جواد آرین منش: توقیف شرق به نفع ارزش‌های دفاع مقدس نبود

خورنا: جواد آرین منش، از نمایندگان اصولگرای دوره های هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی و از اعضای موثر کمیسیون فرهنگی در دو دوره گذشته مجلس بوده است. او معتقد است که ادعای توهین به رزمندگان اسلام در کاریکاتور روزنامه شرق، نمی تواند قطعیت داشته باشد و با توجه به توضیح کاریکاتوریست، به جای توقیف روزنامه شرق، بهتر بود به عذرخواهی کاریکاتوریست در همان روزنامه بسنده می‌شد.
***

آقای آرین منش، شما کاریکاتور روزنامه شرق را ملاحظه کرده اید؟

بله، آن را دیده ام.

به نظر شما، کاریکاتور هادی حیدری توهین آمیز بود؟

کاریکاتور معولاً سمبلیک است و هر کسی می تواند بر اساس محتویات ذهنی خودش آن را تاویل و تفسیر کند. به نظر من، با توجه به اینکه خود کاریکاتوریست اعلام کرده که قصدش از کشیدن این کاریکاتور، آن چه دیگران برداشت کرده اند نبوده است، ما نباید اصرار کنیم که او قصد اهانت به رزمندگان اسلام را داشته است.

اگر در هفته دفاع مقدس نبودیم، این کاریکاتور این همه تحریک کننده می شد؟

من کج سلیقگی روزنامه شرق را رد نمی کنم که در هفته دفاع مقدس، کاریکاتوری چندپهلو و ابهام آمیز را منتشر کرده است. در هفته دفاع مقدس، رسالت رسانه ها، ترویج ارزش های دفاع مقدس است.

به نظر شما، راه اصولی برخورد با این مساله چه بود؟

به نظر من، دامن زدن به این ماجرا، به نفع ارزش های دفاع مقدس نیست و تعطیلی روزنامه شرق، کار مفیدی در این زمینه نبود. بهتر بود اجازه داده می شد خود کاریکاتوریست از در اصلاح درآید و اگر برداشت سویی در ذهن مردم از کاریکاتور او پدید آمده بود، از مردم عذرخواهی کند. راه درست این بود که آن روزنامه تعطیل نمی شد تا کاریکاتوریست در همان روزنامه، لااقل بابت ابهامی که در کارش بود، عذرخواهی می کرد.

الان که روزنامه شرق تعطیل شده، چه باید کرد؟

اگر قرار است در دادگاه به این موضوع رسیدگی شود، رسیدگی باید عادلانه باشد تا حقی از کاریکاتوریست ضایع نشود. به نظر من، در این کاریکاتور صراحت در اهانت دیده نمی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد علی القاعده نباید در چنین مواردی حامی مطبوعات باشد؟

شاید وزیر ارشاد خواستار رسیدگی شده باشد.

نه، وزیر ارشاد دیروز خواستار توقیف روزنامه شرق شد؟

به هر حال، همان طور که گفتم، به نظر من باید رفتاری عادلانه با روزنامه شرق و کاریکاتوریست آن در پیش گرفته شود.

منبع: عصر ایران

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *