جلسه هیأت وزیران در تاریخ نهم فروردین ماه ۱۳۹۶

دولت وظایف دستگاه‌های مختلف برای رفع مشکلات خوزستان را مشخص کرد

خورنا| احمدرضارستمی: هیأت دولت در روز چهارشنبه ۹ فرودین۱۳۹۶ به ریاست دکتر جهانگیری معاون‌اول رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و یکی از موضوعات مهمی که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، تعیین وظایف دستگاههای مختلف کشور برای رفع مشکلات استان خوزستان بود.

با توجه به سفر رئیس جمهوری به استان خوزستان در اسفند ماه سال گذشته و دستوری که ایشان برای رفع مشکلات استان صادر کرده بود، در این جلسه هیأت دولت وظایف دستگاههای مختلف را در زمینه‌های آب و فاضلاب، مقابله با گردوغبار و همچنین تکمیل طرح ۵۵۰ هزار هکتاری را مشخص کرد.

در بخش آب و فاضلاب، وزارت نیرو مکلف شد به منظور رفع مشکلات آب و فاضلاب استان خوزستان در افق ۱۴۰۵ با برآورد هزینه ۹۵ هزار و ۴۱۷ میلیارد ریال، طرح هایی را به مدت سه سال اجرا کند.

در بحث تثبیت کانون‌های بحرانی ایجاد گرد و غبار در استان خوزستان با منشاء داخلی نیز دو طرح کوتاه مدت برای تثبیت کانون‌های بحرانی در شرق اهواز در سطح ۴۲ هزار هکتار به مدت یکسال توسط وزارت جهادکشاورزی و بلند مدت در سطح ۳۲۰ هزار هکتار در طول برنامه ششم تدوین و اجرا می شود.

سازمان محیط زیست و وزارت نیرو نیز مکلف شدند تامین حقابه زیست محیطی تالاب های استان خوزستان را در سال ۱۳۹۶ در اولویت، قرار دهند.

به منظور تکمیل و اتمام طرح احیاء اراضی کشاورزی خوزستان و ایلام در سطح ۵۵۰ هزار هکتار در برنامه‌ای ۴ ساله مقرر شد که شبکه‌های اصل و فرعی آبیاری، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و زهکش مورد نیاز در سطح ۲۳۸ هزار هکتار شامل ۲۲۹ هزار هکتار در استان خوزستان و ۹هزار هکتار در استان ایلام اجرا شود.

همچنین مقرر شد تامین تسهیلات مالی برای اجرای این مصوبه، به دلیل اولویت دار بودن آن خارج از نوبت در دستور کار قرار گیرد.