معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان: علت اصلی کاهش قیمت مرغ به دلیل توزیع مرغ منجمد در بازار و برداشتن موانع واردات مرغ به استان است

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: البته در واقع میتوان گفت توزیع مرغ منجمد توسط اداره کل پشتیبانی امور دام و نیز برداشتن موانع واردات مرغ از استانهای دیگر به استان خوزستان را میتوان از جمله عوامل مهم کاهش قیمت مرغ در بازار برشمرد.

خورنا|احمدرضارستمی: در‌ نخستین جلسه ستاد تنظیم بازار خوزستان در سال۹۶ که در محل سالن جلسات استانداری خوزستان برگزار شد ابوالقاسم کوره چینی معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان اظهار کرد: همانطور که استحضار دارید بخشی از کار تنظیم بازار استان در واقع بر عهده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گذاشته شده است و تقریبا میشود گفت که ۳۰درصد از پرسنل سازمان درگیر بحث تنظیم بازار می‌باشد.

کوره چینی ضمن اشاره به برپایی نمایشگاه بهاره‌ که توسط سازمان در محل دائمی نمایشگاههای بین‌المللی خوزستان برپا شد گفت: این نمایشگاه که عمده کالاهای مورد نیاز مردم از قبیل پوشاک، کیف‌و‌کفش، موادغذایی، موادشوینده، آجیل، خشکبار، شرینی‌وشکلات و دیگر اقلام را عرضه میکرد قرار بود از تاریخ ۱۷ تا ۲۴ اسفند دایر باشد ولی به علت استقبال خوب مردم یک روز دیگر هم تمدید شد و توانست در مدت برقراری آرامش خوبی در بازار بوجود آورد و مردم توانستند در طول این مدت مایحتاج خود را از آنجا خریداری کنند.

وی در مورد اجرای طرح پایش و کنترل بازار در ایام نوروز بیان داشت: ما از یکم اسفند با استقرار ۸۰ اکیپ بازرسی در سطح بازارهای استان این طرح را شروع کردیم و در طی این مدت از دوهزار و ۶۱۰ مورد بازرسی ۸۹۳ مورد تخلف کشف شد که ۷۲۴ مورد آن را تشکیل پرونده دادیم و به اداره کل تعزیرات فرستادیم که حدود ۱۲میلیارد ریال هم ارزش پولی تخلفات کشف شده بود.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در مورد نحوه نظارت بر قیمت میوه‌های نوروزی گفت: پس از استقرار غرفه های عرضه میوه عید توسط تعاونی روستایی در سطح شهرها و شهرستانهای مختلف استان همکاران ما بازرسی‌های خود را آغاز کردند و از مجموع سه هزار و ۲۸۰ بازرسی صورت گرفته ۱۲۵ مورد تخلف در زمینه جابه‌جایی میوه شناسایی شد که منجر به  تشکیل پرونده و ارجاح به بازرسی شد.

کوره چینی ضمن اشاره به اینکه امسال آرامش خوبی بر بازار عید حاکم است و تنش قیمتی زیادی در بازار نیست اظهار داشت: در خصوص کنترل قیمت مرغ کشتار روز با توجه به تجربیاتی که سازمان صنعت ، معدن و تجارت از سالهای گذشته داشته است ما به صورت روزانه قیمت مرغ زنده را هم از طریق تعاونی مرغداران و هم از طریق سازمان جهاد‌ کشاورزی اخذ میکردیم و سپس میانگین قیمتی این دو را به واحدهای عرضه کننده مرغ اعلام میکردیم.

وی ادامه داد: برای نمونه امروز قیمت مرغ کشتار روز هفت هزار و ۶۵۰ تومان است. که با توجه به افزایش موقتی قیمت که در تاریخ ۹۵/۱۲/۲۰ اتفاق افتاد الان ما حدود هزار و ۵۵۰ تا هزار و ۶۰۰ تومان کاهش قیمت داشته‌ایم .

معاون امور اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح کرد: البته در واقع میتوان گفت توزیع مرغ منجمد توسط اداره کل پشتیبانی امور دام و نیز برداشتن موانع واردات مرغ از استانهای دیگر به استان خوزستان را میتوان از جمله عوامل مهم کاهش قیمت مرغ در بازار برشمرد.

کوره چینی در مورد بازرسی از قیمت‌ های اقلامی چون گوشت، مرغ و مواد پروتئینی گفت: در این زمینه ۵۳۵ مورد بازرسی صورت پذیرفت که از این تعداد ۶۷ پرونده تخلف تشکیل شد که ۱۷۷ میلیون ریال هم ارزش ریالی پرونده‌‌های متخلف بود.

وی در خصوص سایر اقلام کالاهای اساسی از جمله توزیع برنج اظهار کرد: در زمینه توزیع برنج در این ایام کارهای خیلی خوبی انجام شد بدین صورت که یک سهمیه هزار و ۸۰۰ تنی برنج مرغوب با خلوص ۹۹/۲ درصد از طریق وزارت جهادکشاورزی و سازمان صنعت معدن و تجارت به استان اعلام شد. منتهی اشکالی که این برنج داشت این است که بصورت وزنی باید خریداری شود و بعد به صورت کیسه ای بفروش برسد که این امر باعث زیاندهی فراوان به توزیع کننده برنج میشود البته تهران اعلام کرده است که حتما به صورت کیسه شمار باید عرضه شود.

معاون امور اقتصادی و دارایی سازمان صنعت و معدن و تجارت عنوان داشت: در بحث رسیدگی به شکایات ما تلفن ۱۲۴ را معرفی کرده‌ایم که همکاران ما همیشه آماده شنیدن و دریافت گزارشات و تخلفات میباشند.

کوره چینی در پایان گفت: در مجموع میشود گفت الان وفور و فراوانی کالا در سطح بازار استان وجود دارد و از لحاظ وضعیت قیمتها هم تقریبا تا حالاً قیمت تنش زایی نداشته‌ایم، فقط در مقطع زمانی بحث مرغ و برخی کالاهای اساسی بود که با توجه به توزیع هایی که بلافاصله در سطح بازار صورت گرفت خدا را شکر وضعیت بسیار مطلوبی بر بازار حاکم شد و اکنون هیچ تنشی قیمتی در بازار استان وجود ندارد.