در مراسم افتتاحیه نمایشگاه کتاب خوزستان؛ آیت الله شفیعی: یکی از افتخارات هرکشوری وجود کتاب و کتابخوانی است

IMG_20170127_031315خورنا | احمدرضارستمی: آئین گشایش یازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان و سیصد و بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب استانی با حضور مسئولان ذی ربط کشوری و استانی در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی خوزستان در اهواز برگزار شد .

«برخی افراد با آگاهی به قدرت ایجاد تحول توسط کتاب ها به جنگ با آنها رفتند.»

در این مراسم سید علی شفیعی نماینده مجلس خبرگان رهبری در خوزستان ضمن اشاره به قدمت کتاب و کتاب خوانی و اینکه ما هر چه داریم از کتاب است گفت: باید به اهمیت سخنان شهید مطهری در این مورد پی برد که میگوید که تمام تمدنی که در دنیا وجود دارد و تمام فرهنگ ، امور علمی و عقیدتی به برکت کتاب است به گونه‌ای که در هر عصر و زمانی به تناسب آن زمان کتاب نوشته شده است.

وی تصریح کرد: یکی از افتخارات هر کشوری کتاب و کتابخوانی است زیرا وجود کتاب در هر کشوری جایگاه ویژه‌ای دارد و برای آن ارزش خاصی را قائل میشوند.

آیت الله شفیعی در ادامه اظهار کرد: نابود کردن برخی کتابخانه ها در طول تاریخ نشان می دهد که برخی افراد با آگاهی به قدرت ایجاد تحول توسط کتاب ها به جنگ با آنها رفتند.

آیت الله شفیعی در ادامه با بیان این مطلب که پیشرفت تکنولوژی نتوانسته کتاب را از رده خارج کند گفت: مسئولان نظام اسلامی فرزندان کتاب هستند و بسیاری از مسئولان ما دارای تالیفاتی هستند که تالیفات امام راحل و برخی بزرگان دین امروز مورد استفاده مردم است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: نمایشگاه کتاب امسال نسبت به سال گذشته رونق پیدا کرده و همچنین دعوت از مدیران کل ارشاد سابق در این نمایشگاه برای بهره گیری از تجربیات آنها اهمیت زیادی دارد.

«قانون مند کردن هیات نظارت بر کتاب»

محمد مهدی احمدی، مدیر کل امور استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در ابتدا با بیان به نقش پر افتخارخوزستان در انقلاب و دفاع مقدس و تقدیم هزاران شهید و جانباز به کشور در ادامه گفت: کتاب وسیله ای است که دانش بشری به مدد آن از تباه شدن مصون می ماند و به نسل آینده منتقل می شود.

احمدی با ابراز تأسف در مورد عدم تناسب میزان مطالعه با فرهنگ غنی جامعه گفت: متاسفانه با توجه به بررسی های صورت گرفته میزان مطالعه در جامعه تناسبی با فرهنگ غالب ما ندارد. به طوری که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود می فرماید: من زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه می افتم قلبا غمگین می شوم.

وی در ادامه نقش خانواده آموزش پرورش و حمایت از ناشران و مولفان رابه عنوان راهکارهای افزایش مطالعه و کتابخوانی دانست و در ادامه اذعان کرد:حمایت از ناشران و مولفان با برپایی نمایشگاه های کتاب محقق می شود و در واقع نمایشگاه های کتاب استانی موجب جریان سازی فرهنگی در سطح استان میشوند و مردم با تازه های نشر آشنا می شوند.

احمدی ضمن برشمردن اقدامات ویژه دولت تدبیر و امید در مدت سه سال در حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد گفت: قانون مند کردن هیات نظارت بر کتاب، راه اندازی سامانه جامع صدور مجوز نشر، پی گیری تفکیک تکنیک چاپ و نظارت بر محتوای چاپ از جمله این اقدامات بوده است.

وی در پایان به مساعدت های معاونت فرهنگی نیز اشاره کرد و اذعان داشت: در سه سال گذشته نزدیک به ۶۶ میلیارد ریال کمک در حوزه فعالیت های فرهنگی از جمله حمایت از مولفین، ناشران، کمک به جشنواره ها و حوزه های ادبی صورت گرفته که یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان از این رقم به صورت نقدی و اهدای کتاب به استان خوزستان در حوزه های مختلف فرهنگی و در راستای گسترش فرهنگ استان کمک شده و حمایت از حوزه های فرهنگی اولویت نخست وزارت ارشاد می باشد.

«مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان بن یارانه ‌ای خرید کتاب به این نمایشگاه اختصاص یافته است»

در این مراسم محمد جوروند مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز اظهار داشت: نمایشگاه استانی کتاب، فرصت مناسبی برای مردم خوزستان و اهالی خرد و اندیشه است که دسترسی آسانتری به کتب مورد علاقه خود داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد: برگزاری نمایشگاه کتاب هدف گذار٬ یک نظام فرهنگی بزرگ در سطح استان است که در گسترش فرهنگ مطالعه و توجه بیشتر به مقوله کتاب و کتابخوانی تاثیر بسزایی دارد.

جوروند با اشاره به افزایش کمیت و کیفیت نمایشگاه امسال، افزود: با توجه به تقاضاهایی که در زمینه کتب عربی داشتیم ، امسال از ناشران کتب عربی هم دعوت بعمل آمده و  ۲۶ ناشر کتب عربی به صورت تخصصی آثار خود را در این  نمایشگاه ارائه می کنند.

مدیر کل ارشاد خوزستان در پایان با بیان اینکه در مجموع٬ کتابهای نمایشگاه با تخفیف ٣٠ درصدی عرضه می شود خاطر نشان کرد: مبلغ ۶۵۰ میلیون تومان بن یارانه ‌ای خرید کتاب به این نمایشگاه اختصاص یافته که با تخفیف ٢٠ درصد از طریق بانک شهر مستقر در نمایشگاه در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد.

گفتنی است یازدهمین نمایشگاه سراسری کتاب خوزستان با حضور ۴۶۹ ناشر و ۶۶ هزار و ٢٩٠ عنوان کتاب داخلی و هشت هزار و ۶٠٠ عنوان کتاب خارجی برگزار شده است که از هفتم تا دوازدهم بهمن ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی خوزستان پذیرای بازدید کنندگان است.