اولین جایگاه پرواربندی گاومیش در اروند کنار

خورنا –
اولین جایگاه پرواربندی گاومیش در اروند کنار

آبادان – مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آبادان گفت: گاومیش در اقتصاد بیش از ۴۰ کشور دنیا از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و پراکندگی جغرافیایی آن همه ساله در حال افزایش است. بارزترین امتیاز این حیوان سازگاری و استفاده موثر از مواد خشبی کم ارزش نسبت به سایر گونه هاست از این رو محققین گاومیش را ” دام آینده” معرفی کرده و اظهار می دارند که استفاده از توانائیهای بالقوه آن در آینده بیشتر از سایر دامهای اهلی خواهد بود.

ناجی شهیب زاده ادامه داد: در راستای توسعه اقتصاد مقاومتی و با توجه به اهمیت این دام و راهنمایی و مشاوره کارشناسان این مدیریت و همکاری یکی از دامداران، یک واحد پرواربندی گاومیش به عنوان اولین واحد پرواربندی این دام در روستای کوت نصار اروند کنار با ۳۰ راس گاومیش آغاز به کار کرد.
شهیب زاده گفت: در حال حاضر ۱۵۵۱ راس گاومیش در ۱۲۰ واحد دامداری در روستاهای آبادان موجود است که به صورت داشتی و پرواری نگهداری میشوند.
وی اظهارکرد: مقاومت بیشتر به بیماریها، امکان استفاده بهتر از علوفه خشبی با کیفیت پایین تر و کاهش هزینه تولید به منظور استفاده بهینه از خوراک های ارزان قیمت نظیر سبوس برنج و کاه نیشکر، فقدان بلوغ زودرس، مدیریت بهتر بخاطر آرام بودن حیوان تا قبل از بلوغ، بالابودن درصد چربی شیر، کیفیت مناسب گوشت قرمز از جمله پایین بودن کلسترول، استفاده از پوست آن در صنایع دستی از عمده محاسن و مزایای پرورش گاومیش است.