برندهای گران‌فروش بازار لوازم خانگی را بشناسید/ دلار بهانه گرانی

خورنا: گزارش میدانی فارس از سه راه امین‌حضور تهران حکایت از افزایش روزانه قیمت لوازم خانگی به بهانه افزایش نرخ دلار دارد.در حالی برخی برندهای داخلی امسال ۸ الی۱۰ بار افزایش قیمت داده‌اند که دولت هیچ نظارتی بر آنها ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پس از قانون هدفمند کردن یارانه‌ها لوازم خانگی از جمله گروه‌های کالایی بود که هیچگونه مجوز افزایش قیمتی دریافت نکرد و این فشارها در حدی به تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان این کالاها بود که بارها این موضوع مورد انتقاد رسانه‌ها قرار گرفت تا اینکه وزارت صنعت در طرح‌های حمایتی این موضوع را اعلام کرد که باید از تولید کارخانجات داخلی حمایت شود و این محصولات باید مورد خریداری قرار گرفته و باید جامعه مصرف‌کننده به این سمت سوق پیدا کند، اما در چند ماه گذشته نوسانات نرخ ارز باعث شده تا کنترل بازار و قیمت‌ها عنان خود را از دست بدهند و تقریبا هیچگونه کنترلی بر روی آنها وجود نداشته باشد به طوری که در برخی از کالاهای لوازم خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد افزایش قیمت صد در صدی و یا حتی بیشتر در برخی از کالاها هستیم.

برای پیگیری این موضوع به سه راه امین حضور تهران که بورس لوازم خانگی کشور محسوب می‌شود رفته و با فروشندگان و مردم صحبت کرده‌ایم آنچه بیش از هر چیزی نگران‌کننده است افزایش قیمت کالاهای تولید داخل و کالاهای وارداتی است که باعث شده تا توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در واقع قشر اصلی آسیب‌پذیر در این افزایش قیمت‌ها باشند.

به طور عمده از جمله دلایلی که برای نابسامانی بازار لوازم خانگی اعلام می‌شود افزایش قیمت دلار، کسری بار در بازار، تغییرات تقاضایی، کاهش در یک برند خاص، عدم کنترل توزیع و تولید برخی برندها ، عدم نظارت و مدیریت نامناسب تشکل‌های صنفی اعلام می‌شود.

به گزارش فارس، یخچال ساید بای ساید سامسونگ مدل فرنچ ۳ به قیمت ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان عرضه می‌شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش قیمت بیش از صد در صد مواجه بوده است و در همین برند جاروبرقی به قیمت ۵۰۰ هزار تومان، لباسشویی سامسونگ یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و یخچال بالا و پایین سامسونگ دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و وقتی از فروشنده درباره تغییرات قیمت نسبت به سال گذشته پرسش می‌شود او اعلام می‌کند که نسبت به روز گذشته قیمت‌ها ۱۵۰ هزار تومان گران شده است شما حرف سال گذشته را نزنید.

همچنین قیمت مایکروویو مدل سامی ۱۵ با برند سامسونگ در حالی ۹۳۰ هزار تومان اعلام می‌شود که فروشنده محصولات سامسونگادعا می کند دلیل افزایش قیمت‌ها، افزایش قیمت دلار است.

به گزارش فارس، غذاساز مولینکس ۴۱۰ هزار تومان، آبمیوه گیری کنوود ۲۸۵ هزار تومان، قهوه‌جوش بوش ۹۵ هزار تومان، پلوپز فلر ۲۱۰ هزار تومان و اتو تفال بین ۱۲۵ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارد.

بنابراین گزارش وقتی از فروشندگان در خصوص افزایش قیمت محصولات داخلی و ارتباط آن با دلار پرسش می‌کنیم اعلام می‌کنند که ۹۰ درصد قطعاتی که در تولیدات داخلی به کار می‌رود از خارج از کشور وارد می‌شود و فقط در داخل کشور مونتاژ می‌شود.

به گزارش فارس، یخچال و فریزر گرنیه ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، ظرفشویی بوش یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته در اعلام فروشندگان این کالاها افزایشی بالغ بر صد در صد داشته است.

در صحبت با برخی از فروشندگان کالاهای لوازم خانگی در بازار امین حضور تهران این موضوع اعلام می‌شود که تولید‌کنندگان ایرانی بیش از تولید‌کنندگان خارجی محصولات خود را گران کرده‌اند و دلیل آن هم قیمت‌گذاری‌های غیرکارشناسی شده و همچنین حفظ قدرت رقابت از سوی تولید‌کنندگان ایرانی اعلام می‌شود.

به گزارش فارس، قیمت ساید بای ساید جنرال الکتریک ۵ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان است و فروشنده این یخچال اعلام می‌کند که اگر افزایش قیمت‌ها به همین صورت وجود داشته باشد میزان فروش در بازار به حداقل ممکن می‌رسد. وقتی از او در خصوص استقبال مردم می‌پرسم می‌گوید با افزایش قیمت‌ها در دو ماه گذشته میزان قیمت خرید و فروش کالاهای لوازم خانگی به حداقل ممکن رسیده است.

وقتی از فروشنده دیگری در خصوص نحوه خرید و فروش و همچنین نوع نقل و انتقال پول سؤال می‌کنم می‌گویم حتی دیگر از همکاران خود هم چک مدت‌دار قبول نمی‌کنیم چرا که قیمت‌ها هر روز افزایش پیدا می‌کند.

به سراغ خانواده‌ای می‌روم که برای خرید جهیزیه عروس به سه راه امین حضور تهران آمده‌اند وقتی از آنها در خصوص قیمت‌ها سؤال می‌کنم ابراز ناراحتی می‌کنند و می‌گویند اگر پنج‌شنبه یخچال سامسونگ را خریده بودیم نسبت به امروز ۲۰۰ هزار تومان ارزانتر بود.

او اعلام می‌کند ای کاش می‌توانستیم سال گذشته جهیزیه را خریداری کنیم و در انباری خانه نگه داریم چرا که نسبت به سال گذشته قیمت محصولات دو برابر شده است و در این شرایط چاره‌ای جز خرید نداریم.

خانواده دیگری اعلام می‌کند ما مبلغی که برای خرید جهیزیه کنار گذاشته بودیم فقط دو قلم جنس توانستیم بخریم لذا به دنبال وام هستیم تا بتوانیم بقیه جهیزیه دخترمان را خریداری کنیم.

یکی از فروشندگان بازار امین حضور اعلام می‌کند در یک ماه گذشته سامسونگ محصولات خود را بین ۸ تا ۱۰ بار افزایش قیمت داده است و فری را که در ماه پیش می‌توانستید با یک میلیون تومان خریداری کنید الان یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

به سراغ فروشنده دیگری می‌روم و از او درباره این موضوع سؤال می‌کنم که چرا انبارهای شما پر از کالا است بر اساس قیمت روز محصولات خود را می‌فروشید و چرا قیمت خریدی را که در چند ماه گذشته داشته‌اید را ملاک عمل قرار نمی‌دهید؟

او می‌گوید اگر بخواهیم با آن قیمت بفروشیم حتی با ۴۰ درصد گرانتر از آن هم نمی‌توانیم آن کالا را در بازار خریداری کنیم لذا مجبوریم با قیمت روز بفروشیم تا سرمایه ما از بین نرود چرا که افزایش قیمت روزانه کالاهای لوازم خانگی باعث می‌شود تا به تدریج قدرت خرید ما کاهش پیدا کرده و سرمایه از بین برود.

او اعلام می‌کند من چطور کالایی را باید به قیمت دو میلیون تومان بفروشیم در حالی که قیمت عمده‌فروشی آن در حال حاضر ۲ میلیون و  ۴۰۰ هزار تومان است.

او اعلام می‌کند برخی از برندها به بهانه انبارگردانی کالاهای خود را در بازار عرضه نمی‌کنند چرا که افزایش روزانه قیمت‌ها باعث می‌شود نتوانند کالای جدید خریداری کنند.

با یکی از خانواده‌ها که در حال جستجو برای خرید یک یخچال ایرانی هستند صحبت می‌کنم و می‌گویند یخچال فیلور را اگر هفته پیش می‌خریدیم صد هزار تومان ارزانتر از امروز بود.

به سمت یک مغازه دیگر می‌روم که عمدتا کالاهای خارجی تولید می‌کند این واحد صنفی اجاق گاز لوفرای ایتالیایی را ۳ میلیون و  ۱۵۰ هزار تومان عرضه می‌کند در حالی که این اجاق گاز سال گذشته به قیمت یک میلیون و  ۲۰۰ هزار تومان عرضه می‌شده است. همچنین یخچال ساید بای ساید آدمیرال به قیمت ۸ میلیون تومان و یخچال ساید بای ساید دوو به قیمت ۳ میلیون و  ۷۰۰ هزار تومان ارائه می‌شود.

گزارش فارس حکایت از نابسامانی قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی و عدم نظارت و کنترل قیمت‌ها از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد و به نظر می‌رسد اگر این رویه به همین شکل ادامه داشته باشد همانطور که تاکنون فقط مصرف‌کنندگان و قشر ضعیف جامعه آسیب‌ دیده‌اند این آسیب به طبقات بالاتر رسیده و توزیع‌کنندگان خرد لوازم خانگی نیز اقدام به تغییر شغل کرده و نظام توزیع این کالاها با آسیب جدی مواجه شوند.

این گزارش میدانی حکایت از نارضایتی مردم از افزایش قیمت کالاهای خانگی در بازار تهران دارد.

به نظر می‌رسد مسئولان در خصوص کنترل نظام ارزی کشور و همچنین نظارت بیشتر در تولید، واردات و توزیع محصولات لوازم خانگی رسیدگی لازم را داشته باشند.

* رضا کیمیایی