قالیباف: ظاهر امروز مردم باطن مسئولان است

خورنا: محمدباقر قالیباف شهردار تهران که شب گذشته به مناسبت هفته دفاع مقدس مهمان برنامه «دیروز، امروز، فردا» بود، درخصوص دفاع هشت ساله رزمندگان از کشور و انقلاب، شرایط پس از جتگ، مشکلات اقتصادی امروز و فضای مدیریتی حاکم بر جامعه سخنانی مطرح کرد.

شهردار تهران با شرح مشکلات امروز جامعه در حوزه اقتصاد تاکید کرد: ما به چه می­گوییم دزدی؟ یک نوع دزدی، دزدی ۳ هزار میلیارد تومانی است که واقعا جای تاسف دارد و توقع مردم برخورد در این زمینه است. ولی به نظرم دزدی دیگری هم وجود دارد که بدتر از نوع اول است.

به گزارش مهر، وی در توضیح این نوع از دزدی گفت: دزدی دوم این است که بنده که بیت ­المال را در دست دارم شخصی برای آن تصمیم بگیرم. نه اینکه برای خودم خرج کنم، نه، بلکه شخصا و برخلاف ضوابط برایش تصمیم بگیرم و آن را خرج کنم.ما نباید بر خرد جمعی، قانون و حرمت انسان­ها پا بگذاریم و از آنها بگذریم. قانون ولو غلط را همه باید اجرا کنند. اما متاسفانه امروز ما در این زمینه دچار مشکل هستیم.

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من مطمئنم که ما فرصت­هایی امروز داریم که در دهه اول انقلاب نداشتیم. حتی امروز تحریم هم برای ما یک فرصت است. اگر تحریم را با عقلانیت توام با معنویت و روحیه جهادی پیش ببریم بزرگترین فرصت برای ماست.

وی افزود: یکی از ویژگی­های دفاع مقدس استفاده از منطق و عقل بود و در طول ۸ سال جنگ همه کارها با برنامه­ریزی انجام می­شد. برای مثال برای عملیات والفجر ۸، یک سال برنامه­ریزی شد. امروز برای وضعیت اقتصادی کشور هم با همین عقل و منطق باید برنامه­ریزی شود.

شهردار تهران با اشاره به تهدیدهای دهه اول انقلاب گفت: در دهه اول انقلاب همه دنیا علیه ما فعالیت می ­کردند و جمهوری اسلامی ایران را قبول نداشتند. آنها احساس می­کردند این حکومت مستقر نیست و امکان شکستن آن وجود دارد. این بزرگترین تهدید ما در آن زمان بود. امروز ۵-۶ کشور دنیا با ما وارد مذاکره می­شوند چون نه­ تنها ما را قبول دارند بلکه می­دانند که ما موثر هستیم نه تنها در منطقه بلکه در دنیا. اگر نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم این مشکل ماست.

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز روش­های مبارزه پیچیده ­تر شده است، افزود: در دهه اول انقلاب دشمن احساسش این بود که با منافقان و گروهک­ها و جنگ می­تواند نسخه انقلاب را بپیچد اما دید با کارهای سخت ­افزاری نمی ­شود انقلاب را نابود کرد. در دهه هفتاد بیشترین هجمه بر فرهنگ بود اما امروز بیشترین هجمه همان­طور که رهبر معظم انقلاب حکیمانه تشخیص داده ­اند اقتصاد است که نام­گذاری سال­های گذشته با موضوعات اقتصادی نشان از همین موضوع دارد.

وی اظهار داشت: البته امروز دشمن در دو جبهه در حال فعالیت است؛ یکی اقتصاد و دیگری فرهنگ که البته هجمه بر موضوع اقتصادی است و به نظر من ظرفیت اقتصادی کشور مناسب است و فرصت­های زیادی وجود دارد.

قالیباف در پاسخ به این پرسش که چه راهکارهایی برای تشخیص مسیر در فضاهای غبارآلود وجود دارد، گفت: باید بگویم اگر دنبال بصیرت هستیم، آنچه ما را به تشخیص درست می­ رساند از روحیه جهادی بیرون می ­آید و روحیه جهادی نیز از عمل افراد نشئت می­گیرد نه از گفتار آنها.

وی تاکید کرد: بدانید تا دشمنان ما هستند و تا ما در راه سنت­های الهی هستیم توطئه ­ها وجود دارد. تا در مسیر انقلابیم معارضان جدی داریم و تنها با روحیه جهادی بصیرت پیدا می­کنیم.

وی افزود: البته در برخورد با توطئه نیز باید از راه درست برویم و در این زمینه نیز هدف وسیله را توجیه نمی ­کند. باید در برابر توطئه با بصیرت، لحظه ­شناس و دقیق عمل کنیم و نگاه غنیمت­ گونه نداشته باشیم. متاسفانه ما همیشه دچار افراط و تفریط می­شویم و فکر می­کنیم فقط خودمان درست می­گویم.

عمار بودن را به رخ هم نکشیم

شهردار تهران در پاسخ به این سوال که در حوادث سال ۸۸ به خودش چه نمره­ای می­دهد، گفت: کسی نباید به خودش نمره بدهد!

وی افزود: معتقدم نباید کسی رفتارش به رخ دیگران بکشد که من در حوادث سال ۸۸ عمارگونه رفتار کردم! متاسفانه این به رخ کشیدن امروز خیلی زیاد شده است.

قالیباف با اشاره به موضع­گیری در برابر حوادث سال ۸۸ گفت: خود من جزو کسانی بودم که اولین صحبتم را در شب دوم یا سوم بعد از انتخابات انجام دادم و الان که مرور می­کنم می­بینم دقیق­ترین حرف­ها را هم همان زمان زدم اما ما از شهید بهشتی یاد گرفته­ایم که مودب باشیم و به کسی توهین نکنیم.

وی افزود: در مورد حوادث آن سال حادثه تلخ زمانی رخ داد که با وجود حضور رهبر انقلاب در نماز جمعه و صحبت­های ایشان که تکلیف را کاملا روشن کرد برخی باز هم عناد ورزیدند و راهشان را ادامه دادند.

وی اضافه کرد: اگر کسی خسارتی به انقلاب وارد کرد، اگر این خسارتش ندانم­ کاری بوده، بخشش در فرهنگ اسلامی وجود دارد و می­توان او را بخشید اما کسی که آگاهانه به انقلاب خیانت کند انقلاب و مردم و نظام نمی ­توانند از او بگذرند. توبه یعنی اقرار به اشتباه و کسی که توبه می­کند می­تواند مورد بخشش قرار گیرد اما وقتی کسی عناد دارد تکلیفش روشن است. البته در این زمینه هم باز هم هدف وسیله را توجیه نمی­کند و باید با منطق رفتار شود ولی ذره­ای نباید در برابر کسی که عناد دارد کوتاه آمد که کوتاه آمدن خیانت به انقلاب است.

قالیباف همچنین در پاسخ به این سئوال که چه آفت­ هایی ارزش­های دفاع مقدس را تهدید می­کند، گفت: من صریحا به چیزی که می­گویم باور دارم و امیدوارم برداشت سیاسی نشود گرچه متاسفانه در فضای سیاسی امروز برداشت­های سیاسی وجود دارد. بعد از جنگ وظیفه قرارگاه سازندگی برای مدتی بر عهده من بود. من در تماس­هایی که با دولت وقت داشتم پیشنهاد می­دادم که اگرچه باید کشور پیشرفت کند و مردم باید در رفاه باشند ولی این رفاه باید باعث رشد و تعالی شود.

وی اضافه کرد: وقتی جنگ شروع شد، ما ۲۰۰-۳۰۰ نفر از خراسان بودیم که ستاد خراسان را درست کردیم و بعد کم ­کم گردان و لشکری درست شد و تیپ امام رضا و تیپ امام صادق به وجود آمد و همین بچه ­ها بودند که در نهایت در عملیات حصر آبادان موفق شدند. وقتی ما رفتیم هم ساختار درست شد و هم مردم آمدند و یگان­ها شکل گرفت و فرهنگ هم شکل گرفت و پیروزی پیش آمد. الان می­خواهیم سد کرخه را بسازیم با همان کار پیمانکاری قبل انقلاب که با فرهنگ ما هماهنگ نبوده است، این درست نیست.

وی تاکید کرد: در زمان سازندگی چنین فرهنگی نبود و ساختمان­ها و سازمان­ها و شرکت­ها را فقط ساختیم بدون اینکه به فرهنگشان توجه کنیم. صرفا به کار ساخت پرداختیم و به گفتمان که ساخت در آن صورت می­گیرد توجه نکردیم. تنها وجه و ممیزه فرهنگ انقلابی با فرهنگ دیگر همین توجه به گفتمان است.

شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وجه ممیزه انقلاب ما با دیگر انقلاب­ها در چیست؟ کارهای عمرانی مثل ساخت سد، پل، بزرگراه، فضای سبز خوب است اما اگر در همین جا باقی بمانیم چه فرقی داریم با کشوری که در آن نظام اسلامی وجود ندارد و فرهنگش لیبرالی است. مهمترین وجه ممیزه هر اقدام باید در تاثیرش در روح و روان باشد. اگر با این کارها بتوانیم در فرهنگ تاثیر بگذاریم در مسیر انقلاب و امام هستیم.

وی افزود: در جبهه این باور بود که هرگز از نردبان تهمت، ریا، دروغ و آبروبری از برادر مسلمان به بام سعادت نخواهیم رسید اما در فضای امروز این نگاه کم است. علت این امر هم همان منیت­هاست. در جبهه رزمندگان اصلا خودشان را نمی­دیدند. در عملیات والفجر صبح زود که هنوز هوا تاریک بود در معبری حرکت می­کردیم که وسط میدان مین بود. بوی سوختگی شدیدی به مشاممان رسید. رزمنده­ای را دیدیم که بر زمین افتاده بود و به شدت مجروح شده بود. این رزمنده به جای اینکه به ما بگوید: «برادر من را به عقب برگردانید.» به ما گفت: «برادر معبر همین است، راهتان را ادامه بدهید، بقیه مسیر میدان مین است.»

قالیباف ادامه داد: این رزمنده می­توانست درخواست کمک کند اما اصلا خودش را نمی­دید. اگر امروز ریاکاری می­بینیم اگر برویم و باطن موضوع را ببینیم متوجه می­شویم دلیلش این است که اول می­خواهیم سهم خودمان را برداریم. اگر فضای امروزمان را بخواهم در یک جمله به تصویر بکشم؛ این است که ظاهر مردم باطن ما مسئولین است.

شهردار تهران در پاسخ به این انتقاد که شهرداری درباره اقدامات خود تبلیغات گسترده­ای انجام می­ دهد، گفت: من تبلیغ کردن را کار بدی نمی­دانم. حضرت امام(ره) و رهبری تاکید دارند که اگر کاری انجام می­شود آن را انعکاس دهیم. اما طبیعتا اضافه­تر و کمتر گفتن درباره یک کار شرط عقل و انصاف نیست و نه من هر کس که این کار را انجام دهد خلاف کرده است.

وی افزود: شهرداری هم نیازمند تبلیغات نیست زیرا شهرداری در زندگی مردم دخیل است. من منکر نیستم شاید اشتباهاتی هم در این زمینه صورت گرفته اما خدا را شاهد می­­گیرم در هیچ جلسه ­ای نیست که به دوستان نگویم که به دو نکته توجه داشته باشند. نکته اول این است که آبروی کسی را نبرند حتی اگر مطمئن هستند حرفشان راست است و دوم اینکه در کارهایشان صداقت داشته باشند.

شیوه مدیریت باید «بیا» باشد نه «برو!»

قالیباف با اشاره به ویژگی­های رزمنده­ های ۸ سال دفاع مقدس گفت: من در کلاس­های مدیریتم از شیوه مدیریتی «بیا-برو» برای دانشجویان صحبت می­کنم. ببینید در دوران دفاع مقدس فرمانده به گردانش نمی­گفت:«برو!». محال بود صبح هنوز هوا روشن نشده فرماندهی پشت خاکریز کنار رزمنده­ ها نباشد. وقتی عملیاتی شروع می­شد فرمانده خودش جلو می­رفت و به بقیه می گفت:«بیا!» هیچ وقت فرمانده عقب نم ی­ایستاد و به رزمندگان نمی­گفت:«برو!»

شهردار تهران ادامه داد: نباید اینطور باشد که رفتگر ببیند که من شهردار ساعت ۹ صبح از خانه بیرون می­روم و ساعت ۴ بعدازظهر به خانه برمی­گردم بعد برای همکارانم سخنرانی می­کنم درباره زود آمدن. باید صادق باشیم، ریاکار نباشیم و فقط خودمان را نبینیم.

با حرف نمی­توان ارزش­های دفاع مقدس را منتقل کرد

قالیباف در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سوال که آیا توانسته­ ایم ارزش­های دفاع مقدس را به­ خوبی به نسل جوان منتقل کنیم، گفت: ما متاسفانه نتوانسته­ ایم ارزش­های دفاع مقدس را به­ خوبی به نسل جوان منتقل کنیم چون می­ خواهیم با حرف این ارزش­ها را منتقل کنیم. در گفتمان اسلامی و فرهنگ عاشورا حرف خوب ارزش نیست بلکه کار و رفتار خوب است که ارزش است.

وی افزود: ما امروز باید فضای حاکم بر جامعه را درست کنیم که متاسفانه این فضا درست نیست. سردار سلیمانی می ­گفت جبهه یک قطعه از بهشت است که به نظر من این اغراق نیست. در زمان جنگ در فرصت­های کوتاهی که پیش می­ آمد و به عقب برمی­ گشتیم، به خانواده­ های رزمنده­ ها سر می­ زدیم. برخی از پدران رزمنده­ها به ما می­ گفتند که فرزند ما وقتی رفت جبهه یک شخصیتی بود اما وقتی از جبهه برگشت شخصیتش کاملا تغییر کرده است؛ کسی که به سختی برای نماز صبح بیدار می­ شد الان نمازش را اول وقت می­خواند.

شهردار تهران ادامه داد: فضای جبهه فضای سالمی بود که در آن رشد اتفاق می­افتاد. همه هم برای درست کردن فضای امروز مسئول هستیم. وظیفه من هم چون رزمنده بوده­ام حتما بیشتر است و حتما وظیفه من با شهرداری که جبهه نبوده است فرق دارد و بیشتر است.

برای رزمندگان منیتی در کار نبود

قالیباف با اشاره به ویژگی­های دوران دفاع مقدس گفت: همیشه گفته­ ام که ما نباید دوران مقدس را به ­گونه­ای توصیف کنیم و به تصویر بکشیم که دست­ نیافتنی به نظر برسد. گاهی برخی از هنرمندان از روی لطف و توجه به امر دفاع مقدس جبهه را طوری نشان می­ دهند که دست­ نیافتنی است. این به نظر بنده خوب نیست.

وی افزود: اما بر این باورم که دلیل شرایط معنوی جبهه این بود که رزمندگان به تنها چیزی که فکر نمی ­کردند خودشان بود. مهمترین چالش امروز ما این است که فقط به خودمان توجه می­کنیم اما برای رزمنده­ ها اصلا چنین چیزی مطرح نبود.

او تاکید کرد: ما گاهی در جبهه نمی­ دانستیم چند شنبه است؟! ذهن­ها، کارها، نگاه­ها و رفتارها دنبال چیز دیگری بود و اینها شعار نبود. من نمی ­دانم مادر شهید مهاجر صدای من را می­ شنود یا نه اما مادر شهید مهاجر ۲ پسر داشت که بدون پدر آنها را بزرگ کرده بود، هر دو به جبهه رفتند، هر دو شهید شدند و هنوز هم پیکر آنها برنگشته است. شهید مهاجر آخرین بار که برای عملیات خیبر به جبهه آمد و شهید شد فقط ۴۸ ساعت از عقدش می­ گذشت.

شهردار تهران در پاسخ به این سوال مجری که از نظر برخی امتیازهایی که به خانواده شهدا تعلق می­ گیرد درست نیست، گفت: زدن این حرف بی ­انصافی است. ما هرچه به خانواده شهدا از نظر مالی کمک کنیم وظیفه ­مان را انجام داده­ایم. این حرف در گفتمان انقلاب غلط است. امروز شما که کارمند صداوسیما هستید، حقوقی که به ­خاطر شب­کاری دریافت می­کنید با کسی که روز کار می­کند متفاوت است و امتیازتان هم فرق می­کند. حالا شما عزیزی که می ­توانسته کار و تحصیل کند از همه آنها چشم ­پوشی کرده و رفته است جبهه را در نظر بگیرید. این نگاه غلط است و جای تاسف است که بگویم ما حداقل­ ها را هم به خیلی از رزمنده ­ها نداده ­ایم. من جانبازهایی را سراغ دارم که دارویشان را به آنها نداده ­ایم. مظلومیت بیشتر از این؟!

باغ­ موزه دفاع مقدس هرگز تکراری نمی­شود

شهردار تهران درباره ساخت باغ ­موزه دفاع مقدس گفت: بحث باغ ­موزه دفاع مقدس دغدغه­ ای ۲۳-۲۴ ساله است که از بعد از اتمام جنگ وجود داشت که ما نیازمند موزه­ای برای دفاع مقدس هستیم و از همان زمانی که من توفیق خدمت به­ عنوان شهردار تهران را پیدا کردم یکی از بحث­هایی که پیگیرش بودیم همین باغ­ موزه دفاع مقدس بود. به نظر من اهمیت دفاع مقدس اگر از پیروزی انقلاب بیشتر نباشد کمتر نیست و ما باید این فرهنگ ارزشی را دنبال کنیم.

وی ادامه داد: برای باغ­ موزه تپه­ های عباس ­آباد که با تدبیر رهبری که فرمودند باید مجموعه فرهنگی، مذهبی و تفریحی باشد، یکی از بهترین مکان­ها بود و طی ۴ سال با تلاش شبانه­ روزی مجموعه مدیریت شهری باغ ­موزه دفاع مقدس ایجاد شد و ایجاد این باغ ­موزه دغدغه نه تنها من بلکه دغدغه همه بچه­ های جنگ است.

وی تاکید کرد: من موزه­ های متعددی با موضوع جنگ در کشورهای مختلف دیده ­ام. در این موزه ما سراغ موضوعات کالبدی نرفتیم و به جوهره دفاع مقدس و باطن و فرهنگ دفاع مقدس پرداختیم. به همین دلیل موزه تکراری نمی­ شود و طوری طراحی شده است که اگر هر سال، هر ماه، هر هفته و حتی هر روز به آن بروید محتوای قابل بازدید دارد.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: موزه حدود یک سال است که بازدید عمومی داشته است در طول این یک سال مخصوصا جوانان و نوجوانان دانشجو و دانش ­آموزی که به موزه می­ آمدند بسیار تحت­ تاثیر قرار می­ گرفتند. به نظر من همه تالارهای آن قابل دیدن است و تاثیرگذار است مخصوصا تالار خرمشهر و تالار شهدا از بخش­های زیبای موزه است.

در خانواده­ام ریا جایی ندارد

شهردار تهران همچنین در پاسخ به سئوالی که چقدر از وقت خود را با خانواده می­ گذراند، بیان داشت:« بیشتر وقت من برای کار می­ گذرد. خانواده ­ام به من می­گویند زندگی اولم کارم است. از صبح تا شب بیرون هستم و در چند سال گذشته یادم نمی­ آید نهار را در منزل بوده باشم و خیلی از شب­ها هم خانه نرفته­ ام اما سعی می­ کنم از همان وقت محدود که در خانه هستم موثر استفاده کنم و با خانواده باشم و البته حتما در طول روز با همه مشغله کاری با خانواده تماس می­گیرم و احوالشان را می­ پرسم.

وی تاکید کرد: مهمتر از همه اینها این است که سعی می­ کنم در رفتار با فرزندان دو نکته را رعایت کنم. اول اینکه دختر و پسرم احساس ریا در من نکند. احساس نکند پدرش وقتی نمازش را در خانه می­ خواند ۵ دقیقه این نماز طول می­کشد ولی وقتی پدرش در مراسمی رسمی است ۱۵ دقیقه نمازش طول می­کشد. اگر این اتفاق بیافتد تاثیر بسیار منفی بر فرزند دارد. نکته دوم رزق حلال است. ما اگر در فرزندانمان نارسایی هست باید به خودمان نگاه کنیم. آنقدر که پدر و مادر در تربیت فرزند نقش دارند جامعه ندارد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *