در آیین تجلیل از سازمان های مردم نهاد همکار با بهزیستی خوزستان در حوزه آسیب های اجتماعی

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت رفاه: وجود ۱۲هزار کودک بازمانده از تحصیل ابتدائی در خوزستان/شهرستان شوش بالاترین تعداد زنان سرپرست خانوار را در استان دارد

خورنا|احمدرضارستمی: روزبه کردونی مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: خوزستان، کرمان، آذربایجان غربی، بلوچستان و استان تهران به عنوان پنج استانی هستند که مبحث حمایت اجتماعی از کودکان در معرض آسیب را در آنها به طور ویژه مورد توجه قرار داده‌ایم.

مدیرکل دفتر آسیب‌های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار کرد: پس از ورود مقام معظم رهبری به مقوله آسیب‌های اجتماعی و جلسات مداومی که در حضور ایشان و با شرکت مسئولان عالی رتبه نظام برگزار شد، یک تقسیم کار ملی در این خصوص صورت گرفت و طی آن دستگاههای متولی برای هر موضوع از آسیب‌های اجتماعی مشخص شد.

وی افزود: برای مثال در بحث خودکشی وزارت بهداشت متولی است و سایر وزارتخانه ها و نهادهای دولتی یا غیردولتی نیز موظف‌اند که با این وزارتخانه همکاری و همیاری داشته باشند.

کردونی همچنین ادامه داد: در این زمینه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز دو موضوع آسیب‌های اجتماعی کودکان و زنان سرپرست خانوار را متولی شده است که در بحث زنان سرپرست خانوار متولی مستقیم آن سازمان بهزیستی کشور است که از دستگاههای زیر مجموعه وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی میباشد. البته در مورد آسیب اجتماعی طلاق نیز، سازمان بهزیستی نقش محوری را ایفا می کند.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه ضمن اشاره به این مطلب که خوزستان در بحث کودکان بازمانده از تحصیل جزء پنج استان اول کشور است گفت: یکی از اولویت های مهم حوزه آسیب های اجتماعی در خوزستان را ما رسیدگی به بازماندگی از تحصیل کودکان قرار داده‌ایم که در این راستا خوشبختانه در حوزه آسیب‌های اجتماعی ما در استان NGOها و مؤسسات خیریه بسیار فعالی را در شهرستانهای مختلف دارا می‌باشیم.

وی تصریح کرد: سرمایه گذاری در بحث کودکان بازمانده از تحصیل از این لحاظ ضروری است که اگر کودکی از تحصیل باز بماند معنایش این است که فقر در آن خانواده تداوم خواهد داشت و نسل بعد هم کماکان در این چرخه معیوب تداوم پیدا میکند.

روزبه کردونی عنوان داشت: طبق برآوردهای انجام شده در مقطع ابتدایی حدود ۱۲هزار کودک بازمانده از تحصیل در خوزستان وجود دارد. در بحث بازماندگی کودکان از تحصیل کار بسیار مهمی که ما انجام داده‌ایم این است که بانک اطلاعاتی این کودکان را تهیه کرده‌ایم. زیرا اگر بخواهیم هر سیاستی را برای بازگشت به تحصیل کودکان داشته باشیم حتماً باید نام و محل زندگی این کودکان را بدانیم.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در خصوص علل بازماندگی از تحصیل کودکان گفت: فقر یکی از این علل است اما باید توجه داشت که تمام دلایل بازماندگی از تحصیل فقر نمیباشد و علل دیگری از جمله معلولیت، دو زبانه بودن(این علت در چندین استان مرزی بسیار مشهود است)، کوچ نشینی و فقدان وسایل ارتباطی در مناطق صعب العبور یا مناطقی که وسیله نقلیه برای رسیدن به مدرسه وجود ندارد نیز از جمله علل عمده بازماندگی کودکان از تحصیل است.

وی ضمن اشاره به شهرستان شادگان که بالاترین نرخ بازماندگی از تحصیل را در سطح خوزستان دارد، اذعان کرد: بطور مشخص دغدغهٔ مهم ما در استان خوزستان این است که کودکان بازمانده از تحصیل با همت موسسات خیریه فعال در حوزه آسیب های اجتماعی به مدرسه بازگردند که خوشبختانه استانداری خوزستان و همه نهادهای دیگر استان در این زمینه اعلام آمادگی کرده اند و ما نیز در این مورد اگر هر بخش یا موسسهٔ خیریه‌ای برای بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل طرح یا برنامه ای داشته باشد، تمام قد از آن قسمت حمایت خواهیم کرد.

کردونی اظهار کرد: هر موسسهٔ خیریه‌ای که در شهرستانهای استان فعالیت میکند در صورتی که اعلام آمادگی به بهزستی کند که میتواند کودکان را به تحصیل بازگرداند ما تفاهمنامه‌ای با‌ آن موسسه خواهیم داشت و اعتبار خوبی هم برای این موضوع تخصیص میدهیم که آن موسسه در منطقه فعال بماند و بتواند کودکانی را که ما شناسائی کرده‌ایم به تحصیل بازگرداند و در این طرح همه دستگاه های ذیربط موظف به همکاری با موسسه خیریه مربوطه هستند.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه گفت: ما در خوزستان مشکلات اجتماعی فراوانی داریم و این به معنای این نیست که استان بدترین وضعیت را در کشور دارد در صورتی که برعکس خوزستان در خیلی از شاخص‌های اجتماعی وضعیت بهتری از میانگین کشوری را دارد، برای نمونه خوزستان در بحث طلاق جزء ۱۰ استانی است که پایین ترین نرخ طلاق را در کشور داراست .

وی در ادامه ضمن اشاره به وجود بالاترین نرخ زنان سرپرست خانوار در خوزستان اظهار داشت:حدود ۳۰ تا ۳۳هزار خانوار در خوزستان وجود دارد که سرپرستی این خانوارها را زنان بر عهده دارند که شهرستان شوش در خوزستان بالاترین نرخ زنان سرپرست خانوار را در استان دارد. یکی از کارهای مهمی که مؤسسات خیریه میتوانند در کمک به این زنان انجام دهند این است که معمولا مشکل اساسی این گونه زنان که در بخش تولیدات خانگی فعال هستند، فروش محصولات تولیدی آن‌ها است زیرا بعضا فاقد بِرند میباشند و مردم برای خرید تولیدات آنها اعتماد نمیکنند و اگر هم کیفیت خوب داشته باشند کالاهایشان ارزان خریده میشوند.

کردونی افزود: در این زمینه کاری که در برخی از استان ها انجام شد این بود که شرکت های فعال در زمینه تولیدات خانگی زنان سرپرست خانوار را، با موسسات خیریه و یا خود این زنان ارتباط دادیم تا این زنان بتوانند محصولات خود را در بازارهای این شرکت ها به فروش برسانند و اگر موسسات خیریه خوزستان چنین طرحی در این زمینه داشته باشند، حتما حمایت خواهیم کرد.

وی در بحث کودکان کار عنوان داشت: مسئولیت شورای حمایت از کودکان کار و خیابان بر عهده دفتر آسیبهای اجتماعی است و در این زمینه دستگاههایی از جمله شهرداری، نیروی انتظامی، هلال‌احمر، دادگستری، دانشگاه علوم پزشکی، بهزیستی، کمیته امداد، آموزش و پرورش و چند دستگاه دیگر در هر شهر و شهرستانی موظف به کمک در ساماندهی کودکان کار و همکاری با شما مؤسسات خیریه میباشند.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه در پایان گفت: به علت ظرفیت های سنتی که در خوزستان وجود دارد و همچنین معروف بودن خوزستان به کار خیر، از قدیم در اکثر شهرستانهای خوزستان مؤسسات خیریه فعال و خوشفکری وجود داشته است. و جا دارد دو نکته و یک پیشنهاد را خدمت شما مؤسسات خیریه استان عرض کنم . نکته اول اینکه حوزه فعالیت خود را تا حد امکان ارتقاء دهید و نکته دوم هم این است که حوزه‌های جدیدی را هم برای فعالیت خود تعریف کنید و پیشنهادی هم که دارم این است که هر چه بیشتر مردم را به شرکت در حوزهٔ فعالیتهای خیریه‌ای داوطلبانه تشویق کنید.و کمک کنید این فرهنگ که برای خَیر شدن حتما باید پول داده شود کنار گذاشته شود.