آغاز سوپرلیگ بسکتبال از آبانماه/ از نفت امیدیه خبری نشد

خورنا: بالاخره تصمیمات نهایی در مورد فصل جدید سوپرلیگ بسکتبال با قرعه کشی تیمها گرفته شد اما بازهم اعلام تعداد قطعی تیمها به امروز و فردا کشید.

در حالی که تیم نفت امیدیه با تایید جابر قاطع رئیس هیئت بسکتبال خوزستان موفق نشد در بین نفتی ها به سوپرلیگ راه پیدا کند و باز هم راهی دسته اول شد، تیم حفاری نیز با وجود چراغ سبز غفور کامروا، تکلیف خود را صد در صد روشن نکرد.

نوربخش: هر بار قول دو ساعت بعد را می دهند

حسن نوربخش رئیس سازمان لیگ از اهوازی ها گله داشت که با هر بار تماس قول می دهند تا دو ساعت بعد تکلیف خود را روشن کنند اما خبری از آنها نمی شود.

در میان جلسه نیز محمود مشحون رئیس فدراسیون بارها با اشخاص مختلفی از جمله قاطع تماس گرفت تا تکلیف تعداد تیم ها را مشخص کند اما تیم حفاری قول ۱۰۰ درصدی برای شرکت در مسابقات نداد. با این شرایط نام حفاری را نیز در قرعه کشی بازیها قرار دادند تا در صورت نرسیدن، با حذف آن فصل جدید سوپرلیگ را با حضور قطعی ۹ تیم شروع کنند.

ماهان، مدعی قهرمانی بدون نماینده

تیمهای فولاد ماهان و تمام نمایندگان نفت منهای پتروشیمی بندرامام و همچنین البدر کنگ غایبان این جلسه بودند. با توجه به جریانات پیش آمده در مورد بازیکنان کمکی مهرام و صحبتهای روز قبل مشحون رئیس فدراسیون، احتمال ناراحتی ماهانی ها و رودررو نشدن با طرفین ماجرا وجود داشت، صادق زاده سرمربی ماهان هم پیش از جلسه پیشنهادات خود را به فدراسیون ارسال کرده بود.

محمود مشحون رئیس فدراسیون نیز با حضور در جلسه وزیر ورزش با بیش از نیم ساعت تاخیر به جلسه لیگ رسید و با توضیحی کوتاه در مورد جلسه، نمایندگان مجلس را به آرامش در مورد استیضاح عباسی وزیر ورزش دعوت کرد.

پلی آف، چند از چند؟

هر چقدر مسابقات فصل عادی لیگ بین مربیان بحث ندارد، مراحل مختلف پلی آف و رده بندی بحث دار بود. برخی مثل مهران شاهین طبع خواستار حذف بازیهای رده بندی در هر رده ای هستند، برخی مانند مصطفی هاشمی تنها رده بندی سوم و چهارمی را قبول دارند و برخی دیگر تعداد بازیهای بیشتر را به نفع بسکتبال می دانند.

در نهایت هم قرار بر این شد که مرحله اول پلی آف به صورت دو از سه بازی برگزار شود، بازی های رده بندی برای تیمهای پنجم تا هشتم انجام نگیرد و مرحله نیمه نهایی و فینال به صورت سه برد از پنج بازی باشد. ضمن اینکه بازی رده بندی سوم و چهارمی هم با توجه به انگیزه های کمتر، به شکل دو از سه بازی انجام می شود.

لیگ قبل تیم هفتم نداشت!

از آنجایی که جلسات لیگ بسکتبال بدون بحث و دعوا پایان نمی یابد، داغ تیم گرگان با خواندن رده بندی تیمها و هشتم اعلام شدن این تیم تازه شد. اسد اله کبیر سرمربی گرگان که معمولا در جلسات لیگ اهل اعتراض و حاشیه نیست، به نوربخش رئیس سازمان لیگ گوشزد کرد که تکلیف تیم هفتم سال قبل با توجه به برگزار نشدن بازی سوم دو تیم حفاری و گرگان معلوم نیست.

نوربخش نیز تاکید کرد که با حساب کردن مجموع بازی رفت و برگشت تیم حفاری هفتم شد، به خصوص اینکه بازی سوم به پیشنهاد هر دو تیم برگزار نشد اما سرمربی گرگان به هیچ وجه این موضوع را نپذیرفته و بر ماندن تیم خود در اهواز و آمادگی برای بازی سوم در آن زمان پافشاری کرد.

کبیر با اشاره به بازی دو سال قبل با دانشگاه آزاد که تکلیف میزبان سوم آن با قرعه کشی مشخص شد گفت: ما حتی کشیدن بازی به وقت اضافه و قرعه کشی را قبول کردیم اما تیم حفاری زیر بار نرفت.

در این میان مشحون رئیس فدراسیون وارد ماجرا شد و بارها جریان تماس طیبی سرپرست گرگان را یادآور شد که برای برگزار نشدن بازی رده بندی التماس می کرد اما کبیر باز هم تاکید داشت که صحبتهای طیبی و مشحون به قبل از بازی رده بندی مربوط بوده و پس از آن با وجود تمایل گرگان به انجام بازی ،فدراسیون هیچ زمانی را برای برگزاری بازی سوم تعیین نکرده و در سایت اینترنتی خود نام حفاری را به عنوان تیم هفتم درج کرد.

در این زمان نوربخش به شدت عصبانی شده و با فریاد می گفت :” من در تمام عمرم زیر حرفم نزده ام” و برخورد تندی با سرمربی گرگان داشت که تا پایان جلسه هم در مورد مقام هفتم سال قبل متقاعد نشد.

*پایان سال، پایان لیگ

با تصمیم جمعی مربیان و فدراسیون برای فشار وارد نشدن به تیم ها قرار شد که از یازدهم آبان به مدت یک ماه هر هفته تنها یک بازی برگزار شود و از این زمان هر دو هفته سه بازی تا در نهایت بازیها طبق موعد مقرر در پایان سال ۹۱ به اتمام برسد.

*مخالفت با اصل سهمیه ها و رای ندادن به تغییر سهمیه ها

محمود مشحون در پایان جلسه سوپرلیگ نامه هفت بازیکن از جمله حامد سهراب نژاد، پویا تاجیک و ایمان زندی را به حاضران نشان داد که خواستار تغییر شرایط سهمیه ها شده بودند و گفت: یا براساس آنچه که قبلا تعیین کردیم لیست سهمیه ها بسته شده است و یا شرایط فعلی نیازمند تغییر سهمیه ها است.

مصطفی هاشمی که در جلسه تعیین سهمیه ها برخورد بدی را از رئیس فدراسیون دیده بود، آن برخورد را به صورت غیر مستقیم به رخ مشحون کشید و یادآور شد: دلیل مخالفتم با سهمیه ها تبعات این کار بود که یکی از آن تبعات بیرون ماندن بازیکنان سهمیه در این روزها بود. اما پیشنهاد فعلی ام این است که تعداد سهمیه های ملی را به چهار سهمیه تبدیل کنیم.

مهران شاهین طبع سرمربی دانشگاه آزاد که اسکلت اصلی تیم خود را بسته و بودجه اضافه ای برای بازیکنان سهمیه ندارد، این کار را باعث به هم خورد توازن تیمها و فاصله گرفتن چند تیم با سایرین دانست. چون با این شرایط باز هم از ۱۲ بازیکن سهمیه بیرون مانده ،تنها ۳ بازیکن جذب تیمهای پولدار شده و بقیه بازیکنان بیرون می مانند،از طرفی هم تیمهای متمول قدرت بیشتری می گیرند.

اما پیشنهاد رئیس فدراسیون برای حل مشکل توازن، اضافه کردن یک بازیکن به لیست کلی تیمها بود! تا با اضافه شدن یک سهمیه ملی، هر تیم به جای ۱۵ بازیکن اجازه جذب ۱۶ نفر را داشته باشد. اما این پیشنهاد تنها دو موافق داشتمربیان سوپرلیگی برای بیرون نماندن بازیکنان سهمیه الف، یک پیشنهاد خوب هم داشتند که به اشتباه به رای گذاشته شد! پیشنهاد اصلی این بود که در صورت تمایل تیمها به جذب چهار بازیکن ملی، بازیکن چهارم جای سهمیه دوم خارجی آن تیم را بگیرد.

محمد کسایی پور سرمربی استقلال قشم دلیل خود را اینطور توضیح داد: اگر هر تیم حق جذب چهار ملی پوش و دو خارجی را داشته باشد، عملا از مرحله پلی اف به بعد با بازی همزمان دو خارجی، یکی از ملی پوشان نیمکت نشین می شود.اما با جایگزین کردن بازیکن سهمیه ملی به جای خارجی، تمام ملی پوشان فرصت بازی پیدا می کنند.

اما در زمان رای گیری این پیشنهاد، سوال از مربیان این بود: ” آیا با حذف کلی بازیکن دوم خارجی موافقید؟! ” که اکثر مربیان با این جریان مخالفت کردند.

به این ترتیب مشکل بازیکنان بیرون مانده سهمیه ها همچنان پابرجاست و در جلسه آخر لیگ نیز راه حلی برای این نفرات پیدا نشد.