مدیرکل سازمان بهزیستی خوزستان: ۳۳هزار زن بی‌سرپرست و ۸۳هزار معلول تحت پوشش بهزیستی خوزستان قرار دارند

مدیرکل سازمان بهزیستی خوزستان تصریح کرد: به دلیل تعداد و حجم زیاد پرونده‌ها در سازمان بهزیستی استان خوزستان مجبوریم از همکاری NGO ها، تشکل‌های غیر دولتی و موسسات خیریه استفاده کنیم .

خورنا|احمدرضارستمی: در مراسم تجلیل از سازمانهای مردم نهاد همکار با بهزیستی خوزستان‌ در حوزه آسیب های اجتماعی غلامرضا صدیقی راد مدیرکل بهزیستی خوزستان در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم به خیرین حاضر در جلسه اظهار کرد: شما خیرین عزیز حقیقتا سال گذشته با وجود کاهش خدمات که در اثر واگذاری ها صورت پذیرفت و نیز با وجود حجم بالای فعالیت بهزیستی استان در برخی از حوزه ها با همکاریهای صادقانه خود باعث شدید که ما زیر بار کار سنگینی که به عهده سازمان بهزیستی بود نَمانیم و بحمدلله توانستیم تا حدی از عُهده کارها بر‌آییم و امیدواریم که در سال آینده هم شاهد این همکاری ها باشیم .

صدیقی راد بیان کرد: سازمان بهزیستی سه وظیفه را بصورت گسترده در حوزه های توان بخشی ٬ حوزه اجتماعی و در حوزه پیشگیری از معلولیتها و آسیبهای اجتماعی برعهده دارد .

وی افزود: ما در این سه حوزه نزدیک به ۱۵۲ وظیفه بر عهده داریم که بسیار متنوع هستند و فقط در یک دفتر که دفتر امور زنان بی سرپرست میباشد نزدیک به ۳۳هزار خانوادهٔ تحت پوشش را داریم که چیزی نزدیک به ۲۰ درصد جمعیت تحت پوشش کشور در این دفتر میباشد.

مدیرکل سازمان بهزیستی خوزستان اظهار کرد: در دفتر امور معلولین رقم بالائی نزدیک به ۸۳هزار معلول در سازمان بهزیستی خوزستان تشکیل پرونده داده‌اند که از خدمات بهزیستی به نوعی بهره مند میباشند و همچنین ۱۶هزار خانوار از معلولین خدمات مستمری سازمان را نیز دریافت میکنند‌

غلامرضا صدیقی راد گفت: بیش از هزار مهدکودک در سراسر استان خوزستان ضمن همکاری با سازمان بهزیستی ارائه دهنده خدمات به کودکان زیر سن دبستان میباشند. جالب این است که بدانید برخلاف اینکه خیلی ها فکر میکنند، مسائل و مشکلات جامعه فرهنگی ما ناشی از مسائل مهدکودک ها میباشد. در صورتی که برخلاف این نظریه و بر طبق آمار در خوش بینانه ترین حالت فقط هفت درصد از کودکان زیر سن دبستان در مهدکودک ها ثبت‌نام کرده‌اند و خیلی از خانوده‌ها هستند که موفق به ثبت‌نام فرزندشان نشده‌اند.

وی عنوان کرد: با همکاری اداره کل آسیب های اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی طرح‌های جدیدی در کشور در حال برگزاری است که از جمله میتوان به بحث عدالت آموزشی که یک فصل جدیدی است که جدیداً باز شده و همچنین مبحث دانش آموزان بازمانده از تحصیل اشاره کرد که این طرحها فعالیتهای بسیار ارزنده‌ای میباشند که انشالله در آینده شاهد شکوفایی و ثَمر دهی این حرکتهای ذکر شده در سطح کشور خواهیم بود.

مدیرکل بهزیستی خوزستان تصریح کرد: در سازمان بهزیستی استان همکاران ما در مباحث بسیار سنگینی در حال انجام وظیفه هستند که ما به دلیل تعداد و حجم زیاد پرونده‌ها در سازمان بهزیستی استان خوزستان مجبوریم از همکاری NGO ها، تشکل‌های غیر دولتی و موسسات خیریه استفاده کنیم .

صدیقی راد گفت: فعالیت‌های ما بطور کلی در سه سطح پیشگیری تقسیم میشوند که شامل پیشگیری اولیه ٬ ثانویه ٬ ثالثه میباشد. در پیشگیری اولیه سعی بر آن داریم تا آنجایی که ممکن است با فرهنگ سازی کودک معلولی متولد نگردد و اگر متولد شد مباحث درمانی آن را دنبال کنیم و اگر در درمان ناموفق شدیم بحث توان بخشی را پیگیری میکنیم .‌

وی تصریح کرد: همکاران ما با حضور در تمام زایشگاهها‌ی سطح استان طرح غربالگری از ناشنوایی را انجام میدهند و چنانچه کودکی متولد شد تست غربالگری شنوایی را در مورد این نوزاد به انجام میرسانند و بطوریکه اگر کودکی بعداً در زیر سن سه سالگی، ناشنوایی در آن تشخیص داده شود برای تسهیل در شنوایی کودک توسط سازمان بهزیستی هزینه کاشت حلزون پرداخت میشود.

مدیرکل بهزیستی استان خوزستان افزود: کاشت حلزون تنها در چهار استان کشور صورت میگیرد که خوزستان چهارمین استان در این مورد میباشد و لازم به ذکر است که قبل از انقلاب تا سال ۹۲ ما توانسته بودیم تنها نزدیک به ۱۵۰ کودک را کاشت حلزون انجام دهیم . ولی از سال ۹۲ تا حالا این رقم به بیش از ۱۵۸ کودک میرسد.

صدیقی راد در پایان گفت: بسیاری از فعالیتهای بهزیستی از جمله بحث کودکان شبانه روزی ٬ کودکان کار و کلینیکهای مددکاری را مؤسسات خیریه‌ای انجام میدهند که جا دارد از همکاری‌های همه شما عزیزان این مؤسسات در سالی که گذشت تقدیر و تشکر داشته باشیم و امیدواریم در این سال جدید هم این فعالیتها و همکاری ها تداوم داشته باشند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ناشناس باسلام من خانمی بی سرپرست هستم مدت چهارساله مطلقه شدم یه فرزند دختر نیز دارم وتحت حمایت بهزستی هستم، وتاکنون هیچ گونه رسیدگی به وضعیت حال من نکردن وهرموقع اقدام کردم گفتن بودجه نیست برو ازدواج کن من تمام حق وحقوم رو بخشیدم وحزانت بچمو گرفتم،با شخصیتی که دارم خجالت میکشم از کسی کمک بخوام ولی خدایی هم هست منکه شب وروز نفرین میکنم که در حق منو بچم کوتاهی میشه