در همایش روز جهانی تالاب ها

استاندار خوزستان:تاکیدمان در اجرای هر پروژه عمرانی حفظ محیط‌ زیست است/سد گتوند نماد اجرای پروژه های بدون توجه به ارزیابی های زیست محیطی است

IMG_۲۰۱۷۰۲۰۳_۰۲۰۰۰۶خورنا | احمدرضارستمی: استاندار خوزستان در مراسم روز جهانی تالاب ها که با حضور خانم ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و به میزبانی اداره کل محیط زیست خوزستان که در سالن اجتماعات سازمان آب و برق خوزستان در اهواز برگزار شد در ابتدای ضمن خیر مقدم به حضار جلسه و بیان اهمیتی که تالابها در زندگی و ادامه حیات انسان در روی زمین دارند گفت : اهمیت بسیار زیاد تالاب ها از آنجاست که این پدیده های آبزی را می توان یکی از محافظین طبیعی در مقابل فجایع طبیعی برشمرد. بویژه آنها که متاثر از تغییرات اقلیمی هستند و باید توجه داشته باشیم که تعداد فجایعی طبیعی در جهان طی سالهای گذشته ۳۵ برابر شده است که ۹۰ درصد این فجایع پدیده های مرتبط با آب بوده اند

وی در ادامه با اشاره به آمار تلفات جانی و مالی حاصل از تغییرات اقلیمی گفت: در اینجاست که عبارات تالاب محافظ طبیعی در مقابل فجایع زیست محیطی اهمیت خود را بیشتر نشان می دهد .

دکتر شریعتی سپس اظهار داشت: امروز شما در شهر اهواز به سر می برید. شهری که چند سال پیش نشریه تایم از آن به عنوان آلوده ترین شهر دنیا نام برد . شهری که این روزها مردم بدلیل گرد و خاک ها و ریزگردها زندگی روزمره شان با اختلال مواجه شده است و در این میان باید توجه داشت که استان خوزستان و اهواز همان منطقه ای است که یکی از قدیمی ترین، بزرگترین و تمدن ساز ترین تالاب های جهان یعنی تالاب بین النهرین در آن قرار دارد .

وی بیان کرد: اما داستان تالاب بین النهرین هم شنیدن دارد و طبق گزارش UNEP در منطقه ای به سر می برید که طی سالیان گذشته شاهد یکی از بزرگترین فجایع زیست محیطی مرتبط با تالاب بود است و سازمان ملل متحد تاکید کرده است که پس از فاجعه دریاچه آرال و جنگل آمازون بزرگترین فاجعه در جنوب ایران و عراق رخ داده است. جایی که از سالهای ابتدایی ۱۹۷۳ به این سو شاهد از بین رفتن بیش از ۷۰ درصد تالاب بین النهرین بوده است . جایی که بین سال های ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۵ در آن از ۳۱۲۱ کیلومتر‌ مربع هور مرکزی تنها ۹۸ کیلومتر مربع باقی ماند که نشان می‌دهد حدود ۹۷ درصد آن در مدت ۵ سال از بین رفته است و براین اساس گفته می شود احداث ۳۲ سد بزرگ تا سال ۲۰۰۱ ، بر روی دجله، فرات، کارون و کرخه علت اصلی این فاجعه بوده است که در این میان سازه‌هایی که بر روی رودخانه فرات ساخته شد حجمی معادل ۱۴۳ میلیارد متر مکعب٬ یعنی ۵ برابر بیشتر از میانگین جریان سالانه تمامی سر شاخه های تامین کننده رودخانه فرات می باشد.

استاندار خوزستان در ادامه گفت: مهمانان عزیز منطقه خوزستان که دربرگیرنده تالاب های هورالعظیم و شادگان است امروز میزبان این کنفرانس است تا با کمک شما و همراهی مردم به سمت احیای این تالاب ها قدمهای بیشتری بردارد.

وی افزود: در چند سال گذشته روند احیای تالابها روند امیدوارکننده ای بوده است اما باید همکاری جدی تر ، علمی تر و همدل تر و با تدبیر تر را با یکدیگر داشته باشیم زیرا احیای تالاب نیازمند یک عزم منطقه ای و بین المللی است و باید دقت کنیم که فجایع زیست محیطی وقتی به وقوع می پیوندند از جنسیت ، قومیت ، ملیت ما سوال نخواهند کرد بلکه همه را با خود خواهند برد .

دکتر شریعتی تصریح کرد: اخیراً سازمان ملل قطعنامه پیشنهادی ایران برای مقابله با ریزگردها را تصویب کرده که میتواند قدم مهمی برای پیشبرد برنامه های مقابله با ریزگردها باشد.

وی افزود: انتظار داریم که اقدامات عملی و بسیج جهانی برای حل این معضل صورت بگیرد زیرا آینده محیط زیست در خطر است و فقط بحث ایران نیست و در این قطعنامه تصریح شده است که مجمع عمومی سازمان ملل اولین نشست عالیرتبه خود در سال ۲۰۱۷ را به بررسی ابعاد مختلف ریزگردها و راه های لازم برای هماهنگی بین المللی برای حل این معضل اختصاص دهد و این بخشی از دیپلماسی محیط زیستی جناب آقای روحانی و شخص خانم دکتر ابتکار است.

استاندار خوزستان در ادامه با اشاره به خط مشی اصلی استانداری خوزستان در مخالفت با طرح های انتقال آب گفت: ما تاکیدمان در اجرای هر پروژه عمرانی حفظ محیط‌ زیست است که دغدغه اصلی ما میباشد ما باید اکوسیستم ها را حفظ کنیم و تالاب ها را حفظ و احیا نماییم و ما با هر طرحی که به اکوسیستم های طبیعی، تالاب ها و اقلیم آسیب وارد سازد مخالف هستیم. سد گتوند نماد اجرای پروژه های بدون توجه به ارزیابی های زیست محیطی ست.

وی در پایان ضمن انتقاد از نظام مدیریتی که باعث توقف در بحث توسعه پایدار میشود اظهار کرد: موضوع توسعه پایدار از اواسط دهه هفتاد هجری شمسی مورد توجه قرار گرفت ولی شاهد بودیم که در دهه هشتاد توسعه پایدار مورد بی مهری قرار گرفت و با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید باز هم توسعه پایدار و محیط زیست یکی از اولویت قرار گرفته و ما انتظار داریم که موضوع ریزگردها به صورت ویژه و در قالب مجموعه ای از اقدامات مورد توجه قرار گیرد اینک با عنایت به این موارد حفاظت از تالاب ها و احیای آنها یک ضرورت ملی ، منطقه ای و بین المللی است و ما امروز اینجا هستیم تا بخشی از این همکاری بین المللی را رقم بزنیم .

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *