آبادان شهر ظرفیت‌های پنهان / ساحلی که تخریب شد

خورنا: نیمچه ساحل رودخانه بهمنشیر که به تازگی برای استفاده عموم شهروندان و مسافران قابل تردد شده بود توسط سازمان آب و برق تخریب و امروز کاملاً از بین رفته است.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان، «کار ما در عملیات شکست حصر آبادان، پشتیبانی رزمی بود، عملیات از ۲۵/۵/۷۹ آغاز و در تاریخ ۷/۹/۵۹ در طول مدت ۴۳ روز به اتمام رسید، محل عملیات از بندرامام آغاز و از طریق رود بهمنشیر تا بندر چوئبده بود، از غروب آفتاب شروع و تا روشن شدن هوا …»

مناسبت دارد، این متن مناسبت دارد با هفته دفاع مقدس و البته شکست حصر آبادان، شکستی که تا به امروز استقامت را برای شهر شهید پرور آبادان رقم زده و موجب تقویت پایه‌های تازه جان گرفته کشورمان شد.

شهری که به واسطه همین مقاومت امروز مزد خود را به خوبی گرفته و دستمزد آن محرومیت و کمبودهای بی‌شمار است، محرومیت در بخش‌های مختلف تفریحی و کمبود در ابعاد مختلف عمرانی ـ شهری…

و امروز من با خواندن این مطلب، یاد جان کندن ساحل بهمنشیر برای فراموش نشدن در خاطره‌ام مجسم شد.

جنوبی‌ترین نقطه خوزستان هفت درجه از مدار رأس‌السرطان بالاتر است، از این‌رو اقلیمی مشابه با مناطق استوایی دارد، استان خوزستان از زمان‌های قدیم به داشتن هوای گرم معروف بوده و آبادان نیز که شهری از شهرهای جنوبی خوزستان است، از این ویژگی مانند سایر شهرهای جنوبی استان برخوردار بوده‌ است.

در برخی کتاب‌ها از آن به‌عنوان شهری که فاقد زمستان است نام برده‌اند، حتی برخی منابع، آبادان را تنها دارای دو فصل تابستان و پائیز می‌دانند؛ واقعیت این است که آبادان به‌ دلیل قرارگرفتن در کنار اروندرود، رود بهمن‌شیر و رود کارون و به طور کلی در جوار خلیج فارس دارای تابستانی بسیار گرم و زمستانی معتدل و فرح‌بخش است چنان که لطافت هوای آن گردشگران زمستانی و نوروزی را به خود جذب می‌کند.

و اما این جذابیت توریستی و تفریحی نقطه کور و فراموش شده آبادان است، نقطه‌ای که سال‌هاست در دل مردم این مرز و بوم و حتی جاذبه‌های گردشگری آن نهفته و به جرأت می‌توان گفت مرده است.

از مکان‌های دیدنی و طبیعی آبادان می‌توان به ساحل بسیار زیبای رودخانه‌های اروند، بهمنشیر اشاره کرد که با شناختی هر چند اولیه می‌توان از مکان‌های بی‌بدیل آن جهت ماهیگیری و تفریح استفاده کرد.

این رودخانه که در سال جاری با همکاری شهرداری آبادان و سرمایه‌گذار بخش خصوصی میزان صدها مسافر و گردشگر نوروزی برای استفاده از شناورهای تفریحی بود مدتی پیش شاهد تخریب ساحل خود بود.

نیمچه ساحل رودخانه بهمنشیر که به تازگی برای استفاده عموم شهروندان و مسافران قابل تردد شده بود توسط سازمان آب و برق تخریب و امروز کاملاً از بین رفته است.

نیمچه ساحلی که توسط شهرداری ساخته و توسط سازمان آب و برق تخریب شد و امروز هیچ ارگانی پاسخگوی این هزینه و سرمایه بر باد رفته نیست!

خاک آبادان به دلیل آبرفت رودهای کارون و دجله که به هم پیوسته‌اند، رسوبی ریز بافت و برای کشاورزی بسیار بوده به وجود آمده ‌است، البته این خاک در زمان‌های دور بسیار شور و غیرقابل کشت بوده اما عبور از دو رودخانه پرآب و رسوب‌گذاری مدام آنها در طی قرون بسیار، باعث تغییر بافت خاک شده ‌است و امروز به برکت وجود این دو رودخانه آبادان، اروند و بهمنشیر مستعد کشت بسیاری از انواع نباتات است.

البته این موضوع تنها در مورد رودخانه‌ بهمنشیر در آبادان صدق نمی‌کند بلکه در اهواز هم وضع به همین منوال بوده و خاک بستر رودخانه کارون نیر دارای چنین خصوصیاتی است.

اما در مرکز استان با اختصاص اعتبارات ویژه و مدیریت صحیح و مطلوب، شمع کوبی و بسترسازی ساحل رودخانه انجام و ساحل‌سازی با دقت هر چه تمام اعمال شده است اما این شهر چون همیشه برای تأمین بودجه و ایجاد فضایی برای رفاه حال شهروندان باید دست به دامان مسئولان بشود همچنان رو به عقب‌گرد است.

البته در جلسه اخیری که با استاندار و مسئولان شهری برگزار شد ساحل سازی این رودخانه مطرح و در راستای رفع مشکل پیش آمده گفت‌وگوهایی رد و بدل شد که البته نتایج آن‌، چنان خوشایند و رضایت‌بخش نبود.

نتایجی که منتهی به شکایت از سازمان آب و برق ختم می‌شود…

به هر حال ظرفیت و استعدادهای بی‌نظیری در شهر ما نهفته و دست نخورده باقی مانده که با اندکی توجه و بیدار باش می‌توان آنها را تبدیل به فعل کرد.

این ظرفیت‌ها امروز در شهرهای دیگر (که نام نبریم بهتر است) در حال تقویت و به روز شدن است اما این شهر با وجود برخورداری از همه پیش زمینه‌های لازم و سه نماینده مردم در مجلس و ارتقای فرمانداری به فرمانداری ویژه، همچنان اندر خم یک کوچه است.

مریم خبازی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *