محمد اتابک مدیرعامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان کشور : از مسئولین بابت عدم تامین زیر ساخت های مورد نیاز به ویژه برق گلایه مندیم

میثاق حاجتی / خورنا: دی ماه سال ۱۳۹۳ بود که باتدبیر استاندار وقت تلاشهای نماینده اسبق گره از قفل تامین زمین گشوده شد ، کلنگ احداث کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان با حضور مقتدرانه دکتر مقتدایی استاندار وقت خوزستان در منطقه زیلایی و در کنار مجتمع پتروشیمی مسجدسلیمان به زمین زده شد.

کمی بعد از مراسم کلنگ زنی و در روزهایی ابتدایی سال ۱۳۹۴ عملیات اجرایی احداث فاز اول کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان در راستای استراتژی های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و رهنمون مقام معظم رهبری با هدف ایجاد اشتغال و رفع محرومیت های این منطقه رسما آغاز شد، و طبق گفته سید عباس حسینی مدیرعامل کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان در مراسم کلنگ زنی مقرر شد تا فاز اول این کارخانه طی مدت زمان دو سال(نوروز ۱۳۹۶) به بهره برداری برسد.

IMG-20170114-WA0060

بر خلاف اکثر پروژه های دیگر که با تاخیر چندین ساله به مرحله بهره برداری می رسندو یا نیمه کاره رها می شوند ، اما پروژه آلومینیوم مسجدسلیمان با کار جهادی طی دو سال گذشته همیشه یک گام جلوتر از برنامه زمانبندی خود پیشرفت داشته و شعارمامی توانیم رابه تصویر کشیدند و قطع به یقین در پایان سال۱۳۹۵ این کارخانه آماده بهره برداری خواهد بود.

اما مهم ترین مشکل پیش روی افتتاح آلومینیوم مسجدسلیمان نبود زیرساخت های اساسی و اولیه جهت راه اندازی کارخانه است که باید توسط دولت در منطقه زیلایی که به عنوان شهرک صنعتی شماره ۲ مسجدسلیمان از آن یاد می شود تامین شود.

یکی از دغدغه های مدیران این کارخانه طی دو سال گذشته تامین زیر ساخت ها از جمله برق ، گاز و خطوط ارتباطی بوده و همیشه بر لزوم تامین این زیرساخت ها جهت بهره برداری از فاز اول کارخانه آلومینیوم تاکید داشته اند.

سید عباس حسینی مدیرعامل کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان در شهریور ماه سال جاری در دیدار با خبرنگاران گفته بود : در حال حاضر مشکل اساسی ما عدم تامین برق مورد نیاز برای فعالیت کارخانه است که در صورت عدم تامین برق لازم, فعالیت کارخانه آلومینیوم و صنایع پایین دستی آن با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

پس از این گفته مدیرعامل کارخانه ، علی عسکر ظاهری نماینده مسجدسلیمان در گفتگویی با جمعی ازخبرنگاران گفت : برق مورد نیاز جهت فعالیت فاز اول کارخانه آلومینیوم توسط اداره برق تامین می شود و تلاش مان را می کنیم در فعالیت کارخانه اختلالی ایجاد نشود. اماحقیقتا تامین برق از سوی مسئولین استانی ازجمله برق منطقه ای مورد نامهربانی قرار گرفته و اقدام خاصی صورت نگرفته است و این نشان از آن دارد پیگیری های مسئولین کافی نبوده است.

IMG-20170114-WA0057

حدود دو ماه قبل محمد اتابک مدیرعامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان کشور طی بازدیدی از روند احداث فاز اول کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان گفت: بر اساس تعهدات مسئولین استان قرار بود زیر ساخت های مورد نیاز کارخانه اعم از آب ، برق و گاز تامین شود اما تا این لحظه مشکل برق کارخانه رفع نشده و در صورت عدم تامین برق مورد نیاز برای افتتاح فاز اول با مشکل مواجه خواهیم شد. و برای کلنگ زنی فاز دوم نباید دغدغه تامین برق داشته باشیم.

IMG-20170114-WA0061

یک ماه بعد و در آذر ماه بار دیگر مدیرعامل آلومینیوم مسجدسلیمان بر لزوم تامین زیرساخت های مورد نیاز کارخانه تاکید کرد و در جلسه شورای مدیران آلومینیوم مسجدسلیمان گفت : امیدواریم آن بخش از زیر ساختها از جمله برق و…براساس قول و قرارهایی که با مسئولین استانی و شهرستانی گذاشته شده محقق شود.

این تاکیدات مدیران کارخانه آلومینیوم مبنی بر تامین زیرساخت ها طی ماههای اخیر و در آستانه بهره برداری از فاز اول کارخانه بارها تکرار شد و این مهم مرتبا به مسئولین مربوطه گوشزد می شد.

اما نمی دانم چرا گوش شنوایی برای شنیدن این مهم نیست.

هفته گذشته بار دیگر محمد اتابک مدیرعامل صنایع معدنی بنیاد مستضعفان کشور از مراحل پایانی احداث فاز اول آلومینیوم مسجدسلیمان بازدید کرد و ضمن اعلام رضایت از پیشرفت فیزیکی پروژه طبق برنامه زمانبندی از عدم تامین زیر ساخت های مورد نیاز گلایه کرد.

وی در گفتگویی با خبرنگار ما ضمن گلایه از عدم تامین برق و سایر نیازهای اولیه زیرساختی در منطقه زیلایی بمنظور بهره برداری از کارخانه گفت : انتظار داریم مسئولین استان و شهرستان همانطور که وعده داده بودند مشکل برق مورد نیاز فاز اول کارخانه را رفع کنند ، چالش اصلی پیش روی افتتاح پروژه ، چالش تاسیسات زیر ساختی است ، این منطقه جز شهرک های صنعتی محسوب می شود و دولت موظف به تامین زیر ساخت های لازم می باشد.

وی تصریح کرد افتتاح فاز اول کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان منوط به تامین زیر ساخت های مورد نیاز شامل برق,آب,گاز و مخابرات است که بمنظور تامین آب اقداماتی صورت گرفته و امیدواریم به نتیجه برسد اما درخصوص برق منتظر تحقق قول و قرارهای استاندار هستیم.

وی در رابطه با اجرای فازهای بعدی کارخانه آلومینیوم خاطر نشان ساخت : ادامه فازهای بعدی آلومینیوم مسجدسلیمان به شرطی امکان پذیر خواهد بود که مسئولین به تعهدات شان در تامین زیرساخت های مورد نیاز بویژه برق عمل کنند

آنچه که بنظر می رسد و نگران کننده است این می باشد که کارخانه تاچند روز آینده اماده افتتاح است اما زیر ساختها از جمله برق روی زمین مانده است آنهم در منطقه ای که ییکاری جوانان بیداد می کند.

ونکته دیگر که مورد کم لطفی قرار گرفته بی توجه ای به جذب سرمایه گذار برای راه اندازی صنایع پایین دستی الومینیوم سازی است
و اما یک حرف حساب جناب استاندارگرامی ، آقای نماینده محترم،فرماندار محترم در این مسیر باید جدی تر و مصمم تر تلاش کرد. و توجه داشته باشند که آزمون استخدامی جذب نیرو در کارخانه آلومینیوم مسجدسلیمان برگزار شده و طی روزهای آینده نتایج آزمون اعلام خواهد شد و دهها جوان بیکار اما امیدوار مسجدسلیمان قرار است تا کمتر از دو ماه دیگر در این کارخانه مشغول به کار شوند اما بنظر می رسد تعلل در انجام برخی امور از سوی مسئولین شهرستان و استان نسبت به این مهم نامهربان هستند.

برخی اوقات این نامهربانی ها موجب سد راه اشتغال جوانان این دیار شده است باید توجه داشت که با ورود صنعت آلومینیوم به منطقه محروم مسجدسلیمان(لالی و اندیکا) و امید به شکل گیری صنایع وابسته به این صنعت بزرگ بارقه های امید را در دل جوانان و سرمایه گذاران منطقه ایجاد کرده است که فعالیت این شهرک صنعتی آمار بالای بیکاری در منطقه را تا حدی پائین می آورد اما چنین امری محقق نخواهد شد مگر با حمایت دولت و تامین نیازهای اولیه برای شکل گیری یک شهرک صنعتی در منطقه زیلایی مسجدسلیمان که امیدواریم استاندار محترم,نماینده شهرستان , فرماندار و سایر مسئولین مربوطه این فرصت کم نظیر که در سال اقتصاد مقاومتی و از سوی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی برای جوانان محروم منطقه مسجدسلیمان,لالی,اندیکا و هفتکل فراهم شده را مغتنم شمرده و زمینه را برای تحقق اشتغال پایدار فراهم کنند.

IMG-20170114-WA0058

در پایان اگر معلم ادبیات بودم این موضوع رابرای انشائ دانش اموزان برروی تخته سیاه می نوشتم “”مسئولینی که برای راه اندازی کارخانه الومینیوم سازی مسجدسلیمان قدمی برداشته اند دست شان بالا… وگرنه ناچاریم دست آنانی که نامهربانی وکوتاهی می کنند ببریم بالا ویا موضوع دیگری که می دادم این بود ، چرابرخی ازخبرنگاران بواسطه گرفتن هدیه درروز خبر نگار و یاترس از بی نصیب شدن از دریافت اگهی هاوازانتقال برخی مشکلات طفره می روند ، آیا فکر نمیکنند آن هدایا بعضا شاید بوی نوعی حق سکوت بوده است ، پس باید نوشت و گفت تاکه نگویند آره میشود به برخی ها حق سکوت داد

به قلم محمدرضا کرمزاده