تالاب شادگان یکی از مهمترین سرمایه های طبیعی جهان است

خورنا: تالاب بین‌المللی شادگان یکی از تالب‌های بزرگ ایران است. این تالاب در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع شده‌است. در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شد تصمیم گرفته شد که سه تالاب شادگان، خور موسی(مربوط به ماهشهر) و خور الامیه با عنوان تالاب شادگان شناخته شود.

پهناوری این تالاب حدود ۴۰۰ هزار هکتار است و  پناهگاه حیات وحش آن ۳۲۷۷۶۵ هکتار میباشد.

این تالاب واقع در جنوب غربی ایران و جنوب جلگه خوزستان در حد فاصل شهرستان‌های شادگان، آبادان و ماهشهر قرار دارد.

راه‌ های دسترسی این تالاب شامل اتوبان اهواز به آبادان در ضلع غربی تالاب و پناهگاه حیات وحش شادگان از محل سه راه دارخوین تا ابتدای ورودی شهر شادگان و از سه راه دارخوین تا ابتدای ورودی شهر آبادان، بزرگ راه آبادان-ماهشهر که از وسط تالاب و پناهگاه عبور می‌کند، میباشد.

آب وارده از رودخانه جراحی به این تالاب: سالانه حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب است و شماره ثبت در فهرست تالاب‌های بین‌المللی کنوانسیون رامسر (تاریخ ۲۳/۶/۱۹۷۵) به شماره ثبت ۲۱R006 است.

تاکنون ۱۵۲ گونه پرنده و۴۰ گونه پستاندار بوده که مهم‌ترین آنها دلفین بینی بطری با نام علمی tursiops truncatus است که با حرکات نمایشی زیبا، بسیار دیدنی است. این حیوان در دهانه خلیج فارس و خور موسی به راحتی قابل مشاهده است مهم‌ترین پستانداران تالاب بین‌المللی شادگان شامل گراز: با نام محلی خنزیر، ونام علمی sus scrofa، گربه جنگلی با نام محلی بزون و نام علمی felis chaus، شنگ بانام محلی چلیب المای و نام علمی lutra lutra، گرگ با نام محلی ذئب و نام علمی canis lupus ودلفین با نام محلی دلفین و نام علمی  tursiops truncatus میشود.

هور الدورق یا هور الفلاحیه یا تالاب شادگان یکی از معدود تالاب هایی است که در سازمان بین المللی یونسکو ثبت جهانی شده است. این تالاب یکی از مهمترین سرمایه های طبیعی منطقه وجهان به شمار می آید.

هور الدورق جنوب اهواز واقع شده است که از شرق خورموسی و از غرب، جاده کنونی آبادان به ماهشهر آن را احاطه می کند.

اما قبل از احداث این جاده، هور تا چند کیلومتر بعد از این جاده امتداد داشته، همچنین این هور از جنوب به آبهای آزاد متصل است.

وسعت هور الدورق بیش از ۴۵۰ هزار هکتار بوده اما متاسفانه به دلیل عدم توجه به توابع زیست محیطی در انجام پروژه های توسعه صنعتی و راه سازی، خشکسالی، کم شدن آب ورودی به آن بدلیل سد سازی و همچنین کم شدن آب ورودی به کارون و ذخیره و انتقال آب این رودخانه به مناطق دیگر، آبراهی که در جنوب اهواز و در فصل زمستان، با افزایش آب رودخانه، آب شیرین هور را تامین و در اصل تعویض می کرده، خشک گردیده و هور الدورق از آبراه حیاتی نیز محروم گشت و دلایل دیگر باعث کم شدن بیش از حد وسعت این هور گردید.

در هور الدورق بیش از ۲۰۰ نوع و گونه پستاندار، خزنده و پرنده زندگی می کنند که بیشتر این گونه ها را پرندگان مهاجر از مناطق سرد سیر تشکیل می دهند.

از مهم ترین اثرات هور الدورق بر محیط زیست منطقه می توان به جذب ذرات خاک معلق و کنترل سیلاب های بالا دست هور اشار کرد.

ورود پسابهای طرح نیشکر به هور توسط یک کانال بزرگ، عبور لوله های نفت از داخل هور، ورود فاضلاب شهری وصنعتی به هور، دفن زباله های شهر در وسط هور و ساخت کارخانه فولاد در کنار هور می توانند از مهم ترین مخاطر تهدید کننده هور الدورق باشند.

دورق(فلاحیه، شادگان) یکی از مهم ترین و تاریخی ترین شهرهای منطقه می باشد که قدمت آن به زمان عیلامیان می رسد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *