گفت وگو با رئیس اداره هواشناسی ماهشهر در خصوص خدمات اداره هواشناسی

خورنا: از آنجا که اکثر مردم آشنایی کاملی با کار هواشناسی ندارند و تنها هواشناسی را بعنوان پیش بینی وضع هوا می شناسند، لازم دانستیم طی گفت وگویی با علیرضا رشنو، رئیس اداره هواشناسی ماهشهر در اینباره توضیحاتی ارائه دهیم.

علیرضا رشنو در گفت و گو با خبرنگار خورنا در رابطه با قسمت های تشکیل دهنده امور هواشناسی بیان داشت: هواشناسی از دو قسمت تشکیل شده است: قسمت برداشت اطلاعات جوی با نام دیده بانی که در اکثر شهرستانها به عنوان اداره یا ایستگاه هواشناسی وجود دارد و قسمت پیش بینی که در مراکز استانها مستقر است و با استفاده از اطلاعات جوی برداشت شده از شهرستانهای ایران، ایستگاههای مهم مسیر حرکت توده ی هوا در کشورهای دیگر و تصاویر رادار و ماهواره به پیش بینی وضع هوا اقدام می کند.

رئیس اداره هواشناسی ماهشهر خاطرنشان کرد: فاکتورها یا اطلاعاتی که از جو (سطح زمین) برداشت می شوند عبارتنست از: دما، رطوبت، فشار هوا، سمت و سرعت باد، تبخیر، میزان بارندگی، دمای حداقل زمین (۵ سانتی متری از سطح زمین)، دمای لایه های مختلف خاک، ساعت آفتاب، میزان تشعشع، نوع و ارتفاع ابر، نوع پدیده های رخ داده مثل گرد و خاک، مه، انواع بارش و دید افقی زمین که در بیش بینی هوا نقش بسزایی دارند.

وی افزود: ایستگاههای هواشناسی نیز مختلف بوده و به دو دسته تقسیم می شود:

الف: ایستگاههای سینوپتیک: ایستگاه خودکار ( در مناطقی که رفت و آمد مشکل است مثل کوهستان، دریا و… نصب شده و به وسیله امواج رادیویی با مرکز در تماس است. امروزه ایستگاه خودکار در اکثر ایستگاههای هواشناسی برای تکمیل دیگر ادوات هواشناسی وجود دارد)

  1. ایستگاه سینوپتیک یا همدیدی ( این ایستگاه که برداشت اطلاعات در آن در تمام جهان همزمان صورت می گیرد خود داردی انواعی است شامل: ایستگاه سینوپتیک خشکی، سینوپتیک دریایی و اقیانوس)
  2. ایستگاههای جو بالا ( که اطلاعات جوی لایه های میانی جو تا حدود سی کیلومتر بوسیله دستگاهی به نام رادیو سوند که به بالنی پر از هیدروژن نصب می شود اندازی گیری می گردد )

ب ) ایستگاههای کلیماتولوژی

  1. ایستگاههای اقلیم شناسی ( بعد از سی تا چهل سال برداشت اطلاعات جوی اقلیم منطقه مشخص می شود )
  2. ایستگاههای کشاورزی ( برای بهره بردای اطلاعات هواشناسی در کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد )
  3. ایستگاههای باران سنجی ( جهت پوشش بارندگی در منطقه مورد استفاده قرار می گیرد )

رشنو در خصوص چگونگی و کمیت خدمات هواشناسی به خبرنگار ما گفت: هواشناسی طیف خدماتی گسترده و متفاوتی به سازمانها و ارگانهای مختلف ارائه می دهد که این خدمات برای ادامه کار سازمانها و اداراتی که آنها را دریافت می کنند بسیار حیاتی و حساس می باشند.

وی ادامه داد: هواشناسی با ارسال ساعت به ساعت فاکتورهای جوی تحت استاندارد هواپیمایی جهانی به برج مراقبت فرودگاه سلامت پروازها را تضمین می کند که به آن هواشناسی فرودگاهی میگویند.

رئیس اداره هواشناسی ماهشهر ادامه داد: هواشناسی ضمن برداشت اطلاعات دریایی با تولید پیش بینی دریایی این اطلاعات را در اختیار ترانزیت دریایی، شیلات  و ماهی گیران قرار می دهد که به آن هواشناسی دریایی میگویند.

رشنو افزود: اطلاعات هواشناسی در اختیار جهاد کشاورزی قرار می گیرد ضمن اینک روی گونه های مختلف کشت کشاورزان شامل ذرت، گندم، نخل و… نیز به صورت مستقل توسط کارشناسان هواشناسی تحقیق می شود که به آن هواشناسی کشاورزی میگویند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آمار بلند مدت هواشناسی جهت مکان یابی، نصب دستگاههای خاص، کالیبره کردن دستگاههای صنعتی، ساخت انبار و… در اختیار صنعت قرار می گیرد که با استفاده از آمار هواشناسی انجام می پذیرد.

رشنو در خصوص دیگر استفاده های علم هواشناسی به طور خلاصه بیان داشت: آمار هواشناسی برای جبران خسارت حوادث طبیعی در اختیار شرکتهای بیمه گذار قرار می گیرد. پیش بینی جاده ای هواشناسی برای دوری از حوادث جاده ای و سلامت سفرهای زمینی استفاده می شود. پیش بینی توفان، سیل و امثال آن برای پیش گیری و آمادگی در اختیار ستاد حوادث غیر مترقبه قرار می گیرد.با استفاده از آمار بلند مدت هواشناسی اقلیم مناطق و شهرستانها مشخص می شود.

وی همچنین اضافه کرد: پیش بینی فصلی بارش برای کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد. پیش بینی عمومی برای استفاده مردم و ادارات صادر می شود. آمار هواشناسی برای تحقیق در اختیار محقیقن و دانشگاهیان قرار می گیرد. برای طراحی سازه های بزرگ مثل سد، پل، آسمان خراش و… از اطلاعات هواشناسی استفاده می شود.

رئیس اداره هواشناسی ماهشهر در پایان گفت: اینها تنها قسمتی از خدمات گسترده هواشناسی است که در قسمتهای مختلف کشاورزی، صنعت، هواپیمایی، ترانزیت دریایی، ترانزیت جاده ای، ترانزیت ریلی و… در جهان کاربرد دارد.