نخستین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری صنایع پایین دستی آلومینیوم در اهواز برگزار شد

خورنا : احمدرضارستمی: نخستین همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری صنایع پایین دستی آلومینیوم با حضور سرمایه گذارانی از کشورهای مالزی، آلمان ، چین ، کره جنوبی ، سنگاپور و ایتالیا در محل سالن جلسات سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

 

در ابتدا مهندس سید نوراله حسن زاده رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان ضمن برشمردن پتانسیل ها و ظرفیت های استان خوزستان اظهار کرد: حدود ٢٠ میلیارد دلار بعد از انقلاب اسلامی در بخش صنعت سرمایه گذاری شده که حدود ۵٠ درصد آن در بخش صنایع پتروشیمی بوده است که در این خصوص در سال جاری حدود ١٨ میلیون تن محصولات پتروشیمی تولید شده است.

 

مهندس حسن زاده با بیان این که استان خوزستان دومین تولید کننده فولاد خام در کشور است تصریح کرد: هم اکنون چندین طرح بزرگ و متوسط فولادی در حال اجرا داریم که عمدتاً با مشارکت شرکت دانیلی ایتالیا می باشند.

 

وی خاطر نشان کرد : کارخانه فولاد شادگان یکی از پروژه های بزرگ فولادی در استان خوزستان می باشد که با تولید یک میلیون تن در سال اسفند ماه سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

 

حسن زاده با بیان این که استان خوزستان تنها استان تولیدکننده محصول شکر از نیشکر در کشور است عنوان کرد: در استان خوزستان ٩ شرکت کشت و صنعت نیشکر وجود دارد که با ظرفیت اسمی ٩٠٠ هزار تن شکر و تولید سالانه ٧٠٠ هزار تن شکر فعالیت می کنند.

 

وی تولید mdf و الکل و صنایع پایین دستی نیشکر را اولویت های سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت : بیش از ٧٠ درصد تولید نفت کشور در استان خوزستان وجود دارد و حدود ٢۵٠ واحد تولیدی قطعات و تجهیزات در استان خوزستان شکل گرفته است و علاوه بر آن استان خوزستان از نظر کشاورزی نیز دارای پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری می باشد و با توجه به طرح ۵۵٠ هزار هکتاری مقام معظم رهبری مقرر شد حدود ۶٠ هزار هکتار از اراضی ، به کشت چغندر قند اختصاص یابد و همچنین ٣ طرح بزرگ ده هزار تنی تولید شکر از چغندر آماده ارایه به سرمایه گذاران است.

 

وی با اشاره به طرح های آماده سرمایه گذاری در استان خوزستان تصریح کرد: تولید پترولییوم کک با ظرفیت ٧٠٠ هزار تن در سال و کارخانه فرومنگنز در شهرستان شادگان در کنار فولاد شادگان، طرح بزرگ تولید پروپیلن از گازهای طبیعی و طرح های مربوط به صنایع تکمیلی آلومینیوم جزو اولویت های سرمایه گذاری در استان خوزستان است.

 

سید نوراله حسن زاده با اشاره به تولید و ظرفیت سازی ٢۶ میلیون تن صنایع پتروشیمی افزود: با موافقت استاندار و وزیر نفت مقرر گردید شهرک تخصصی با مساحت ٢۵٠٠ تا ٣٠٠٠ هکتار در شرق استان احداث شود که پیش بینی می شود بیش از ٣٠٠ طرح بزرگ و کوچک و همچنین صنایع تکمیلی در این شهرک مستقر گردد.

 

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان خوزستان در پایان سخنان خود ضمن اعلام آمادگی از همکاری مشترک با دیگر کشورها به منظور سرمایه گذاری اقتصادی در استان خوزستان افزود: امیدواریم بتوانیم همکاری مشترکی به منظور اجرای طرح های اقتصادی در بخش های صنعت و کشاورزی با کشورهای میهمان داشته باشیم.

 

دکتر سید علی بحرینی مقدم سرپرست معاونت هماهنگی اموراقتصادی و بین الملل استانداری خوزستان نیز در این همایش ضمن بر شمردن مزایای سرمایه گذاری در استان خوزستان افزود: استان خوزستان از نظر تولید ناخالص داخلی رتبه دوم را در کشور داراست که این استان از نظر زیرساخت ها و موقعیت ویژه جغرافیایی در تعامل با منطقه و جهان و ارتباط با آب های آزاد و مرز مشترک زمینی با عراق موقیت استراتژیکی خوزستان را جذابتر می کند.

 

وی ادامه داد: استان خوزستان با دارا بودن ۴۶ درصد میادین نفتی به عنوان مرکز اصلی استخراج نفت به شمار می رود و همچنین این استان با تولید ١٨ میلیون تن مواد پتروشیمی و وجود شهرک های تولید محصولات فولادی در اقتصاد کشور نقش بسزایی داراست همچنین در زمینه کشاورزی نیز با تولید بیش از ١۵ میلیون تن محصولات کشاورزی در سال رتبه اول را در کشور به خود اختصاص داده است.

 

وی در ادامه به ظرفیت های گردشگری استان اشاره نمود و اظهار کرد: امیدواریم با استفاده بهینه از این مواهب و تمامی پتانسیل های موجود ، موجبات رونق اقتصادی استان وبه تبع کشور فراهم گردد.

 

در ادامه این همایش آیت الله موسوی جزایری نماینده محترم ولی فقیه در استان بیان داشت : امیدواریم با توجه به پتانسیل های موجود در استان و همکاری مشترک با دیگر کشورها سبب ارتقاء پیشرفت ایران اسلامی و دیگر کشورها شویم.

 

آیت الله موسوی جزایری ضمن ابراز خرسندی و اعلام آمادگی نسبت به همکاری مشترک میان کشورهای سرمایه گذار تصریح کرد: همکاری مشترک اقتصادی میان کشور ایران و دیگر کشورهای میهمان و سرمایه گذار جدی است و کلیه مسئولین و سران کشور نیز در این قضیه مصمم هستند. یکی از مسائلی که در سرمایه گذاری اهمیت ویژه ای دارد بحث امنیت است که در این خصوص هم امنیت شغلی و هم امنیت سرمایه گذاری لازمه این امر است و خوشبختانه کشور ایران نسبت به کشورهای همجوار از سطح امنیت بالایی برخوردار است .

 

آیت الله موسوی جزایری با اشاره به پتانسیل ها و ظرفیت های استان افزود: استان خوزستان دارای پتانسیل های سرمایه گذاری خوبی در زمینه نفت و گاز و صنایع زیردستی آن ، پتروشیمی ، کشاورزی ، دامداری و پرورش آبزیان میباشد و آمادگی کامل برای همکاری و مشارکت برای سرمایه گذاری در این بخش ها را دارد.

 

ایشان وجود بنادر و خطوط حمل و نقل دریایی را یکی دیگر از مزایای استان خوزستان به منظور جذب سرمایه گذاری عنوان کرد و گفت : پایبندی به تعهدات و رعایت اخلاق اسلامی در سرمایه گذاری و همچنین رعایت حقوق متساوی برای سرمایه گذاران از مسائلی است که می بایست به آن توجه شود.

 

گفتنی است در پایان این همایش که با حضور جمعی از مسئولین استان و سرمایه گذاران خارجی برگزار شد ٨ توافقنامه همکاری در زمینه تجهیزات نفتی ، گاز ، آلومینیوم و صنایع جانبی آن در استان خوزستان با کشورهای چین ، سنگاپور ، ایتالیا و کره منعقد شد.

 

لازم به ذکر است در همین راستا جلسه ای اختصاصی با حضور استاندار خوزستان ، رییس سازمان صنعت معدن و تجارت خوزستان و نماینده شرکت دانیلی کشور ایتالیا و دیگر سرمایه گذاران برگزار شد که که در این جلسه این شرکت ایتالیایی از انجام سرمایه گذاری در این استان استقبال نمود همچنین مقرر گردید این شرکت انجام فاینانس طرح فولاد اکسین به منظور تولید اسلب عریض متناسب با آخرین تکنولوژی روز در جوار کارخانه فولاد را نیز انجام دهد .