فرودگاه بین‌المللی آبادان به نام آیت‌الله جمی نامگذاری شد

خورنا: به‌مناسبت سالروز شکست حصر آبادان؛ فرودگاه بین‌المللی آبادان با موافقت «علی نیکزاد» به نام آیت‌الله جمی نامگذاری شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از آبادان و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه و شهرسازی با موافقت «علی نیکزاد» فرودگاه بین‌المللی آبادان به نام «آیت‌الله جمی» نامگذاری شد.

فرودگاه بین‌المللی آبادان به‌مناسبت سالروز شکست حصر آبادان در پنجم مهر به پاس رشادت‌های نخستین امام جمعه آبادان که تا پایان جنگ تحمیلی این شهر را ترک نکرد و تکیه گاه همیشگی رزمندگان در طول جنگ بود، به نام «آیت‌الله جمی» نام‌گذاری شد.

آیت‌الله جمی یکی از تأثیرگذارترین ائمه جمعه آبادان بوده که سابقه درخشان مبارزاتی در طول رژیم استبدادی شاه داشت، وی از سال‌های ۱۳۴۲ دامنه فعالیت سیاسی خود را گسترش داد.

آیت‌الله جمی نخستین امام جمعه آبادان بود که توسط امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی به این سمت منصوب شده بود و تا پایان جنگ تحمیلی نیز این شهر را ترک نکرد و تکیه گاه همیشگی رزمندگان در طول جنگ بود.

دیدار از مجروحان، سرکشی به خانواده شهدا و پاسخ دادن به مسائل شرعی رزمندگان از دیگر اقدامات آیت‌الله جمی بود.

رزمندگان منطقه جنوب خصوصاً اهالی خونگرم آبادان همواره از شنیدن لحن شیرین و امیدوارکننده آیت الله جمی از رادیو در سال‌های جنگ تحمیلی به عنوان قوت قلب خود یاد می‌کردند.

* سالروز شکست حصر آبادان

چهاردهم آبان ماه ۱۳۵۹ زمانی ‌که فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه «حصر آبادان باید شکسته شود» خطاب به نیروهای مسلح صادر شد، کمتر از یک هفته از تلاش نیروهای عراقی برای تصرف آبادان می‌گذشت.

به‌دنبال دستور امام (ره) یکی از چهار عملیات بزرگ و برجسته تاریخ دفاع مقدس رقم خورد که به عنوان یک نقطه عطف در انتقال راهبرد جنگ از آن یاد می‌شود.

ساعت یک بامداد روز پنجم مهر ۱۳۶۰ رزمندگان اسلام عملیاتی را با رمز «نصر من‌الله و فتح قریب» آغاز کردند که پس از دو روز به بار نشست و فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر ضرورت شکست حصر آبادان با موفقیت اجرا شد.

در این عملیات علاوه بر آزادسازی منطقه اشغالی در شرق رودخانه، بخش وسیعی از نیروهای خودی آزاد و برای عملیات بعدی آماده شدند.

آزاد سازی ۱۵۰ کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی شامل دو جاده استراتژیک اهواز ـ آبادان و ماهشهر ـ آبادان و خروج شهر آبادان از محاصره، اسارت یک‌هزار و ۸۰۰ نفر از نیروهای دشمن، کشته و زخمی شدن یک‌هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار نفر از نیروهای عراقی و انهدام ۹۰ دستگاه تانک و نفربر، به غنیمت گرفتن ۱۰۰ دستگاه تانک و ۶۰ دستگاه نفربر، سه دستگاه لودر و ۱۵۰ دستگاه خودرو و انهدام سه فروند هواپیما و یک فروند هلیکوپتر دشمن از پیامدهای این عملیات بود؛ صدام پس از این شکست هفت نفر از فرماندهان خود را تیرباران کرد.

* فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو نخستین فرودگاه‌ها

فرودگاه بین‌المللی آبادان جزو اولین فرودگاه‌های ایران است که در سال ۱۳۲۰ توسط شرکت ملی نفت ایران به دلیل وجود پالایشگاه احداث شد و با رونق گرفتن آبادان و خرمشهر فرودگاه نیز توسعه یافت تا جایی که نخستین پروازهای خارجی از مهرآباد و سپس آبادان در نیمه دوم سال ۱۳۲۸ آغاز شد.

در سال ۱۳۴۶ فرودگاه اصلی و فعلی آبادان در ساحتی حدود ۳۷۲.۶۶ هکتار ساخته و سه سال بعد از سوی شرکت ملی نفت ایران به سازمان هواپیمایی واگذار شد.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *