ایران از پیشرفت آنها جلوگیری کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این حوادث مقطعی است و ملت ایران با سرافرازی از این چالش ها عبور می‌کند و راه خود را با سرعت ادامه خواهد داد .

آمریکا می خواهد دست و پای صهیونیست های تند رو را جمع کند

رئیس جمهور با بیان اینکه تحلیل دقیق من این است که آمریکا به این نتیجه رسیده که باید دست و پای رژیم صهیونیستی را جمع کند، گفت: صهیونیست ها فکر می کنند با ماجراجویی علیه یران می توانند موقعیت خود را بهتر کنند در حالیکه اگر خودشان بروند ممکن است در نظم فعلی جهان جایی پیدا کنند.

محمود احمدی نژاد امروز سه شنبه در نشست خبری خود در پاسخ به سئوال خبرنگار واحد مرکزی خبر که واکنش وی را نسبت به تشدید فشار سیاسی و تحریم ها از سوی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران پرسید گفت: واکنش ما معلوم است ما در کنار ملت ایران هستیم و از تمام حقوق و تمامیت خود دفاع می کنیم.

رئیس جمهور در ادامه افزود: این روش غربی ها شکست خورده و تکراری است قبلا نیز این روش را تجربه کرده اند و امروز دوباره تجربه خواهند کرد.

احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه فونیکس چین که از وی در خصوص تهدید رژیم صهیونیستی علیه ایران پرسید، گفت: این تهدیدها به خاطر نظمی است که در دنیای کنونی وجود دارد ما در زبان فارسی اصطلاحی داریم که می گوید سگ ها را رها می کنند و سنگ ها را می بندند.

وی در ادامه افزود: مهمتر از تهدید رژیم صهیونیستی مدیریتی است که چنین اجازه ای را به این رژیم می دهد و این مدیریت باید اصلاح شود و تا زمانی که این گونه باشد رژیم بی فرهنگ به این گونه اقدامات خود ادامه می دهد.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: ایران تا به حال به کشوری حمله نکرده است اما مدافع خوبی بوده مدافعی که مهاجمان را پشیمان کرده است. شما ببینید صدام الآن کجاست و ملت ایران کجاست.

احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه نگران این گونه تهدیدها نیستیم ، گفت: ایران یک کشور مهم است که ریشه در تاریخ دارد.

وی با بیان اینکه آنها با رفتارشان در مدیریت جهان حرف های ما را مستند می کنند، گفت: رژیم صهیونیستی بیش از اینکه برای حمله موضعی داشته باشد، به دنبال جنگ روانی است.

رئیس جمهور در ادامه تصریح کرد: برخی نیز در داخل کشور جنگ روانی دشمن را رله می کنند .

احمدی نژاد اظهار داشت: تحلیل دقیق من این است که آمریکا به این نتیجه رسیده که باید دست و پای صهیونیست های تند رو را جمع کند چرا که خرج آنها بیش از درآمدشان شده است و می خواهند رژیم صهیونیستی را کنترل کنند.

وی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال ماجراجویی برای فرصت است، گفت: صهیونیست ها فکر می کنند با ماجراجویی برای ایران می توانند موقعیت خود را بهتر کنند در حالیکه اگر خودشان بروند ممکن است در نظم فعلی جهان جایی پیدا کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: این رژیم با این گونه ماجراجویی ها جایگاه خودش را تهدید می کند.

۲۲ نفر سرحلقه آشفتگی های اخیر در بازار ارز هستند

رئیس جمهور تصریح کرد: براساس گزارش یکی از نهادهای امنیتی ۲۲ نفر سرحلقه آشفتگی های اخیر در بازار ارز هستند و با توجه به اینکه این افراد مشخص هستند نهادهای امنیتی باید ورود پیدا کنند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور کشورمان در ادامه نشست خبری با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه منابع امنیتی عنوان کردند عده زیادی در التهابات بازار ارز دخیل هستند و انتظار دولت از منابع امنیتی برای کنترل بازار چیست؟، گفت: ما انتظار داریم این نهادها اولا با تصمیمات همراهی کنند و همچنین به مسئولان در کنترل اوضاع کمک کنند.

وی افزود: براساس گزارش یکی از نهادهای امنیتی ۲۲ نفر سرحلقه آشفتگی های اخیر در بازار ارز هستند با توجه به اینکه این افراد مشخص هستند نهادهای امنیتی باید ورود پیدا کنند.

رئیس جمهور تاکید کرد: این افراد با یک تلفن به یکباره قیمت ارز را ۲۰۰ و یا ۵۰۰ تا افزایش می‌دهند تا التهاب در بازار ایجاد کنند و متاسفانه برخی مردم هم عجله می کنند و می خواهند خودشان را به سرعت به طلا تبدیل کنند که این اشتباه است.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: امیدواریم نهادهای امنیتی وظیفه خود را بخوبی انجام دهند و بعضی از نابسامانی ها را درست کنند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مبنی بر اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با یکی از خبرگزاری ها اعلام کرده تحریم ها تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور ندارد، گفت: پس حتما تصمیمات ایشان تاثیر دارد همانگونه که قبلا عنوان کردم بعضی فقط در هنگام خوشی همراه دولت هستند.

وی با بیان اینکه احترام زیادی برای آقای لاریجانی قائل هستم، گفت: بالاخره ایشان می داند وضعیت فروش نفت چگونه است و بانک مرکزی برای جابجایی ارز و تامین نیازهای کشور چه اقداماتی انجام می‌دهد.

احمدی نژاد با بیان اینکه بنده مصاحبه ایشان با یکی از خبرگزاری های داخلی دیدم و هم اکنون نیز همراه خود دارم، ادامه داد: ایشان با خبرگزاری وابسته به یکی از نهادهای امنیتی علیه دولت مصاحبه کرده است، در حالیکه خبرگزاری یک نهاد نظامی نباید به مسائل نظامی ورود پیدا کند.

وی با نقل خاطره ای از رئیس کل بانک مرکزی گفت: آقای بهمنی تعریف می کرد در یکی از وفات ها که در کشور تعطیلی عمومی بود، این خبرگزاری نهادهای امنیتی پیامکی را ارسال کرد و از افزایش قیمت ارز خبر داد. بنده نیز که در جلسه ای با مسئولان بودم به این موضوع شک کردم و به سرعت راهی خیابان فردوسی و اطراف آن شدم، اما مشاهده کردم که همه صرافی ها و سکه فروشی ها تعطیل است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز هم این خبرگزاری همین حرف ها را تکرار می کند، افزود: آنها امروز هم تلاش می کنند بر چند نکته تاکید کنند، اولا می گویند گرانی ها سیاست دولت است در حالیکه دولت طرف مردم است.

احمدی نژاد تاکید کرد: برخی دیگر نیز عنوان می کنند دولت به دنبال این است تا دولت آینده را در اختیار بگیرد در حالیکه همان ها باز می گویند دولت فعلی می خواهد تا دولت آینده با مشکل مواجه شود.

وی با تاکید بر اینکه این افراد از ابتدا هم با هدفمندی یارانه ها مخالف بودند، گفت: این در حالی بود که هدفمندی یارانه ها در جهت عدالت بود و ما می خواستیم هر کسی به اندازه سهم خود از یارانه ها سود ببرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه بگذارید یکسال هم هر کسی سهم خود را از یارانه ها دریافت کند، تصریح کرد: دولت تنها یارانه ها را از جیب افرادی که بیشتر مصرف می کردند به جیب افرادی که کمتر دریافت می کردند، واریز کرد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه عنوان می کنند این دولت نقدینگی را بالا برده است، گفت: در برنامه سوم توسعه ۲۹ درصد رشد نقدینگی سالیانه بود و از اول برنامه تا آخر برنامه ای که دولت قبل حضور داشت، نقدینگی ۸ برابر شد. در حالیکه در این دولت نقدینگی به ۴ برابر رسید.

وی با بیان اینکه متاسفانه برخی در بالاترین سطح در کارها دخالت می کنند، افزود: این افراد نمی دانند نقدینگی نسبی است، نه مطلق و این درصد است که در نقدینگی تاثیرگذار است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در اقتصاد چین که نقدینگی ۵- ۶ برابر است، معلوم است که در آن اقتصاد ۵ درصد نقدینگی، ۳۰ درصد نقدینگی کشور ما به حساب می آید، اظهار داشت: متاسفانه برخی این مسائل را نمی دانند و بعد اظهارنظر می کنند و می گویند دولت در مدیریت بازار ارز ناتوان است.

احمدی نژاد با بیان اینکه افرادی دولت را به عدم مدیریت متهم می کنند که در بودجه تصویب کردند پرداخت معوقات بانکی ۵ سال عقب بیافتد، تصریح کرد: این موضوع سیستم بانکی را دچار رکود کرد.

وی به رقم بسیار بالای معوقات بانکی اشاره کرد و افزود: افرادی که این پول ها گرفته اند، هم اکنون در حال تجارت در بازار هستند و این پول ها از مدیریت بانک خارج شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: بگذارید دولت و بانک ها کار خود را بکنند. متاسفانه برخی تصمیمات را می گیرند و سپس تبعات آن گردن دولت می اندازند.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: دولت شبانه روز مشغول کار است و بهتر است برخی یک مقدار هم با دولت همراهی کنند.

نوسانات بازار ارز هرگز به خاطر سیاست‌های اقتصادی دولت نیست

رئیس جمهور با بیان اینکه هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات تند ارز وجود ندارد، دلایل داخلی و خارجی برای این افزایش قیمت برشمرد .

محمود احمدی نژاد امروز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران مبنی بر اینکه با توجه به نوسانات قیمت ارز دولت در راستای کنترل این نوسانات چه اقداماتی انجام داده است و منشاء این نوسانات چیست؟ گفت: ‌نوسانات متعلق به امروز نیست مدتی است بازار دچار نوسانات است که در این روزها تشدید شده است.

وی با بیان اینکه دو عامل دست به دست هم دادند تا بازار ارز دچار نوسانات شود، گفت: یک عامل از بیرون است و یک عامل از درون. دشمن اعلام کرده تحریم می‌کند و بخشی از خرید نفت ایران کاهش پیدا کرده که بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی ما از ناحیه فروش نفت تامین می شد.

وی افزود: بدتر از تحریم نفتی تحریم مبادلات بانکی است که اگر نفتی هم به فروش می‌رسد هزینه آن قابل جابجایی است و در واقع یک جنگ پنهان بسیار گسترده سنگین در سطح جهان وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان این که بانک مرکزی و نهادهای مربوطه برای مقابله با این جنگ تلاش می‌کند و راه هایی نیز پیدا کرده‌اند، گفت: این نبرد موجب کاهش مقداری از فروش نفت شده است اما تلاش می‌کنیم که این کاهش را جبران کنیم.

وی تاکید کرد:‌ انشاءالله هر زمان که شرایط مساعد شد در مورد ابعاد نبرد اقتصادی دشمن توضیحاتی به مرد مخواهم داد که ما از چه شرایطی عبور کرده‌ایم.

احمدی نژاد با اشاره به عامل درونی بحران ارز گفت:‌بعضی‌ها در داخل اقدامات عملی و جنگ روانی و تبلیغاتی سازماندهی بر علیه دولت راه اندازی کرده‌اند.

وی با بیان اینکه مبادلات تجاری خارجی در اقتصاد ایران سهمش بالا نیست گفت: این معاملات دستمایه یک جنگ روانی گسترده شده است و عده‌ای بازار داخلی را به قیمت‌های بیرونی گره می‌زند که این مربوط به امروز نمی‌شود و از ۵۰ سال پیش همین گونه بوده است.

رئیس جمهور ادامه داد : آیا واقعاً ارزی را که امسال بانک مرکزی به بازار تزریق کرده تکافوی نیازهای کشور را نمی‌کرده؟ خیر این طور نیست.

وی با مقایسه واردات شش ماه اول سال گذشته با سال جاری تصریح کرد: سال گذشته در شش ماه اول میزان واردات کشور ۱۷ میلیون و ۸۴۰ هزار تن بوده که شش ماه نخست امسال از لحاظ وزنی افزایش و به ۱۹ میلیون و ۱۲۱ هزار تن رسیده است اما به لحاظ ارزشی کاهش یافته که امسال ۲۲.۵ میلیارد کالا و سال گذشته ۲۶.۵ میلیارد کالا وارد شده است که ۱۰ درصد کالا کم شده اما نیمه دوم جبران خواهد شد و بانک مرکزی نیز با وجود این نبرد اقتصادی تا به امروز ارز اینها را تامین کرده است.

احمدی نژاد در ادامه افزود: آیا این نوسانات به خاطر مشکلات اقتصادی است، یا به خاطر سیاست‌های دولت است که این همه به دولت هجوم می‌برند؟ پاسخ روشن است هرگز این طور نیست.

وی تصریح کرد: از یک روز تا بعدازظهر چه اتفاقی می‌افتد و چه وضعی در اقتصاد رخ می دهد که ۵۰۰ تا روی قیمت‌ها می‌رود؟

رئیس جمهور با بیان اینکه بانک مرکزی نیازهای کشور را به ۱۰ اولویت تقسیم کرده است، گفت:‌ بانک مرکزی اولویت‌های اولیه را با ارز ۱۲۲۶ تومان می‌دهد و بقیه اولویت‌ها را نیز تنظیم کردند و یک مرکز مبادلات هم درست شده است که هر کس ارز می خواهد برود آنجا.

وی در مورد ارز مسافرتی نیز گفت: بانک مرکزی نیز در مورد چگونگی تامین ارز کسانی که می‌خواهند به مسافرت بروند نیز تصمیماتی گرفته است.

احمدی نژاد با بیان این که واردات از لحاظ وزنی اضافه شد، گفت:‌ علتش واردات علوفه بود که باید وارد می شد اما به لحاظ ارزشی ۲.۵ میلیارد دلار بوده است که با ۲۶.۵ میلیارد دلار خیلی تفاوت ندارد.

وی با بیان اینکه واردات آزاد است، گفت: انواع کالاهای غیرضروری هم در کنار کالاهای ضروری و اساسی وارد می‌شود و بانک مرکزی توانسته است تا به امروز ارز آنان را تامین کند.

رئیس جمهور با انتقاد از سایر نهادها و مسئولان که دولت را مقصر این مشکلات اقتصادی می‌دانند، گفت: در کنار این فشارها و تحریم های بیرونی از داخل نیز از هر طرف به دولت حمله می‌کنند و دولت را مقصر این مشکلات می‌دانند چطور در یک موفقیت حتی در مسابقات ورزشی که برنده می‌شویم همه شریک هستند اما وقتی مشکلی پیش می‌آید هیچکس جز دولت مقصر نیست.

وی ادامه داد: وقتی مشکلی به وجود می‌آید همه یا به سمت دشمن می‌روند یا به دولت هجوم می‌آورند هیچ اشکالی ندارد ما فدایی ملت هستیم.

احمدی نژاد با بیان اینکه خیلی از مسئولین بر علیه دولت مصاحبه می کند در جلسات دولت نیز حضور دارند گفت: خیلی از این افراد در تصمیم گیری‌ها دخالت دارند و حتی تصمیم‌های خو د را بر دولت تحمیل می‌کنند اما وقتی آثار این تصمیم گیری‌ها بیرون می‌آید کنار می‌کشند و همه مشکلات را به گردن دولت می‌اندازند.

وی با تاکید بر اینکه این مشکلات حل شدنی است، گفت: دولت و ملت این مشکلات و فشارها را تحمل خواهند کرد چرا که این مشکلات تنها متوجه دولت نیست بلکه این مشکلات اقتصادی و تحریم ها فشار بر ملت‌ها است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: هیچ دلیل اقتصادی برای نوسانات تند وجود ندارد بلکه تنها عامل آن جنگ روانی است.

وی با بیان این که امیدواریم شرایط بهتر شود، تاکید کرد: دشمن سنگی انداخته باید این سنگ را برداریم و به سمت خودش پرت کنیم و همه باید دولت را در این زمینه پشتیبانی کنند.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه راه اندازی مرکز مبادلات ارزی در جلسه مشترک سه قوه تصمیم گیری شده است،‌ گفت: در جلسه مشترک میان قوا تصمیم گرفته شد که این مرکز راه اندازی شود تا معلوم شود که ارزی را که بانک مرکزی می‌دهد به کجا می‌رود و ثبت و ضبط شود.

وی با بیان اینکه به اندازه کافی ارز داریم، گفت: دولت به ترتیب اولویت ارز خواهد داد البته کالاهای اصلی در اولویت هستند مثلاً تا دارو در اولویت است به واردات مرغ ارز نمی‌دهیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه دشمن بیش از آنکه در اقدام عملی موفق شود در فشار روانی پیروز شده است، گفت: یک مقدار جنگ روانی و فشار دشمن افزایش یافته اما اقتصاد ایران می‌تواند به حیات خود ادامه دهد و پیشرفت خودش را داشته باشد.

آزادی در ۷ سال اخیر نزدیک به مطلق بوده است/ شرایط مذاکره با آمریکا

رئیس جمهور کشورمان گفت: امکان مذاکره مستقیم با آمریکا وجود دارد اما شرایط این مذاکره باید فراهم شود و ما از بحث هسته ای عقب نخواهیم نشست.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور امروز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سئوال العالم مبنی بر اینکه در پی نوسانات ارز سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده این نوسانات نشان می دهد تحریم ها اثر خود را در اقتصاد ایران داشته و در بحث هسته ای نیز موثر بوده است، آیا با کاهش ارزش پول ملی در بحث برنامه هسته ای نوعی بازنگری صورت خواهد گرفت و روند مذاکرات ۱+۵ تغییر خواهد کرد، گفت: مذاکره مستقیم با آمریکا ممکن است، ولی شرایط باید فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه در این شرایط فکر نمی کنیم امکان مذاکره وجود داشته باشد و اینکه بالاخره در عرصه بین الملل اصل بر رابطه ، گفتگو و تفاهم است اما رابطه باید در شرایط عادلانه و احترام صورت گیرد اگر کسانی فکر می کنند با بداخلاقی و فشار بر ملت ایران پای رابطه و گفتگو خواهند نشست حتما اشتباه می کنند.

وی تاکید کرد: اگر می خواهند این طور شود باید جور دیگری عمل کنند.

احمدی نژاد در این باره که آیا ایران عقب نشینی خواهد کرد ، گفت: منظورتان از عقب نشینی ملت ایران و یا احمدی نژاد است. ملت ایران و احمدی نژاد اهل عقب نشینی نیستند کس دیگری هم نیست که عقب نشینی کند.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به خبرنگار سحر در این باره که در هفته گذشته دولت آمریکا نام گروهک تروریستی منافقین را از لیست تروریست ها خارج کرد و علت اصلی این اقدام چه می تواند باشد و اقدام موثرما چه خواهد بود؟ گفت: من فکر می کنم حربه های طراحی آنها دامنه وسیع تری از حرفهایی که راجع به دلار می زنند، دارد. آنها بدنبال کارهای دیگری هم هستند و به همین دلیل این گروه را از لیست منافقین خارج کرده اند.

احمدی نژاد تصریح کرد: این سئوال را در نیویورک نیز از پرسیدند و گفتند احمدی نژاد دروغ نمی گوید. راستش ما خوشحالیم چرا که اگر بنا بود به دنیا بگوییم آمریکا حامی تروریست است و در این مورد خرج و تبلیغات می کردیم باید ۵۰۰ یا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه می کردیم اما خودتان این کار را انجام دادید.

وی تاکید کرد: البته حتما اطلاعیه می دهیم و مخالفت می کنیم اما اگر فکر می کنید گروهکی که منفور ملت ایران است و محبوب ترین رئیس جمهور ایران را در همین ساختمان به آتش کشیده چیزی جز ضرر عاید شما می کند اشتباه کرده اید شاید آنها هم مثل بعضی از دوستان ما قدرت تحلیل خود را از دست داده اند.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار آریا در این باره که بعد از پیشنهاد رئیس جمهور مبنی بر برقراری ارتباط با آمریکا واکنش هایی در داخل و خارج مطرح شد و برخی این حرف را در حدود اختیارات رئیس جمهور نمی دانستند، گفت: هر اتفاقی در فضای رسانه ای رخ می دهد. یک جمله صادر می شود و تا به آن سوی دنیا برسد صد جور تغییر می کند.

وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد مذاکره نداده ام خاطرنشان کرد: سئوال خبرنگار این بوده که آیا با آمریکا گفتگو می کنید. من باید چه می گفتم کدام عاقلی در عرصه بین الملل می تواند بگوید گفتگو نمی کند. در روابط بین الملل اصل بر گفتگو است مگر اینکه استثنایی مانند رژیم صهیونیستی که او را به رسمیت نمی شناسیم وجود داشته باشد.

احمدی نژاد ادامه داد: سئوال خبرنگار درباره افغانستان بوده و ما گفتیم در شرایط عادلانه و احترام به یکدیگر گفتگو می کنیم. آنها باید حقوق ملت ایران را بپذیرند از موضع خود پائین بیایند و حرف بزنند. ملت ایران نمی تواند مخالف گفتگو باشد ما همیشه همین را گفته ایم.

وی تصریح کرد: در تاریخ روابط ما معلوم است که چه کسی باید رفتار خود را اصلاح کند. اینکه در شرایط برابر چماق بر سر ملت ایران بلند کردید که داوطلبانه گفتگو کن به هر ملتی بگویید زشت است بخصوص ملت ایران. ملت ایران هزاران سال است که بوده و اینها نبوده اند. نه قطع گفتگو اصالت دارد و نه درگیری، استثناء در روابط بین الملل به رفتارها باز می گردد.

خبرنگار روزنامه ااعتماد درباره تعطیلی روزنامه شرق و اینکه رئیس جمهور اقدامات قوه قضائیه را مستقل خوانده است پرسید و گفت آیا با توجه به فشارهایی که وزیر ارشاد و سایر وزیران برای تعطیلی و توقیف روزنامه شرق آورده اند، رئیس جمهور وزیران را نیز مستقل می داند؟

رئیس جمهور پاسخ داد: مشی دولت در ۷ سال گذشته مشی روشنی است. دولت حداکثر تحمل ممکن را داشته و آزادی نزدیک به مطلق بوده است، نظرات ما هم معلوم است و به آن پایبند هستیم.

وی تصریح کرد: کار وزیر ارشاد قطعا اشتباه بوده اما توضیحاتی دارد. ارزشهای دفاع مقدس برای همه ملت ایران مقدس است و همه احترام می گذارند. اتهامی که به روزنامه داده شده هنوز اثبات نشده باید به دادگاه صالح برود و در حضور هیئت منصفه بررسی شود.

وی افزود: در هیئت نظارت سه قوه هستند و این یک ترکیب متنوع است. نظر شخصی من این است که قطعا اشتباه است و باید اصلاح کنند این “باید” دستور نیست چرا که من نمی توانم به آنها دستور دهم و یادت باشد در غیاب ما این تصمیم را گرفتند.

برای آزادی جوانفکر با کسانی که باید صحبت کنم صحبت می‌کنم

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اتهامات مطرح شده به جوانفکر نمی‌چسبد، گفت: برای آزادی جوانفکر با کسانی که باید صحبت کنم صحبت می‌کنم.

در ادامه کنفرانس خبری محمود احمدی نژاد که امروز سه شنبه برگزار شد، خبرنگار روزنامه ایران پرسید: زمانی که شما در نیویورک بودید اتفاقات خاصی افتاد و مشاور مطبوعاتی شما را بازداشت کردند ما از یک اتهام نمی‌توانیم بگذریم و آن هم اتهام توهین به مولا و مقتدایمان حضرت امام خمینی(ره) است، شما می‌دانید در این مدت به ما چه گذشته از مجله خاتون که ما را محارب نامیدند و بعد به روزنامه ایران حمله شد باز هم سکوت کردیم اما امروز به مشاور مطبوعاتی شما اتهام توهین به ولایت فقیه می‌زنند که ما نمی‌توانیم آن را بپذیریم. این سوال را داریم که با چه هدفی به دولت شما این انگ را می‌زنند؟

احمدی نژاد در پاسخ به این سوال گفت: از من چرا سوال می‌کنید از کسانی که این کار را انجام دادند سوال کنید. متاسفیم که این اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: حتماً ضرورت بزرگتری وجود داشته که ۱۰ دقیقه مانده به سخنرانی رئیس جمهور این دستگیری صورت گرفته و به خبر اول تبدیل شده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: پس از انتشار این خبر به جای اینکه جنایات مستکبران را فاش کنیم باید پاسخ می دادیم که در ایران چه خبر است.

وی با تاکید بر اینکه این اتهام به آقای جوانفکر نمی‌چسبد، گفت: این روش کار درستی نیست، اگر بخواهیم این روش را باب کنیم خوب نیست. با این عنوان همه را می‌توانند از دم ردیف کنند.

احمدی نژاد افزود: من در حال پیگیری این مساله هستم و با کسانی که باید صحبت کنم صحبت می‌کنم.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص راهکارهای دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: دولت با تمام توان درگیر مساله است اما باید توجه کرد جنگ اقتصادی و روانی وجود دارد و دیگر قوا نیز باید در کنار دولت و با پشتیبانی خود به دولت کمک کنند اینکه انگشت اتهام را به سمت دولت ببریم کمکی به حل مشکل نمی‌کند.

وی تاکید کرد: یقین دارم ملت ایران با سرفرازی از این مقطع عبور می‌کند و از همه خواهش می کنم از تصمیمات وزارت اقتصاد و بازرگانی برای کنترل بازار پشتیبانی کنند تا به بازار آرامش دهیم.

وی ادامه داد: مردم به بازار مراجعه نکنند،‌ خرید ست لوازم فلان کشور هیچ ضرورتی ندارد، کمک کنید تا به شرایط عادی برگردیم که بعد از آن خیلی‌ها ضرر می‌کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: باید تصمیمات دولت تبیین شود همه باید کمک کنند وقتی جنگ اقتصادی به معنای واقعی کلمه همراه با جنگ روانی باشد همه باید کمک کنند.

احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المنار در خصوص اظهارات نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سازمان ملل گفت: صهیونیست‌ها بعد از اینکه ما در سازمان ملل صحبت کردیم، عصبانی شدم و آن آقا نقاشی توهین آمیزی که توهین به مخاطبان بود در سازمان ملل به نمایش گذاشت. این رفتار واقعاً‌ زشت بود.

وی با اشاره به طراحی‌های رژیم صهیونیستی پیش از ورود هیات ایرانی به نیویورک گفت: اینها طراحی کرده بودند که ما را در دام بیاندازند . طرح‌ آنان باعث افزایش تنش‌ها در منطقه می‌شد تا فضا را شعله ور کرده و به ما فشار بیاورند و ایران را مسئول فشارها معرفی کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه هیات ایرانی با هوشمندی دقیق وارد شد، گفت: ما در نیویورک ملت ایران را معرفی کرده رژیم صهیونیستی را عامل تنش معرفی کردیم. خیلی از رسانه‌های دنیا فضا را طوری سازماندهی کرده بودند که اگر ما بی احتیاطی می‌کردیم ادبیات مورد نیاز آنها را تولید می کردیم اما با اقدام به موقع هیات ایرانی پشت برنامه تبلیغاتی آنها خالی شد.

وی اظهار داشت: ما ۳۳ سال است که در فضای تهدید زنگی می‌کنیم گروه‌های مختلف آمریکایی در نیویورک با ما گفتگو کردند زمانی که می‌گویند در آمریکا جو جنگی حاکم است به این معنا نیست که مردم آمریکا طرفدار جنگ هستند بلکه سیاست مداران این کشور طوری رفتار می‌کنند که مردم وجود جنگ را باور کنند نه اینکه از جنگ حمایت کنند. همین رفتار را در سفر ما به نیویورک جلو می‌بردند اما با این سوال اساسی از طرف هیات ایرانی روبرو شدند که جنگ برای چه؟

احمدی نژاد با بیان اینکه دولت آمریکا از خشن‌ترین رفتارهای رژیم شاهنشاهی و منافقین در ایران حمایت کرده است، گفت: نمی‌گویم به تمام آرزوهایمان دست یافته‌ایم ما هم باید اصلاحاتی انجام دهیم اما از زمانی که ما آزاد شدیم دولت آمریکا در برابر ملت ایران ایستاده است. چرا؟

وی ادامه داد: این سوال اساسی را در آمریکا مطرح کردیم که بالاخره ما نفهمیدیم رژیم صهیونیستی در آمریکا حکومت می‌کند یا دولت آمریکا حاکم بر این رژیم است.

رئیس جمهور اظهار داشت: از صحبت‌های ما در نیویورک عصبانی شدند و سطح تهدیدات و شعارها را بالا بردند کسانی که در داخل حرف می‌زنند مواظب باشند که خوراک دشمن را تامین نکنند ما باید آماده باشیم اما نگران نباشیم زیرا از گردنه‌ها عبور خواهیم کرد.

حق جوانفکر دستگیری نبود/ “خاتون” خلاف شرع نیست

رئیس جمهور گفت:فکر می‌کنیم حق جوانفکر نیست که دستگیر شود و فکر نمی‌کنیم این دستگیری به نفع کشور باشد نه اینکه ما عدالت را نادیده بگیریم اما حرف جوانفکر برخلاف رهبری نبوده و مجله خاتون خلاف شرع نیست.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در نشست خبری خود با اشاره به تهدیدات علیه ایران گفت: فکر می‌کنید این شرایط بین ایران و آمریکا می‌تواند ادامه پیدا کند؟ مجبورند تجدید نظر کنند و راهی جز تجدید نظر وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه درگیری با ایران سودی نداشته خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم شود که دنیا آرام باشد ما هم پیشرفت‌مان سریعتر می‌شود و کسی که بیشتر از همه ضرر کرده آمریکاست اکنون هم بین سیاست‌مداران آمریکایی طرح تجدید نظر مطرح است. ۳۳ سال که صهیونیست‌ها را بر علیه ایران گرفته‌اند چه سودی به دست آورده‌اند.

رئیس جمهور درباره دستگیری جوانفکر و فشارهایی که به دولت وارد می‌شود گفت: ۷ سال است که در فشاریم . ما به فشارها عادت کرده‌ایم.

وی در این باره که فشارها از طرف کدام گروه است، گفت: فشارها از زمین و دریا و هوا وارد می‌شود .

احمدی نژاد در پاسخ به سوال این خبرنگار در مورد اینکه برداشت شما چیست گفت: برداشت من غیر از برداشت شما است. باید ببینیم مشکل چیست و آن را حل کنیم. ما فکر می‌کنیم حق جوانفکر نیست که دستگیر شود و فکر نمی‌کنیم این دستگیری به نفع کشور باشد نه اینکه ما عدالت را نادیده بگیریم اما حرف جوانفکر برخلاف رهبری نبوده و مجله خاتون خلاف شرع نیست.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ دستگاه قضائی موظف است نظرات رهبری را پیگیری کنند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار اطلاعات مبنی بر این که به دلیل مشکلات اقتصادی کشور بخش صنعت به شدت دچار مشکل شده و حقوق کارگران به تعویق افتاده است، بیان کرد: بالاخره در این فشارها و تلاطم‌ها بخش‌های واقعی اقتصاد تحت فشار قرار می‌گیرند و صرفنظر از اینکه این فشارها مبتنی بر شرایط واقعی است یا خیر بعضی در خرید مواد اولیه، پرداخت قسط بانکی و … دچار مشکل می‌شوند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه دولت کارگروهی را تشکیل داده است بیان کرد: صنایعی که دچار مشکل می‌شوند می‌توانند به این کارگروه شبانه روزی مراجعه کنند. تلاش می‌کنیم کمک کنیم و کمک‌های لازم خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از المپیک لندن بحث استیضاح وزیر ورزش از طرف مجلس مطرح شده است،‌گفت: استیضاح حق قانونی مجلس است و هیچ خدشه‌ای را نباید در آن ایجاد کند این قانون است. اکثریت نمایندگان دلسوزند و می خواهند به دولت کمک کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه استیضاح کنندگان در اکثریت مجلس نیستند، بیان کرد: سال گذشته در المپیک چین موفقیت زیادی به دست آمد و همان موقع عده‌ای آمدند که سازمان ورزش راه بیافتد حالا هم المپیک است و وزیر استیضاح می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما به مجلس احترام می گذاریم اما ورزش پیش از اینکه مورد سوال قرار بگیرد نیازمند پشتیبانی است.

احمدی نژاد گفت: ما به عنوان حکومت و بنده به عنوان رئیس جمهور هیچگاه نمی‌گوییم چه کسی مربی و چه کسی بازیکن باشد تیم فوتبال ما در آستانه مسابقات جهانی است و باید همه به فوتبال کمک کنیم. من هیجوقت این طور نیز وارد نمی‌شدم اما دیدم که یک جو عظیم علیه فوتبال است.

وی ادامه داد: در همه بخش‌ها اشکالاتی وجود دارد اما نباید تنها اشکال یک بخش را بگوییم و باید همه کمک کنیم دولت،‌مجلس و قوه قضائیه با هم کشور را اداره کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ورزش ما بیشتر از همه حاشیه‌ها نیاز به گفتگو دارد تاکید کرد: زمانی که مشکل نداریم نیز به دنبال مشکل می‌گردیم. وزیر ورزش هر کسی که هست همه باید به او کمک کنند. البته من از وزیر ورزش به شدت حمایت می‌کنم این وزارتخانه تازه یک سال است که تاسیس شده است و کاش نمایندگان به جای استیضاح وزیر را صدا می کردند که چه کمکی می خواهد.

وی تصریح کرد: ورزش ایران تازه در آستانه شکوفایی است و همه باید کمک کنند. روزنامه‌ها،‌صدا و سیما و … همه باید به ورزش کمک بدهند.

من هم مثل رهبر انقلاب به حوزه فرهنگ انتقاد دارم

رئیس جمهور با بیان اینکه من هم مثل رهبر انقلاب به حوزه فرهنگ انتقاد دارم، گفت: گاهی اوقات لازم است نهادهای فرهنگی نه حرف بزنند و نه عمل کنند ، بلکه مسائلی که از نظر آنها حساس است را رها کرده تا ملت خودشان اداره کنند.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور امروز سه شنبه در نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر که از وی پرسید در آخرین دیدار هیئت دولت با مقام معظم رهبری ایشان انتقاداتی را درباره وضعیت فرهنگی کشور نسبت به دولت داشتند و اعلام کردند نسخه ای از برنامه های عمیق فرهنگی را به رئیس جمهور داده اند، این نسخه چه بود و چه سرفصل هایی داشته است؟ گفت: ما هم نگران فرهنگ هستیم و بالاتر از مسائل اقتصادی، نگرانی فرهنگی داریم.

وی در ادامه افزود: نسخه ای را که رهبری دادند متن آن در کارگروه های استان ها تصویب شد و آنها را ابلاغ کرده و دنبال می کنیم.

رئیس جمهور گفت: در بحث فرهنگ مهمترین مسئله رویکرد فرهنگی و نوع نگاه ها به فرهنگ است، آیا ملت ما بی فرهنگ است؟ با فرهنگ ترین ملت، ملت ایران است.

احمدی نژاد در ادامه با طرح این پرسش که عناصر اصلی فرهنگی ایران را چه کسانی حفظ کرده اند؟، تصریح کرد: آیا حکومت ها عناصر اصلی را حفظ کردند، یا مردم، پاسخ کاملا روشن است، ملت ایران بود که این عناصر را حفظ کرده است.

وی در ادامه اظهار داشت: ملت ایران توحید، عدالت و آزادی را پذیرفته، حفظ کرده و پای آن نیز ایستاده است.

رئیس جمهور گفت: بعضی ها وقتی می گویند فرهنگ طوری صحبت می کنند که گویی ملت متهم اصلی است در حالیکه ملت مدعی است.

احمدی نژاد خاطر نشان کرد: باید از دستگاه ها و نهادهای فرهنگ‌ساز مانند سازمان صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه ها، دانشگاه ها و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوال کنیم و چیزی که در این بین مهم است، این است که باید رویکردهای مهم فرهنگی معرفی شود.

وی با بیان اینکه در شورای عالی انقلاب فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است، تصریح کرد: در این دولت حمایتی که از نهادهای فرهنگی شده، بی‌سابقه است.

رئیس جمهور ادامه داد: خلاصه کردن فرهنگ در یک بخش فردی و کوچک ظلم به فرهنگ است، تلاش برای تبدیل فرهنگ، ظلم به فرهنگ است.

احمدی نژاد اظهار داشت: گاهی اوقات اگر نهادهای فرهنگی حرف نزنند و عمل نکنند، بهتر است و اگر خیلی از مسائلی که نسبت به آن حساسیت نشان می دهند را رها کنند، ملت خودشان اداره می کنند؛ چراکه ملت ایران خودش انتخاب کرده و ادامه می دهد.

وی با بیان اینکه بزرگترین کار فرهنگی، اعتماد و باور عظمت های ملت است، گفت: مطمئنم علاوه بر دولت، مشی رهبری و امام(ره) نیز همین بوده است و این موضوع را دنبال می کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت عامل مستقیم در فرهنگ نیست، گفت: عوامل زیادی در موضوع فرهنگ دخیل هستند و همه باید نگاهشان فرهنگی باشد، نه فیزیکی. باید به جوانان اعتماد کرد؛ چراکه همین جوانان بودند که انقلاب را حفظ کردند. جوانان و زنان ایران زمین در دنیا بهترین هستند.

احمدی نژاد با بیان اینکه در حوزه فرهنگی عده ای قلیل و اقلیت محض هستند که سازمان یافته عمل می کنند، افزود: توده های مردم و ملت خودشان سرمایه هستند.

وی با اشاره به اینکه عصاره رهنمودهای امام(ره) نیز همین است، گفت: در حوزه فرهنگ ما نیز منتقد هستیم، ما به کارکرد دستگاه های فرهنگی، خبرگزاری ها و سازمان تبلیغات اسلامی منتقدیم و سازمان تبلیغات توضیح دهد که چه کار می کند؟

رئیس جمهور با بیان اینکه انتقاد در حوزه فرهنگ درگیری و تقابل نیست، ادامه داد: انتقاد من و رهبری برای تعالی فرهنگ است، نه تکفیر. برای بهتر شدن است نه اینکه این انتقادات را چماقی کنیم و به سر این و آن بکوبیم.

احمدی نژاد اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب باید اشکالات را بگویند تا اصلاح شود، اما برخی تا تریبون پیدا می کنند این انتقادات را چماق کرده و شروع می کنند به کوبیدن دولت.

وی در ادامه تصریح کرد: یکی از کارهای بدی که توسط باندهای قدرت رایج شده این است که مطالب اصلی جای خودش را به کارهای حزبی و گروهی می دهد. یعنی اگر کسی با سیاست های ما پیش نرفت، ضد انقلاب است، این روش غلط است.

رئیس جمهور در ادامه اظهار داشت: قریب به اتفاق ملت ما عاشق اسلام، موحد و دلسوز هستند. جدولی که رهبر معظم انقلاب دادند معنایش بستن جامعه، بگیر و ببند و تکفیر یک عده نبود، راهنمایی بود تا کار فرهنگی انجام شود.

به گزارش مهر، پیش از پاسخ رئیس جمهور به سوال خبرنگار مهر، یکی از افراد حاضر در این نشست به رئیس جمهور برگه ای را داد که در آن نوشته شده بود خبرگزاری مهر پیامکی را ارسال کرده با این مضمون : هجمه رئیس جمهور به نهادهای امنیتی!

احمدی نژاد با خواندن این یادداشت گفت: من این کارها را کرده ام؟ من گفتم خبرگزاری وابسته به نهاد امنیتی باید بهتر عمل کند و یک تذکر دوستانه و هم از موضع رئیس جمهور است که قاطع می گویم خبرگزاری وابسته به نهادهای امنیتی و تبلیغاتی که از دولت پول می گیرند نباید سیاسی کاری داشته باشند آن هم علیه دولت.

یک نهاد نظارتی از ما خواسته بود قیمت ارز را بالا ببریم

احمدی نژاد با بیان اینکه اگر کشورهای عضو آژانس سوخت ۲۰ درصد غنی سازی را به ما بدهند تولید سوخت در ایران را متوقف می کنیم گفت: تاکنون کسی برای فروش سوخت ۲۰ درصد به ایران اعلام آمادگی نکرده است اما هر هنگام این سوخت را به ما بدهد ما نیازی به تولید سوخت پرهزینه ۲۰ درصد نداریم.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در ادامه نشست خبری بعدازظهر امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه رئیس مجلس شورای اسلامی اخیرا اعلام کرده است که مسکن مهر ساخته شده توسط دولت در جامعه کارایی نداشته است گفت: مسکن مهر برای ملت ایران شناخته شده است.

وی افزود: اگر به سال ۸۶ برگردیم اگر مسکن مهر وجود نداشت معلوم نبود وضعیت مسکن به کجا می کشید. عقب ماندگی هایی در زمینه مسکن وجودداشت که باید جبران می شد.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه مسئولان نباید مسکن مهر را تخطئه کنند گفت: مسکن مهر توانست به نیاز مردم پاسخ دهد و آن را برطرف کند البته هنوز حلقه ها کامل نشده است.

وی در ادامه در خصوص عملکرد بخش خصوصی و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: اگر به سال گذشته برگردیم خیلی ها در کشور به دنبال کاهش ارزش پول ملی بودند و به دولت فشار می آوردند حتی یکی از نهادهای نظارتی به بانک مرکزی گفته بود چرا قیمت ارز را بالا نمی برید اما امروز که قیمت ارز بالا رفته است می گویند چرا قیمت بالاست.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه فعالان اقتصادی به دولت کمک کنند گفت: با توجه به وضعیت اخیر در اقتصاد کشور بخش خصوصی باید هنرنمایی کند.

احمدی نژاد با بیان اینکه در این دولت به بخش خصوصی فرصت داده شد افزود: بیشتر واگذاری ها در حوزه اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی بود و عرصه اقتصاد کشور متعلق به آنهاست.

وی با تاکید بر اینکه نقش اتاق بازرگانی در اقتصاد کشور گفت: اتاق بازرگانی می تواند کارهای بزرگی را انجام دهد.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه تهران در خصوص حمایت دولت از شهر تهران و خبر خوش برای مردم این شهر گفت: در طی ۷ سال گذشته دولت چندین برابر ۳۰ سال گذشته به تهران کمک کرده و این کمک ها در آینده نیز ادامه خواهد داشت.

احمدی نژاد تاکید کرد: در راستای حمایت دولت از شهر تهران در آینده تونل ۱۰ کیلومتری افتتاح خواهد شد که برای استفاده در راه آهن و مترو شهری خواهد بود.

وی با بیان اینکه مردم تهران حق زیادی بر گردن مردم ایران دارند گفت: هر مقدار بتوانیم به مدیریت شهری کمک کنیم مضایقه نخواهیم کرد.

رئیس جمهور همچنین تصریح کرد: طی ۷ سال گذشته دولت ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به شهر تهران کمک کرده است.

احمدی نژاد در ادامه نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سئوال خبرنگار رادیو تهران مبنی بر اینکه دولت چه برنامه ای برای تحقق برنامه پنجم توسعه دارد گفت: ۴ برنامه تاکنون به طول کامل در کشور اجرا شده و هم اکنون در زمان اجرای برنامه پنجم توسعه هستیم.

وی گفت: متوسط تحقق اهداف در سه برنامه اول توسعه ۶۵ درصد بوده و در برنامه چهارم نیز بیش از ۸۰ درصد اهداف برنامه تحقق یافته است.

رئیس جمهور افزود: تحقق کامل برنامه پنجم توسعه از اهداف ماست و معتقدم بحث های اخیر ارزی موقت است.

احمدی نژاد با بیان اینکه هر دوره برنامه های توسعه منطبق بر دوره دولت نیست ادامه داد: در سال اول اجرای برنامه پنجم رشد نزدیک به شش درصد داشتیم ، اصلاح ساختار داشتیم و خوب پیش می رود.

وی تصریح کرد: فشار ارزی اخیر موقت است و اگر این موضوع را جدا کنیم روند خوبی در زمینه اجرای برنامه پنجم پیش رو است.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرگزاری جنبش عدم تعهد مبنی بر اینکه وجه تمایز مدیریت مورد نظر شما با مدیریت فعلی جهان چیست گفت: ما معتقدیم راه حل اصلی تلاش برای عدالت و مدیریت مشترک جهان است.

احمدی نژاد با بیان اینکه در سفر اخیر به نیویورک با دبیرکل سازمان ملل مذاکراتی انجام دادم گفت : آقای بان کی مون نیز از تلاش ها برای اصلاح ساختار سازمان ملل استقبال کرد.

وی گفت: ما معتقدیم برای پیشبرد اهداف جنبش عدم تعهد نیازمند ساختار هستیم و هم اکنون نیز با اعضای جنبش عدم تعهد برای تدوین ساختار گفتگو می کنیم تا یک پایه حداقلی را ایجاد کنیم.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه اگر غربی ها به ایران سوخت با غنای ۲۰ درصد بدهند آیا ایران غنی سازی را متوقف خواهد کرد گفت: سوخت ۲۰ درصد برای ساخت رادیودارو است و به غیر از این به هیچ کاری نمی آید.

وی با بیان اینکه ایران طبق مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی از کشورهای عضو این نهاد درخواست کرد سوخت ۲۰ درصد به ایران بدهند گفت: آنها درخواست ایران را قبول نکردند و حتی وقتی اصرار هم کردیم باز هم انجام ندادند.

احمدی نژاد تاکید کرد: حتی حاضر شدیم سوخت ۳.۵ درصدی به غربی ها بدهیم و سوخت ۲۰ درصد تحویل بگیریم اما باز هم حاضر به این کار نشدند لذا مجبور شدیم خودمان غنی سازی ۲۰ درصد را آغاز کنیم.

وی با بیان اینکه اگر کشورهای عضو آژانس سوخت ۲۰ درصد غنی سازی را به ما بدهند تولید سوخت در ایران را متوقف می کنیم گفت: تاکنون کسی برای فروش سوخت ۲۰ درصد به ایران اعلام آمادگی نکرده است اما هر هنگام این سوخت را به ما بدهد ما نیازی به تولید سوخت پرهزینه ۲۰ درصد نداریم.