روزی که صنعت پتروشیمی خجل شد؛ از گزارش مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تا بغضِ معاون اقتصادی وزیر کار

خورنا – بر خلاف روند سال‌های اخیر، که مسئولان عالی‌ رتبه می‌آمدند و پس از شنیدن گزارش عملکرد صنعت  پتروشیمی در حوزه کار و جامعه‌ی پیرامون، با افتخار، توسعه‌ی فضای صنعت را در آینده وعده می‌دادند، این بار، بغضِ یک معاون وزیر، حکایت از سهل‌انگاری صنعت، نسبت به محیط شهری پیرامون در سال‌های اخیر داشت.

روز پنجشنبه،  ۱۸ آذرماه، حجت‌الله میرزایی که به‌منظور بازدید از برخی شرکت‌های پتروشیمی هلدینگ تاپیکو به شهرستان بندر ماهشهر سفر کرده بود، ابتدا در تالار آفرینش منطقه‌ی ویژه اقتصادی پتروشیمی، مورد استقبال شهیدی نیا، مدیرعامل این سازمان قرار گرفت و گوش به گزارش جامعی سپرد که این مقام ارشد مسئول، از وضعیت صنایع موجود و تأثیر آن بر جامعه و اقتصاد می‌داد.

۵۰۰ هکتار حرا کاری در خوُر، جدیت تمام در بحث پسماندها، گام‌های محکم در حرکت به‌سوی صنعت سبز با توسعه‌ی فضا سبز، اشتغال‌زایی و موارد متعدد دیگر، بندهایی بودند که یکی پس از دیگری توسط مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی به سمعِ حاضرین می‌رسید.

ولی سخنان بی‌سابقه‌ی معاون اقتصادی وزیر کار، که اتفاقاً، خود از چهره‌های علمی اقتصادیِ دانشگاه علامه طباطبایی نیز بوده، صنعت را بخصوص در بُعدِ مسئولیت‌های اجتماعی، شوکه نمود.

حجت‌الله میرزایی به‌صراحت گفت: بی‌توجهی به منطقه توسط صنعت، پس از ۲۰ سال کاملاً مشهود است. ما با تصوری که از خوزستان و این منطقه داشتیم، به دور هستیم.

او ، درحالی‌که بغض امانش نمی‌داد، افزود: یک شهر توسعه‌نیافته در کنار صنعت، اسفناک است.

سپس به آبادانی آبادان، پس از ورود صنعت نفت اشاره کرد، اتفاقی که مشابه آن هرگز در ماهشهر، بندر امام و شهرهای پیرامون صنعت پتروشیمی، رخ نداد.

میرزایی صحبت‌های دیگر هم بیان کرد، که همه، حکایت از بدهی صنعت به شهرهای پیرامونش داشت، اما آنچه برای همیشه در اذهان باقی می‌ماند، خلوص، صداقت و صراحتی بود که پشت سرِ این مدیرِ دولت تدبیر و امید، در دلِ آهنین صنعت به‌جا ماند./ایلنا

 

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *