آنچه که در نشست خبری فرماندار با رسانه ها مطرح شد

خورنا –  نشست خبری اسماعیل ارزانی بیرگانی  فرماندار شهرستان اهواز با محوریت تشریح برنامه های دهه مبارک فجر ظهر امروز در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.
فرماندار اهواز به اتفاقات اخیری که در پی گردوغبار و قطعی آب و برق  شهر اهواز رخ داده است  در شرایطی که استاندار خوزستان در سفر به لهستان بود اشاره کرد و گفت: استاندار خوزستان به ماموریتی رفته بودند و سفر وی کاری و دولتی بوده است. در این میان جانشین ایشان (معاون سیاسی و اجتماعی ) در استان حضور داشتند. با این حال استاندار از از طرق مختلف ارتباطات در جریان همه مسائل و اتفاقات بوده اند و به سرعت خود را به اهواز رساندند.
وی درباره غیبت خود در زمان آماده باش سیل و طوفان اخیر در اهواز گفت: پیش از اعلام حالت بحران در مرخصی به سرمی بردم و در این زمان نیز معاون فرمانداری را به عنوان جانشین معرفی کرده بودم.
فرماندار اهواز با انتقاد از بزرگنمایی عدم حضور استاندار خوزستان در اهواز اشاره کرد و گفت: چرا باید موضوع سفر استاندار را اینقدر به طور غیر طبیعی بزرگ جلوه دهیم باید علت حادثه را واکاوی کنیم. ما باید خود را برای هر بحرانی آماده کنیم. شرکت توزیع برق اهواز  باید پمپ هایی را برای شستشو مقره های تاسیسات برق در اختیار می داشت. برای تصفیه خانه شماره ۲ که از دو نقطه برق می گرفتند  متاسفانه هر دو نقطه قطع شده بود.
ارزانی تصریح کرد : ما ایرادهایی داشته ایم که آن ها را  بررسی می کنیم. قطعا باید با عده ای برخورد شود به دلیل اینکه می بایست این کارها را  به موقع انجام می دادند، به دلیل اینکه آب اهواز به برق وصل است. اگر برق قطع شود به دلیل سکونت شهروندان در مجتمع های مسکونی آب هم بلافاصله قطع خواهد شد. بنابراین باید یک فکر اساسی برای این مسئله می شد. این موضوع در مدیریت بحران در حال بررسی است.این اتفاق شوک عظیمی به مردم ومسئولان تحمیل کرد.  چرا که تا کنون در اهواز سابقه نداشته بود  و این به دلیل کوتاهی برخی مسئولین بوده است.
اسماعیل ارزانی بیرگانی فرماندار اهواز ضمن تبریک فرا رسیدن دهه فجر با اشاره به  اینکه روزهای ایام الله دهه فجر هر کدام به نام های مختلفی  نامگذاری شده است گفت:  در این راستا در شهرستان اهواز قرار بر این است که با ملاک قرار دادن این  نام گذاری ها  برنامه ها را به پیش ببریم.
ارزانی با اشاره به اینکه در شهرستان اهواز ستادی را تشکیل داده شده است  که ۱۷ کمیته دارد؛ بیان کرد: کمیته مساجد و تشکل های دینی، کمیته ایثارگران، کمیته دانشجویی، کمیته فرهنگی و دانش آموزی، کمیته اصناف و بازاریان، کمیته کارآفرینی، بسیج، ورزشی، همیاری و تشکل های مردمی، روستایی و عشایری، فرهنگی و هنری، فضاسازی و خدمات شهری،  زنان و خانواده و کمیته مراسمات تشکیل شده است که با حضور مدیران و روسای کمیته ها در فرمانداری مصوب شده  و ما آن را به ادارات ابلاغ کرده ایم و اداراتی را که کوتاهی کردند تذکر لارم را داده ایم.
وی در ادامه گفت: در شهرستان اهواز ۱۱۳ پروژه با اعتباری بالغ بر   ۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون(هزار ریال) قرار است که مورد بهره بردرای قرار گیرند.  این پروژه ها در زمینه های درمانی، خدماتی، روستایی و عشایری، بهداشت و درمان، آسفالت و افتتاح اتحادیه های صنفی، افتتاحیه های مختلف گاز، مدرسه است.
فرماندار اهواز با بیان اینکه دولت در سال های اخیر با کمبودهای شدید مالی مواجه بوده است  ولی با این وجود در شهرستان اهواز  اقدامات  بسیار بزرگی در حوزه نفت صورت گرفته است  بیان کرد: تولید نفت نسبت به سال گذشته چندین برابر شده است که بیشتر این تولیدات در مناطق نفت خیز خوزستان اتفاق افتاده است.
ارزانی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر پروژه های در دست افتتاح و سهم مردم مناطق محروم از این پروژه ها بیان کرد: ۱۱۳ پروژه در دست افتتاح می باشد و کار جدیدی که در حال انجام است پروژه های جاده ای می باشد، افتتاح مجتمع رفاهی بین راهی که فاز ۱و ۲ آن توسط اداره راهداری افتتاح خواهد شد، بخش ویژه ای برای بیماران سرطانی در بیمارستان گلستان راه اندازی شده است. پست برقی در حال افتتاح می باشد که  مشکل بی برقی بسیاری از مناطق را رفع خواهد کرد.
رییس شورای اداری شهرستان اهواز افزود: احداث مرکز پزشک قانونی شماره ۳ را در دست افتتاح خواهیم داشت. تحویل ۵ دستگاه مسکن را خواهیم داشت. ۳۶ هزار متر آسفالت در بخش الباجی را داشته ایم. همچنین در بخش غیزانیه مرکز خدمات درمانی غیزانیه در تاریخ ۱۸ بهمن ماه افتتاح خواهد شد.
فرماندار اهواز به  مکان جدید دستفروشان اهواز اشاره کرد و گفت: بعد از کش و قوس های فراوان که حدود دو سال به طول انجامید خوشبختانه به یک تفاهم با نمایندگان دستفروشان رسیدیم که مکانی را برای آن ها در پشت بیمارستان فاطمه الزهرا در نظر گرفتیم که مورد استقبال این افراد قرار گرفت.
این مقام مسئول اضافه کرد: دیگر در پارک ربیع و پارک مالیات هم به عنوان مکان های دوم و سوم برای آن ها در نظر گرفته ایم که اگر دستفروش جدیدی آمد و نیاز به این کار پیدا کرد بتواند در آن نقاط مشغول به کار شود و از این جهت بتوانیم مشکل این قشر را حل کنیم. این دستفروشان روز شنبه در محل جدید مسقر خواهند شد.
ارزانی به مشکل پارکبانان غیر قانونی اشاره کرد و گفت: پارکبانان در زمانی بدون داشتن مدرک اقدام به این کار می کردند اما این موارد در حال ساماندهی شدن هستند و مسئولیت آن هم به عهده شهرداری است چرا که  مالکیت خیابان با شهرداری است.
فرماندار اهواز در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه عده ای اعضای شورای شهر معتقد هستند که فرمانداری به علت مشکلاتی که با شورا دارد مصوبات آن ها را تایید نمی کند و این مسئله تا چه حد صحت دارد؛  بیان کرد: برای من  این مسئله بسیار عجیب است که چرا اعضای شورای شهر همچنین نظری را رسانه ای کرده اند.از ۳۰۰  مصوبه شورای شهر فقط ۱۰۰ مصوبه شورا مساعدت مالی  به افراد است. مثل اینکه شورای شهر به  مانند کمیته امداد  تبدیل شده است. ۵۰ درصد مباحث شورای شهر به مساعدت مالی به افراد اختصاص یافته است!
وی ادامه داد: رد کردن مصوبات از سوی ما قاعده ای دارد، کمیته آن را بررسی می کند  و وقتی ما آن را رد می کنیم اعضای شورای شهر اجازه دارند یک بار دیگر آن را در شورا به بحث بگذارند و آن را تبدیل به مصوبه اصراری کنند.
ارزانی یادآورشد: مصوبه اصراری را زمانی که به فرمانداری می فرستند  ما آن را به شورای حل و اختلاف استان می فرستیم که جلسه ای تشکیل می دهند و اختلاف ایجاد شده میان فرمانداری و شورای شهر را بررسی می کند . تا کنون موردی به شورای حل و اختلاف نرفته است تا مشخص شود فرمانداری موضع غیر قانونی گرفته است.مصوبات را باید در سایت فرمانداری بگذاریم تا همگان بتوانند آن را مشاهده کنند.ما اگر مصوبه ای را رد می کنیم بر اساس ماده های قانونی آن را رد کرده ایم.
فرماندار اهواز در خصوص لیست استخدام ها از سوی شورای شهر بیان کرد: ما هیچ عمل غیر قانونی را نمی پذیریم. دستگاه های ذیربط هم این مسئله را پگیری می کنند. ولی ما در فرمانداری بحث نظارت عالی را داریم . نظارت بر شهرداری به عهده شورا می باشد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *