در طی حمله ریز گردها به خوزستان/

یک خبر خوش ولی نگران کننده

IMG_20170130_112943
خورنا | احمدرضارستمی: روز جمعه ۸ بهمن ماه ۱۳۹۵ شاهد هجوم همه جانبه پدیده ریز گردها به استان خوزستان بودیم که براساس گزارشی آماری که اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان ارائه کرده بود ٬ این میزان گرد و غبار به بیش از ۱۰ هزار میکروگرم بر مترمکعب رسیده بود که استاندارد آن ۱۵۰ میکروگرم بر مترمکعب میباشد. یعنی میزان گرد و خاک در روز جمعه به ۶۶ برابر حد مجاز خود رسیده بود و این اتفاق باعث قطعی برق اهواز و کارون و تعطیلی مدارس در دو نوبت صبح و بعداز ظهر وهمچنین تعطیلی ادارات از ساعت ۱۲ ظهر شد .‌

اما خبر مسرت بخش اینکه٬ خوشبختانه در این روز براساس آمار اورژانسی و بیمارستانی که ارائه شد٬ تعداد کل مراجعین به بیمارستانهای خوزستان به علت مشکلات تنفسی ناشی از این اتفاق٬ جمعاً زیر ٣٠٠ نفر بود که اکثریت قریب به اتفاق مراجعین هم بصورت سرپایی مداوا و ترخیص شدند و روز شنبه نیز علیرغم افزایش غلظت غیرقابل باور ریزگردها در آسمان اهواز و چند شهر دیگر استان مراجعات نسبت به جمعیت استان قابل توجه نبود.

امّا این آمار خوشحال کننده در پشت سر خود نگرانی هایی را نیز به دنبال دارد که میتواند لبخند رضایتی را که اکنون بر صورتمان نقش بسته ٬ را به نگرانی تبدیل کند و آن اینکه آیا به مروز زمان دستگاه تنفسی ما دارد به سوی یک سازگاری با وضعیت موجود میرود؟ و آیا علائم بروز اختلال اولیه در کار سیستم تنفسی ما در اثر تنفس در چنین هوای آلوده ای٬ دیگر نمایان نمیشود ؟

متاسفانه همچنان میبینیم این ذرات مخرب هر چند وقت یکبار پس از نمایان شدن در آسمان خوزستان ٬ از راه تنفس و دم و بازدم کردن ٬ وارد سیستم تنفسی ما میشوند و با جا خوش کردن در ریه ها و انباشت درسیستم تنفسی مان چه بسا در آینده نزدیک باعث تولید امراض و بیماری های بَس خطرناک تنفسی در منطقه خوزستان میشوند٬ و خدای نکرده در آن موقع دومین سفر وزیر بهداشت به اهواز اینبار باید اختصاص به افتتاح هزاران تخت بیمارستانی برای بیماران ریوی و یا شاید در حالت حادتر افتتاح یک بیمارستان فوق تخصصی تنفسی به علت حجم بالای مبتلایان به ناراحتی های ناشناخته تنفسی در خوزستان باشد. البته اینکار در آن زمان دیگر سودی ندارد چون که مصداق آب در هَونگ کوبیدن و نوش داروی پس از مرگ سهراب است٬ زیرا که پیشگیری بهتر از درمان بیماریهای ناشناخته و ناعلاج است .

پس در پایان امیدواریم مسئولین ذی ربط استانی و کشوری برای حل این معضل به طور اساسی و بنیادی راهکاری را در نظر گیرند و بار دیگر چتر آبی آسمان را بر بالای سر خوزستان برافراشته سازند …انشاالله .

احمدرضارستمی ۱۱ بهمن ۱۳۹۵

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ایرانپاک این که خبر خوبی نیست نشون میوه ماها پوست کلفت شدیم