۱۵ سال آینده در هر خانواده یک بیمار ام.اس خواهیم داشت

خورنا: مدیرعامل آسایشگاه کهریزک گفت: در ۱۵ سال آینده در هر خانواده ایرانی یک بیمار ام.اس خواهیم داشت ضمن اینکه در حال حاضر متولی خاصی برای بیماران ام.اس وجود ندارد.
محمدرضا صوفی‌نژاد در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران با اشاره به مشکلات سالمندان در بخش‌های مختلف اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک به ۵ میلیون و ۵۰۰ سالمند در کشور وجود دارند که نیازمند به حمایت‌های درمانی هستند.

وی تصریح کرد: با اشاره به آمار جوانان در سال‌‌های اخیر باید منتظر افزایش سن سالمندی در ۱۰ سال آینده باشیم چرا که در آینده‌ای نزدیک بیشترین جمعیت کشور ما را سالمندان تشکیل می‌دهند.

صوفی‌نژاد با اشاره به فعالیت آسایشگاه کهریزک در ایران خاطرنشان کرد: این آسایشگاه حدود ۴۰ سال قدمت دارد و اولین مرکز خیریه در کشور بوده و به سه گروه سالمندان، معلولان و بیماران ام.اس خدمات می‌دهد.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک خاطرنشان کرد: در ۱۵ سال آینده در هر خانواده یک بیمار ام.اس خواهیم داشت ضمن اینکه در حال حاضر متولی خاصی برای بیماران ام.اس وجود ندارد.

وی به اقدامات آسایشگاه کهریزک به بیماران ام.اس اشاره کرد و افزود: این آسایشگاه با توجه به ظرفیتی که دارد به حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ بیمار ام.اسی خدمات می‌دهد که بخشی از آنان زنان و بخش دیگری مردان هستند.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک افزود: هزینه نگهداری هر سالمند، معلول و بیمار ام.اس در آسایشگاه کهریزک ماهیانه بین ۸۵۰ تا یک میلیون تومان است که حدود ۸۲ درصد از هزینه‌های آسایشگاه کهریزک را مردم و خیرین می‌پردازند.

صوفی نژاد در ادامه نشست خبری خود با بیان اینکه آسایشگاه از بدترین خانه‌ها بدتر هستند گفت: ما اعتقاد داریم سالمندان باید در منزل و در کنار خانواده‌هایشان نگهداری شوند و این در حالی است که در برخی از موارد شرایطی به وجود می‌آید که سالمندان باید در مراکز خاص نگهداری شوند.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک ادامه داد: علت‌های خاصی وجود دارد که خانواده‌ها سالمندان خود را به مراکز نگهداری و آسایشگاه‌ها می‌سپارند که در این بخش می‌تواند به برخی از مشکلات مالی، افزایش بیماری سالمندان و غیره اشاره کرد.

صوفی‌نژاد تأکید کرد: آسایشگاه کهریزک به خانواده‌های نیازمند خدمات می‌دهد و مهم‌ترین دلیل پذیرش سالمندان، معلولان و بیماران ام.اس در آسایشگاه کهریزک نیازمندی آن‌ها است.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک اضافه کرد: سازمان‌های متولی اعم از دولتی و غیر دولتی باید راهکارهای لازم را در خصوص پیشگیری از بیماری‌های سالمندان انجام دهند و در این زمینه باید برنامه‌های مدونی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته یکی از مشکلات آسایشگاه کهریزک بدهی این مجموعه در خصوص هزینه‌های انرژی به شرکت‌های مربوطه بود که خوشبختانه بحث کوچکی از این مشکلات مرتفع شده است.

صوفی نژاد افزود: با رایزنی‌های صورت گرفته و وعده مسئولان قرار است تعرفه‌ هزینه‌های انرژی در آسایشگاه کهریزک همانند تعرفه مصرف انرژی در اماکن متبرکه باشد.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه از ابتدای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها علیرغم پیگیری‌های انجام شده سازمان هدفمند‌سازی یارانه‌ها ریالی بابت یارانه نقدی سالمندان، معلولان و بیماران ام.اس در آسایشگاه کهریزک پرداخت نکرده است.

صوفی‌نژاد درباره تعامل سازمان‌های حمایتی با مجموعه آسایشگاه کهریزک گفت: سازمان بهزیستی و کمیته امداد هر کدام برای معرفی هر فرد سالمند رقمی را پرداخت می‌کنند به‌طوری که سازمان بهزیستی ۱۲۰ هزار تومان و کمیته امداد ۳۵ هزار تومان پرداخت می‌کند.

مدیرعامل آسایشگاه کهریزک اظهار امیدواری کرد: کمیته امداد نیز همانند سازمان بهزیستی رقم خود را در خصوص معرفی افراد سالمند و نیازمند به آسایشگاه کهریزک افزایش دهد.

به گزارش فارس،وی در ادامه نشست خبری خود با تأکید بر اینکه از جمع یک هزار و ۷۵۰ مددجو، سالمند و بیمار ام.اس در آسایشگاه کهریزک ۶۰ درصد سالمند و ۴۰ درصد میانسال و جوان هستند که از همین تعداد نیز ۵۱ درصد وابسته به تخت، ۳۰ درصد نیمه وابسته و تقریبا ۲۰ درصد مستقل هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سالمندانی که در این مرکز نگهداری می‌شوند دارای بیماری‌های متفاوتی از جمله فشار خون، دیابت هستند.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *