نماینده سابق ماهشهر در مجلس: اجرای احکام کیفری در ملاء عام بازدارندگی ایجاد می‌کند

خورنا: قاضی دادگاه کیفری گفت: اینکه برخی از احکام کیفری مانند اعدام و شلاق در ملاء عام اجرا شود دارای نقش بازدارندگی از وقوع جرایم آتی است.

خلیل حیات‌مقدم، قاضی دادگاه تجدید‌نظر استان تهران و نماینده سابق مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قضایی فارس درباره تأثیر اجرای احکام قضایی در ملاء عام با اعلام این مطلب گفت: زمانی که خداوند برا ساس آیات قرآن اجرای احکام در ملاء عام را مورد اشاره قرار داده است به طور قطع این گونه اجرای حکم بی‌تأثیر نبوده است.

وی با اشاره به این مطلب که همانند یک طبیب که در مواجه بیمار به مطبش نسخه‌ای متفاوت از بیماری دیگر برای او در نظر می‌گیرد یک قاضی نیز براساس نوع جرم و شخصیت مجرم مجازات مخصوص به او را در نظر می‌گیرد که این مجازات می‌تواند در ملاء عام اجرا شود.

حیات‌مقدم با اشاره به این مطلب که در بسیاری از موارد شاهد بوده‌ایم که برخی مجرمان به واسطه اجرای حکم در ملاء عام متنبه شدند و دیگر به کارهای خلاف گذشته خود ادامه نداده‌اند گفت: در اجرای مجازات‌ها بر اساس نظری که قانونگذار داشته است نکاتی نهفته است که شاید در نگاه اول این نکات مثبت به چشم نیاید.

حیات‌مقدم در پاسخ به این سؤال که غرب و بیگانگان با پیش‌کشیدن موضوع حقوق بشر در مقابل اجرای برخی احکام قضایی، کشورمان را مورد هجمه قرار می‌دهند گفت: ما نباید به خاطر شعارها و برخورد غرب از اجرای حدود و احکام الهی سرباز زنیم.

نماینده سابق مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: غربی‌ها اگر بر اساس قوانینشان به یک نفر حکم حبس ابد بدهند برای اجرای آن حکم از مقامات هیچ کشوری نمی‌ترسند و اجرای این حکم را عین عدالت می‌دانند پس چگونه است که ما برای اجرای احکامی که از سوی خداوند به آنها اشاره شده نگران برخورد آنها هستیم.

این قاضی دادگاه تجدید‌نظر گفت: به نظر می‌رسد برخی افراد برای آنکه در مقابل غرب از خود وجهه خوبی بسازند با اجرای احکام مخالفت می‌کنند و بازدارندگی احکام را مدنظر قرار نمی‌دهند.