فاز سوم پالایشگاه آبادان دو هفته دیگر افتتاح می‌شود

خورنا: معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی گفت: فاز سوم پالایشگاه آبادان تا دو هفته دیگر با حضور مسئولان ارشد کشوری افتتاح می‌شود.

علیرضا ضیغمی در حاشیه نخستین یادواره ۲۳۹ شهید پالایشگاه آبادان در گفت‌وگو با خبرنگار  اقتصادی فارس در آبادان اظهار کرد: ما به شکل جدی به دنبال آن هستیم که فاز دوم پالایشگاه آبادان را راه اندازی کنیم.

 افزود: قرارداد این پروژه با یک شرکت ایرانی ـ خارجی بسته شده و امیدواریم با تأمین منابع مالی از داخل یا سایر منابع به زودی فاز دوم پالایشگاه آبادان را راه‌اندازی کنیم.

وی ادامه داد: با مجوز وزیر نفت و با یک برنامه‌ریزی زود هنگام طرح تفضیلی این پروژه با همان شرکت ایرانی‌ – خارجی اجرا می‌شود و در گام آخر به دنبال آن هستیم که این پروژه به صورت EPCF و تأمین منابع مالی از طریق فایناس، ساخت فاز دوم را به پایان برسانیم.

معاون وزیر نفت با اشاره به اعتبار این پروژه گفت: در نظر داریم با اعتباری معادل ۲/۷ میلیارد یورو فاز دوم  پالایشگاه نفت آبادان را با تکنولوژی روز و استانداردهای یورو ۵ افتتاح کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص زمان در نظر گرفته شده برای اتمام فاز دوم پالایشگاه آبادان بیان داشت: فاز دوم این پالایشگاه بنا بر پیش‌ بینی‌های کارشناسان چهار سال به طول می‌انجامد.

ضیغمی ادامه داد: البته تلاش می‌شود این پروژه با سرعت بیشتری پیشرفت کرده و در مدت زمان سه سال به پایان برسد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار بشکه نفت توسط پالایشگاه آبادان با توسط تجهیزات و تأسیسات جدید تولید می‌شود.

مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی کشور ادامه داد: درصدی دیگر از فرآوردهای نفتی پالایشگاه آبادان با تأسیسات قدیمی تولید می‌شود که با اجرای این پروژه تأسیسات قدیم به تکنولوژی روز دنیا تبدیل می‌شود.

*پالایشگاه آبادان بزرگترین پالایشگاه کشور است

وی با اشاره به تولیدات پالایشگاه آبادان گفت: در حال حاضر این پالایشگاه در حدود ۴۲۰ هزار بشکه نفت را تبدیل به انواع فرآوردهای نفتی می‌کند.

ضیغمی افزود: پالایشگاه آبادان بیش از ۳۰ درصد فرآوردهای نفتی کشور را تولید می‌کند که با تولید ۴۲۰ هزار بشکه همچنان به عنوان بزرگترین پالایشگاه کشور شناخته می‌شود.

*فاز سوم پالایشگاه آبادان دو هفته دیگر افتتاح می‌شود

وی با اشاره به فاز سوم پالایشگاه آبادان عنوان کرد: مرحله نخست از فاز سوم پالایشگاه آبادان با حضور رئیس جمهور افتتاح شد که مرحله پایانی این فاز تا حدود دو هفته دیگر راه اندازی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر فاز سوم این پالایشگاه به صورت آزمایشی راه اندازی شده که امیدوار هستیم در دو هفته آینده شاهد راه اندازی کلی آن باشیم.

*تقدیم ۴۳۸ شهید شرکت ملی پالایش نفت به ایران اسلامی

معاون وزیر نفت در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به ۴۳۸ شهید شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردهای نفتی به ایران اسلامی گفت: این شرکت با تقدیم ۴۳۸ شهید مجاهدت و ایثار خود را در این راه نشان داده است.

وی افزود: دشمنان این مرز و بوم در نظر داشتند با انواع دسیسه‌ها پالایشگاه آبادان را سرنگون کنند به طوری که دیگر نتواند سربلند کند اما ایثار و مجاهدت رزمندگان و شهدای شرکت پالایش خصوصا ۲۳۹ شهید پالایشگاه آبادان این امر را محقق نکرد.

معاون وزیر نفت تصریح کرد: شش ماه بعد از قطعنامه و با حضور رهبر معظم انقلاب که آن زمان در سمت ریاست جمهوری کشور بودند فاز نخست پالایشگاه آبادان افتتاح شد.

ضیغمی افزود:امیدوارم به زودی و با حضور یک مهمان ویژه در شهرستان آبادان فاز سوم پالایشگاه را افتتاح کرده و دین خود را به شهدای این عرصه ادا کنیم.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *