گزارش استاندار خوزستان به رئیس جمهور در مورد اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با ریزگردها

خورنا| احمدرضارستمی:جلسه شورای اداری و مبارزه با ریزگردهای استان خوزستان پنج شنبه پنجم اسفند با حضور رئیس جمهور ٬ تعدادی از اعضای هیأت دولت و معاونین وزراء ٬ نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی ٬ نمایندگی ولی فقیه در استان ٬ استاندار خوزستان ٬ معاونین استاندار و سایر مدیران استانی ذیربط در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد .

در ابتدای این مراسم دکتر شریعتی استاندار خوزستان ضمن خیر مقدم و تشکر از حضور رئیس جمهور و هیأت دولت که برای بررسی مشکلات اخیر بوجود آمده در اثر ریزگردها به خوزستان سفر کرده اند به بیان گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه مقابله با پدیده ریزگردها پرداخت و اظهار کرد: درحال حاضر ١٣٠ هزار هکتار اطراف اهواز و ۵۰ هزار هکتار در منطقه هور العظیم جزء کانون های فعال ریزگردها میباشند که بحران های اخیر ریزگردهای استان ناشی از این کانون ها بوده است.
 
وی افزود: کاربری سابق این کانون ها در سال های گذشته عمدتا مراتع بوده و این حوزه که حدود ۵۴ درصد از آمار موبوطه را به خود اختصاص داده، ۱۵ درصد آن مربوط به کشت دیم ٬ ١٠ درصد تالاب های خشک شده ٬ ۹ درصد اراضی کشاورزی آبی و ١٢ درصد این مناطق بدون پوشش بوده که اکنون به کانونهای ریزگرد تبدیل شده است.
 
شریعتی تصریح کرد: عوامل اصلی بوجود آورنده این کانونهای ریزگرد شامل عوامل طبیعی مثل خشکسالی٬ افزایش دما٬ کاهش رطوبت و عوامل انسانی چون طرح های عمرانی، سدها و بندهای کارشناسی نشده میباشد که تاثیر عوامل انسانی اکنون بیشتر بوده است .
 
استاندار خوزستان ضمن اشاره به افزایش رو به رشد فعالیت این کانون های ریزگردی در سالهای اخیر بویژه بعد از سال ۹۳ بیان کرد: تاثیری که این معضل بر محیط اجتماع و فرهنگ دارد باعث مهاجرت متخصصین٬ کاهش سطح علمی مراکز آموزشی٬ کاهش راندمان کاری و انضباط اداری و عدم اعتماد مردم به دست اندرکاران را سبب شده است .‌

وی اظهار کرد: تغییر کیفیت آب و خاک استان نیز از جمله معضلات پدیده گرد و غبار محسوب می شود که متاسفانه معضل گرد و غبار در سال های اخیر بر روی حیات جانوری استان نیز تاثیر گذاشته و بیماری های شایع جانوری را در خوزستان را افزایش داده است.
 
استاندار خوزستان افزود: در راستای مبارزه با پدیده گردوخاک در استان دو مصوبه در سالهای ۸۷ و ۹۳ توسط هیات دولت تصویب شد اما درصد کاری که انجام شد پایین بود که در این مسیر تحقق اعتبارات در کوتاه مدت می تواند تاثیر زیادی داشته باشد.

شریعتی با بیان اینکه برنامه های کوتاه مدت٬ میان مدت و بلند مدت بسیاری برای مقابله با ریزگردها در نظر گرفته شده اظهار کرد: برآورد اعتباری برنامه‌های کوتاه مدت در بخش‌های برق منطقه‌ای، هواشناسی، فرودگاه، آبفای شهری و روستایی،‌ دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری‌های خوزستان در مجموع پنج هزار ۶۷۱ میلیارد ریال است. همچنین برنامه میان مدت برای مقابله با ریزگردها که با دستور رییس جمهور اجرای آن آغاز شده، ‌شامل طرح مالچ پاشی، نهال کاری، پخش سیلاب و اصلاح مراتع در سطح ۳۵۰ هزار هکتار با اعتبار ۱۷ هزار ۵۰۰ میلیارد ریال است که امیدواریم هر چه سریعتر به سرانجام برسد.

وی در پایان خواستار افزایش مجوز های استخدامی در استان خوزستان با توجه به افزایش میل مهاجرت شهروندان و نخبگان از استان به دلیل بدی آب و هوا شد و گفت: امیدواریم با عنایت خداوند و کمک هیات دولت زیر ساخت‌های خوزستان بهبود یابد و خوزستان سرزنده ٬ شاداب و باطراوت به حیات خود ادامه دهد و رودخانه‌های جاری که حیات آن‌ها به حیات خوزستان وصل و متصل است، همچنان مایه خیر و برکت برای مردم استان باشند و نگرانی مردم خوزستان از پروژه‌های انتقال آب رفع شده و همان گونه که رئیس جمهور دستور دادند که تنها انتقال آب برای شرب باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *